Ema Klubisová | Články / Reporty | 10.11.2022
Každý koncert začína neskôr, vieme. Dve hodiny mi už od singapurského non-binary projektu Yeule prišli ako veľa. Síce som polovicu noci strávila v rade na točitom schodisku pražského nezávislého kultúrneho priestoru Underdogs’ a sledovala ospalo-apatické tváre ostatných, no atmosféra akcie na tom prekvapivo neutrpela. Dekadentné podzemné priestory presvietené farebnými tlmenými neónmi a citeľná inkluzivita. Pre alternatívny post-gender vesmír, v ktorom sa druhá a najnovšia štúdiovka Glitch Princess nesie, je Underdogs’ dokonalý. Organizovali glitter.hit a A.M. 180 collective.
Po hodine a pol od plánovaného začiatku vystúpili s industriálnym sci-fi energickým dj setom rezidenti olomouckého PAFu Gertie Adelaido. Bola to pestrá všehochuť pretkaná prevažne repetitívnymi továrenskými zvukmi a rozbitého skla, ktoré pripomenuli skoré experimenty vtedy západo-berlínskych Einstürzende Neubauten. Potom vyskočili na stage Yeule s pre nich typickým temno-digitálnym zvukom.
Polovica tracklistu bola z Glitch Princess a druhá polovica zo známejších songov z ich debutového lpčka Serotonin II. Na stage prišli s uvoľnenou náladou ako hudobníci, performeri a kyborgská entita Nat Cmiel, ktorí sú protagonistami sveta Glitch Princess. Projekt Yeule bol vytvorený na základe Natiných nedostatočných schopností spojiť sa s offline svetom a slúži ako most medzi nimi a nami. Čo sme v Underdogs’ videli, bol stret týchto dvoch svetov. Transakcia publika a umelca.
Počas koncertu padla aj manifestácia vzťahu Nat k digitálnu – Pixel Affection. Mnohých potešili, keď zobrali do ruky bielu elektrickú gitaru a zahrali zvukovo asi najminimalistickejší song Glitch Princess - Don’t Be So Hard on Your Own Beauty. Intímna, textársky geniálna výpoveď nestratila na sile ani pri živom vystúpení.
Každá časť koncertu sa držala v subtílnej, temnej, ale éterickej atmosfére. Od digitálneho veku Serotonínu II k ambientnom podloženej nedokonalosti Glitch Princess. Počas vystúpenia sme všetci stáli a sledovali nežnú entitu zhmotňujúci priepasť, na ktorej hranici občas balansuje asi každý. Práve táto práca s vnútrom, ktorá sa naplno prejavila v jej „nedokonalom“ albume, je to, v čom spočíva ich unikátnosť.
yeule (us) + Gertie Adelaido
7. 11. 2022 Underdogs', Praha
foto: se svolením yeule
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.