Ema Klubisová | Články / Reporty | 10.11.2022
Každý koncert začína neskôr, vieme. Dve hodiny mi už od singapurského non-binary projektu Yeule prišli ako veľa. Síce som polovicu noci strávila v rade na točitom schodisku pražského nezávislého kultúrneho priestoru Underdogs’ a sledovala ospalo-apatické tváre ostatných, no atmosféra akcie na tom prekvapivo neutrpela. Dekadentné podzemné priestory presvietené farebnými tlmenými neónmi a citeľná inkluzivita. Pre alternatívny post-gender vesmír, v ktorom sa druhá a najnovšia štúdiovka Glitch Princess nesie, je Underdogs’ dokonalý. Organizovali glitter.hit a A.M. 180 collective.
Po hodine a pol od plánovaného začiatku vystúpili s industriálnym sci-fi energickým dj setom rezidenti olomouckého PAFu Gertie Adelaido. Bola to pestrá všehochuť pretkaná prevažne repetitívnymi továrenskými zvukmi a rozbitého skla, ktoré pripomenuli skoré experimenty vtedy západo-berlínskych Einstürzende Neubauten. Potom vyskočili na stage Yeule s pre nich typickým temno-digitálnym zvukom.
Polovica tracklistu bola z Glitch Princess a druhá polovica zo známejších songov z ich debutového lpčka Serotonin II. Na stage prišli s uvoľnenou náladou ako hudobníci, performeri a kyborgská entita Nat Cmiel, ktorí sú protagonistami sveta Glitch Princess. Projekt Yeule bol vytvorený na základe Natiných nedostatočných schopností spojiť sa s offline svetom a slúži ako most medzi nimi a nami. Čo sme v Underdogs’ videli, bol stret týchto dvoch svetov. Transakcia publika a umelca.
Počas koncertu padla aj manifestácia vzťahu Nat k digitálnu – Pixel Affection. Mnohých potešili, keď zobrali do ruky bielu elektrickú gitaru a zahrali zvukovo asi najminimalistickejší song Glitch Princess - Don’t Be So Hard on Your Own Beauty. Intímna, textársky geniálna výpoveď nestratila na sile ani pri živom vystúpení.
Každá časť koncertu sa držala v subtílnej, temnej, ale éterickej atmosfére. Od digitálneho veku Serotonínu II k ambientnom podloženej nedokonalosti Glitch Princess. Počas vystúpenia sme všetci stáli a sledovali nežnú entitu zhmotňujúci priepasť, na ktorej hranici občas balansuje asi každý. Práve táto práca s vnútrom, ktorá sa naplno prejavila v jej „nedokonalom“ albume, je to, v čom spočíva ich unikátnosť.
yeule (us) + Gertie Adelaido
7. 11. 2022 Underdogs', Praha
foto: se svolením yeule
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.