Shaqualyck | Články / Reporty | 30.04.2017
Budu upřímný, prvoplánově jsem vyrazil na Jelly Belly. Proč? Protože shoegaze, Východné pobrežie, kouzelně protnuté kytarové plochy, megahit Miami Vice (opět trochu jinak), sugestivní basa bosonohého Miša a totálně dechberoucí finále vystřižené z filmu Za zvuků hudby. Jenže na programu toho bylo víc a některým jménům prostě nejde říct ne. Sotva od baru zaslechnu prvotní řezavý nápěv, nechávám chmel chmelem a plavnými kroky mířím vpřed. Tak moment, řekl tady někdo Come? A nebyl to náhodou Chris Brokaw? Ani jedno, ani druhé, byť společný jmenovatel visel ve vzduchu jakmile nenápadná dáma poprvé polechtala strunoví. Do Kopru totiž dorazila samotná Thalia Zedek, osudem přetěžce zkoušená legenda, přebornice v oboru slowcorových balad a v neposlední řadě též kytaristka od Pána boha. Tichá, soustředěná, obklopená sympatickou kapelou, z níž nejvýrazněji vyčuhují psychedelické housle.
Efektů pomálu, vytříbená riffáž předpisově vyplňuje krevní řečiště, zastřený vokál vypráví a sál jen nevěřícně zírá neschopen slova. Psí oči upřeně fixují hmatník, jen občas kouknou do publika. Zádumčivě, smířlivě, dobrosrdečně. Slzy došly, refrény zůstávají. Stejně jako bolest, vzpomínky i heroinové excesy přetavené v songy, jejichž málomluvná autorka si na nic nehraje a za všech okolností zůstává syrově upřímná. A smutná. Celý set by s prstem v nose mohla utopit v samoúčelné exhibici, leč hudba tomu chtěla jinak, život tomu chtěl jinak. Novou desku Eve nelze nemilovat, ačkoliv vnímat naplno její krásu není jen tak. Představit spoluhráče patří k milým zvyklostem ze staré školy. Klavír alespoň tu a tam zjemňuje proud ryzí melancholie, bicí s basou zpovzdálí utěšeně klapou jako nestranný metronom upomínající na nelítostný běh času. Ten sice měří všem stejně, zato však proklatě rychle.
Thalia Zedek Band (us) + Jelly Belly (sk)
13. 4. 2017, Local Mandala, Kopřivnice
foto Ben Matthews
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.