Jarda Petřík | Články / Reporty | 24.03.2014
Návštěvník neznalý fakt a „jdoucí prostě jen na další večírek koncertní série Music Infinity“ mohl být v sobotní večer v Akropoli trochu zmatený. První skvadra na pódiu čtyřčlenná? Tak to bude Bersarin Quartett. Jenže ono ne. Začínali Piano Interrupted aneb víceméně bezpohlavní kombinace modern classical a nijak objevného IDM, která postrádá nápadité momenty a ztrácí se v rádoby intelektuálním chaosu. Na deskách jakžtakž uposlouchatelnou, naživo ničím nepřekvapivou akvizici labelu Denovali Records, za níž stojí duo Franz Kirmann (laptop/elektronika) a Tom Hodge (klavír, klarinet), doplnili na pódiu studioví spoluhráči Greg Hall na cello a Tim Fairhall na kontrabas.
Na papíře možná zajímavý hudební zážitek slibující sestava se v praxi stala otrokem jednotlivých skladeb, ze kterých čtveřice nedokázala vyčarovat žádnou nadstavbu. Když vám kapela většinu času asociuje pouliční muzikanty se všedním programem, kterého je všude plno, zatímco o pár desítek metrů dál hraje onačejší moderní klasika, asi už si domyslíte, kdo v sobotu večer tahal v Akropoli za kratší špagát...
Tedy ne že by Bersarin Quartett, tentokrát v tříčlenné sestavě (chyták!), tahal za kdovíjak delší konec. Thomas Bücker vsadil na oživení své sólové tvorby pomocí bubeníka Benjamina Kövenera a (bas)kytaristy Patricka Brakowského a v prvním jmenovaném byl hlavní kámen (co kámen, balvan) úrazu. Bubenické podklady zněly jako z té nejohranější středoškolské kytarovky. Těžko říct, proč se Bücker rozhodl atmosférický instrumentální ambient přehlušit zbytečným rytmickým prvkem, na deskách navíc výrazně upozaděným (pokud vůbec přítomným), případně vkusně zakomponovaným do postrockového celku, každopádně stalo se a výsledek zněl často až odpudivě. Originální zvuk obou alb byl ten tam a Bersarin Quartett najednou působili jako tuctová náhražka sebe sama.
Co naplat, že druhý spoluhráč dodával (bas)kytarou potřebný živý feeling a Thomas Bücker za laptoptem, klávesami a dalším hardwarem nezahálel. Koncertní verze skladeb byly odrhovačkovými bicími sráženy nekompromisně k zemi asi tak, jako počáteční nadšení člověka, který se v tanečních těší na pořádné krokové variace, ale dostane se mu akorát otřepaného umcaca umcaca. Když jsem se zvedal ze stoličky uprostřed koncertu, připadal jsem si jako otrávený pubescent, který utíká ze sálu do nejbližší hospody „na jedno“. Sluší se dodat, že publikum odměnilo oba koncerty nadšeným potleskem. A teď, babo raď.
Music Infinity:
Bersarin Quartett (de) + Piano Interrupted (uk/fr)
22. 3. 2014, Palác Akropolis, Praha
foto © Kateřina Motýlová
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.