Články / Reporty

Nezáživně přerušovaný klavír a falešné kvarteto (Bersarin Interrupted)

Nezáživně přerušovaný klavír a falešné kvarteto (Bersarin Interrupted)

Jarda Petřík | Články / Reporty | 24.03.2014

Návštěvník neznalý fakt a „jdoucí prostě jen na další večírek koncertní série Music Infinity“ mohl být v sobotní večer v Akropoli trochu zmatený. První skvadra na pódiu čtyřčlenná? Tak to bude Bersarin Quartett. Jenže ono ne. Začínali Piano Interrupted aneb víceméně bezpohlavní kombinace modern classical a nijak objevného IDM, která postrádá nápadité momenty a ztrácí se v rádoby intelektuálním chaosu. Na deskách jakžtakž uposlouchatelnou, naživo ničím nepřekvapivou akvizici labelu Denovali Records, za níž stojí duo Franz Kirmann (laptop/elektronika) a Tom Hodge (klavír, klarinet), doplnili na pódiu studioví spoluhráči Greg Hall na cello a Tim Fairhall na kontrabas.

Na papíře možná zajímavý hudební zážitek slibující sestava se v praxi stala otrokem jednotlivých skladeb, ze kterých čtveřice nedokázala vyčarovat žádnou nadstavbu. Když vám kapela většinu času asociuje pouliční muzikanty se všedním programem, kterého je všude plno, zatímco o pár desítek metrů dál hraje onačejší moderní klasika, asi už si domyslíte, kdo v sobotu večer tahal v Akropoli za kratší špagát...

Tedy ne že by Bersarin Quartett, tentokrát v tříčlenné sestavě (chyták!), tahal za kdovíjak delší konec. Thomas Bücker vsadil na oživení své sólové tvorby pomocí bubeníka Benjamina Kövenera a (bas)kytaristy Patricka Brakowského a v prvním jmenovaném byl hlavní kámen (co kámen, balvan) úrazu. Bubenické podklady zněly jako z té nejohranější středoškolské kytarovky. Těžko říct, proč se Bücker rozhodl atmosférický instrumentální ambient přehlušit zbytečným rytmickým prvkem, na deskách navíc výrazně upozaděným (pokud vůbec přítomným), případně vkusně zakomponovaným do postrockového celku, každopádně stalo se a výsledek zněl často až odpudivě. Originální zvuk obou alb byl ten tam a Bersarin Quartett najednou působili jako tuctová náhražka sebe sama.

Co naplat, že druhý spoluhráč dodával (bas)kytarou potřebný živý feeling a Thomas Bücker za laptoptem, klávesami a dalším hardwarem nezahálel. Koncertní verze skladeb byly odrhovačkovými bicími sráženy nekompromisně k zemi asi tak, jako počáteční nadšení člověka, který se v tanečních těší na pořádné krokové variace, ale dostane se mu akorát otřepaného umcaca umcaca. Když jsem se zvedal ze stoličky uprostřed koncertu, připadal jsem si jako otrávený pubescent, který utíká ze sálu do nejbližší hospody „na jedno“. Sluší se dodat, že publikum odměnilo oba koncerty nadšeným potleskem. A teď, babo raď.

Info

Music Infinity:
Bersarin Quartett (de) + Piano Interrupted (uk/fr)
22. 3. 2014, Palác Akropolis, Praha

foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace