Martin Řezníček | Články / Reporty | 23.11.2017
Islanďané Kaleo mají dokonale zvládnutý marketing a umějí zaujmout. Jak jinak si vysvětlit živé nahrávky z plovoucího ledovce či úpatí sopky na Islandu. Kapela toho ale i bez manýr dokázala dost, zahrála si například v show Jimmyho Kimmela a dalších „late night show“ a jejich písně se objevily v mnoha televizních sériích jako třeba Orange is the New Black nebo Suits (Kravaťáci). Není tedy divu, že se jim velmi rychle podařilo vyprodat Roxy stejně jako Velký sál Lucerny, kam byl jejich koncert posléze přesunut. V publiku to vřelo už dlouhou dobu před začátkem koncertu a bylo vidět, že úspěch je zaručen, ať už kapela předvede cokoliv. Nekritického obdivu však nebylo zapotřebí.
V setlistu byly zastoupeny jak úderné vypalovačky charakterizované vybroušenou kytarou v zasekávaných rytmech, tak baladičtější skladby stejně jako vyložené pohodovky, což vlastně přesně odpovídá tomu, jak frontman JJ Julius Son hovoří o aktuálním albu A/B: "Hlavní myšlenka naší desky je ukázat světu pestrost a obě strany kapely." Rozjímání s coverem Bang Bang (My Baby Shot Me Down) i s autorskými skladbami nemělo chybu, síla Kaleo se přesto nejvíce projevila při nejenergičtějších písních jako třeba No Good, s níž kapela dokonale vymetla celý sál.
Lví podíl na tom měl frontman, při občasných screamech připomínající Stevena Tylera z Aerosmith, ale mnohem víc Anthonyho Hamiltona (známého i díky písni Freedom objevující se na soundtracku k filmu Nespoutaný Django). Hlas, jaký bychom opravdu přisuzovali spíše černošským zpěvákům než vytáhlému brunetovi, který vypadá jako postava z laciného amerického seriálu. Podobný dojem má člověk i z celé kapely, jejíž tvorba je mnohem více prosycena slanou vůni neworleanského zálivu a jižanským temperamentem než sirnými výpary islandských vulkánů a introverzí tamních obyvatel.
fotogalerie z koncertu tady
Při Way Down We Go vyletěly všechny mobily nahoru, takže už skoro neměl kdo tleskat do rytmu. Ne tak o pár minut později, kdy kapela zmizela do zákulisí a publikum se synchronizovaně roztleskalo, jako kdyby v tom měl prsty atlet roztleskávající stadion při pokusu o překonání osobáku. Poslední řízný riff Rock 'n' Roller a tisícihlavý dav byl propuštěn a vypuštěn na Václavák.
Energická show byla podpořená i vynikajícím zvukem, který našel podivuhodný kompromis mezi všemi nástroji, přehulenými bicími a zpěvem. Kaleo zde navazuje na oblibu skandinávských rockových/rock'n'rollových kapel jako The Hives a Royal Republic a přidává velkou dávku blues. Vytváří tak neskutečně přitažlivý mix stylů a dokazuje, že někdy stačí složit silný nápěv, k němu vymyslet chytlavý slogan – a minimálně osmkrát je zopakovat.
Kaleo (is)
21. 11. 2017, Velký sál Lucerna, Praha
foto © Jan Kuča (fource.cz)
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.