Články / Reporty

Není Williams jako Williams

Není Williams jako Williams

Anna Mašátová | Články / Reporty | 19.04.2015

Rozložit noty, poštelovat kontrabas a může se začít. Americká hvězda, Ben Williams, asi početné diváctvo překvapila hned na úvod. Jazzoví fanoušci s gustem si pokyvující do rytmu Fly or Die od N.E.R.D.? Tedy kapely, jejíž slavný frontman Pharell roztančil svět na Happy? Zvláštní.

Vlastně to ani nemohl být lepší úvod. Ačkoliv jednatřicetiletý basák spolupracoval s kdekým ze starší jazzové gardy - od Wyntona Marsalise, přes Pata Methenyho, po Herbieho Hancocka - je vynikajícím příkladem neustálého vývoje žánru. Jeho moderní přístup k jazzu oslovuje generace mladých i starších posluchačů, dobře patrné to bylo i na složení příchozích v Praze – teenageři, páry ve středním věku i důchodu, a samozřejmě množství českých muzikantů, obdivujících um slavného kolegy. Jen Williamsovi se možná zdáli návštěvníci až příliš sešněrování, vždyť ani na výzvu „make some noise“ reagovali snad spíše vlažně.

Williams dorazil se vynikjící doprovodnou partou, která na sebe někdy strhávala více pozornosti než její leader - saxofonistou Marcusem Stricklandem, pianistou Christianem Sandsem, bubeníkem Johnem Davisem a kytaristou Mattem Stevensem.

Setlist se podobal pravidlům pro nevěsty. Něco nového - z chystaného alba Coming of Age, které oficiálně vyjde 21. dubna, něco starého - z debutu State of Art, vypůjčeného...a modrou zajistila košile.Ve Strength And Beauty, ukázce z nové nahrávky vynikla famózní Stevensova hra, ze svého Gibsona vyluzující zvuky až nevídané, v další novince, Forecast, se zase předvedl Sands, jehož ruce večer obhospodařovávaly jak křídlo, tak fender klávesy, případně obojí. V dlouhých skladbách se v sólech střídala celá pětice, Ben promine, dominoval však Stricklandův saxofon. S překvapením se začínalo i končilo - po devadesáti minutách se koncert totiž nenachýlil k očekávanému konci, ale pouhé pauze.

Davy přes přestávku mírně prořídly, některým tak unikla Williamsova výměna kontrabasu za baskytaru, originální úprava jazzmany oblíbené Nirvany a její Smells Like Teen Spirit, nebo další novince, Toy Soldiers, mluvící o tolik aktuálním válečném běsnění.

Výjimečný večer si žádal přídavek. Skladba Home naznačila, kam se za pár minut všichni odeberou, je však více než pravděpodobné, že z mnohých domovů bude v posledních dnech znít Williamsova tvorba. Jestli si basista za Coming of Age přidá ke svému gramofonku Grammy i další kousek, se dozvíme až za rok. Po pražském koncertu je nicméně jisté, že by si ho málokdo zasloužil více.

Info

Ben Williams & Sound Effect (usa)
16. 4. 2015, Jazz Dock, Praha
Foto © Tomáš Moudrý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace