Články / Reporty

Nostalgie a technooptimismus rybníka (Rosnička 2024)

Nostalgie a technooptimismus rybníka (Rosnička 2024)

Viktor Hanačík | Články / Reporty | 02.07.2024

Poslední červnový víkend se břehy a okolí rybníku ve Svitavách proměnily na dění třináctého ročníku přehlídky současné, nejen elektronické hudby. Rosnička přivítala interprety z Argentiny, Španělska, Anglie, Rakouska, Slovenska a také skvělý výběr z domácí scény. Line-up čítal přes třicet kapel, projektů a djs rozložených do dvou dní. Festival se výrazně zmenšil, kvalita a veskrze současná dramaturgie zůstala.

Na doporučení jednoho z návštěvníků do auta balím ke stanu i kolo a pojímám víkend jako hudebně-rekreační výlet a průzkum Svitavska. Nedaleký bikepark Peklák v České Třebové skýtá vymazlené singletraily, skryté skalní městečko Toulovcovy Maštale jsou zase ráj pro náročné přírodní trekaře a působí jako blažený únik z dusné, rozpálené betonové džungle velkoměsta. V pátek odpoledne už ve stanovém městečku panuje prázdninová atmosféra, z areálu na protějším břehu doléhá melodický minimal set Bernard & máúcta. Rodinky na paddleboardech, dlouhovlasé páry plavoucí četnými chaluhami, vůně indických tyčinek a pobíhající psi, labutí rodinka mezi stany, výsvit slunce po dešti. Téměř idylický začátek.

„Poplav za mnou,“ volá jeden chlapec na druhého. Mezi lidmi jsou hlavně svěží hudby chtiví mileniálové, zetkaři i boomeři, technaři, kulturní iniciativci. „Na co se nejvíc těšíš?“ slyším ze stanu. „Půjdu na random, kam mě to zavede.“ Otevřený mindset má řada lidí. Červánky se odráží v rybníce a červená stroba už blikají z pod stanu, kde je Rosnička.klub stage, která hostí většinu živých vystoupení.


PŘÍBĚHY PRO TŘETÍ TISÍCILETÍ

Společná show GTA Houbou & Carter reprezentuje Butterclub a aktuální brněnský rapový swag. Druhý zmíněný rychle rapuje citlivé česko-anglické texty do nabassovaných trapových beatů, zprvu trochu unavená show s pár výpadky na half playback postupně graduje. Čerstvou krev na majku znají a ocení převážně mladé tváře. Druhá stage ausfart.les je zasutá o 150 metrů dál mezi stromy, pátek patří futuristickým groovům i atmosférickému technu, ty vyrůstají spolu v zákoutí temného lesa. Koncept dvou stagí funguje dobře, zvuk se příliš nebije, člověk se nevyhne hluchým místům mezi sety a přebíháním. Spousta lidí a komunit jen tak beseduje, užívá společný čas.

Vystoupení Mutantů hledajících východisko se setkává s výtečnou odezvou díky kombinaci rovných 4/4 samplů, rozlámaných a živých bicí. Stálice alternativního rapu má stále prst na spoušti doby a představuje album Puma. Show hlasitě schvaluje i nejmladší generace, silný moment přichází s rituálem, kdy Honza Vejražka klečí na kolenou a zve lidi pod sebou na cestu imaginace. Nesedí mi jen rockovější pasáže, banální frázování, co se snaží oslovit lidové masy. Producent TMA s ikonickou trojicí krabiček hardwaru od Elektronu redefinuje poslední album Xylitol v live setu a strnulý dav na progresivní elektroniku hned nereaguje, podobně jako synchronizované led trubice od Laser Hazer. Nahřívají se postupně. Slyším breakbeatové rytmy, tavící obvody k industriální straně, vidím hutné atmo, matné tváře, blikající náušnice tanečnic. Kouzelnický klobouk a siluety v mlze rodící se ve tmě.

Půlnoc přeje experimentálnějším slotům. Kryjou se tu dvě zásadní věci, hybridní futuristický set oloongbru, zakladatele pražského labelu Yuku, a posttrapová vize tria Awoo – apo-anihilační xanaxové kvílení, kombo Olivera Torra, rapera Michala Plodka (ex-bílej kluk) a vizuálního umělce Reality Congress vidím poprvé. Příběhy pro nové milénium.


VYSOKOOKTANOVÁ KVALITA

Oolongbru a jeho set jede skvěle, prostě svěže kurátorská, výjimečná selekce s řadou nevydaných věcí a bezešvých přechodů, rozdílných bpm, zajímavý, progresivní zvuk, na který se zároveň skvěle tancuje. Awoo představují sugestivním sound design alba Lost. Lidi nejdřív neví, jak do toho tancovat, v půlce je to chytí a naladí, chtějí přídavek té vysoce oktanové kvality.

S oolongbru pak máme debatu o djingu, Yuku, dystopii, naději a třetí světové. Nevíme, kam to směřuje. „Když nejsou bpm restrikce, když nejsou omezení, hudba přichází a je nekonečná, je toho nepřeberně všude,“ povídá Jef oolongbru. A podobný přístup cítím v dramaturgii Rosničky. I když stále převládá rovný beat, zdá se, že je výběrová a řídí se impulzy a intuicí. Vidím holografické laserové vzorce v retromlze technooptimismu. Michael Mayer zahajuje oslavu kolínského vydavatelství Kompakt stylově, suverénně melodicky, label na festivalu slaví třicet let od založení. Ban Jarnet provádí syntetickými zákoutími tracků minulosti a na závěr Barnt, dle některých nejlepší techno set noci.


RETROFUTURISTICKÝ NÁTLAK

Sobotu začínám česnečkou v bufetu, plaváním v rybníku, kratším cyklookruhem k prameni řeky Svitavy a průzkumem hezkého lomu Mrtvák v Březinĕ. Jestli je někdo hodně fresh, jsou to Hihihahaholky, nová generace dívčího DAMU rapu na vlně bezprostřednosti, chytlavosti, talentu, souhry. Lidi taky vřele přijímají nové singly i perfektně sehraný materiál z chystané desky brněnských Ghost of You, která má vyjít na podzim a představuje eklektickou kolekci indie rokenrolu, jazzu, funky i blues. Frontman je takový český Oscar Jerome, umí dlouhý bluesový tón a kapela je instrumentálně ve výborně formě, všichni členové si potrpí na stylové sluneční brýle a pestrobarevné košile.

Jednou z dramaturgických raritek je projekt Oscilloscope Music, tvrdě experimentální záležitost, místy šíleně efektivní, jindy monotónní a samoúčelná. Jerobeam Fenderson a Hansi3D jedou živě analogové osciloskopy a vysokorychlostní vlnové lasery a posílají publikum do interdimenzionálního geometrického prostoru. Statický crowd pozoruje spektákl a jen u několika z nich zaznamenám výrazné kývání hlavou do rezonujících vln. Tufi žijící v Berlíně a původem z Argentiny doplácí na trochu neučesaný mix a slot kryjící se s Mojmir, ovšem závěr jeho setu patří aktuální tvrdé postklubové dekonstrukci, inspirované latino tech experimenty. Zamrzí, že oslovuje jen několik znejistělých postav.

Návrat na pódia zažívají Moimir Papalescu & the Nihilists. Ti slíbili ustřelit mladému publiku hlavu, a to se jim daří a možná při tom ničí i pár starších bubínků. Naživo album Mystery Women in Acid Pools šlape současně a retrofuristický nátlak Le Petite Sonji a Hanka J. Manchiniho s živým saxofonem je žhavým aktem, který spojuje. James Cole působí jako rapový exponát s dědkem djem za zády, nikam nespěchá a veze se na beatech s kyselou basou jako císařpán. Repertoár best hitů i nové desky DOWN4LIFE docení i mladá gen Z. Pořád to tam je, i když nejsem fanoušek Supercroo, jen konec okolo druhé ráno už je trochu pozdě. Coroa Novoa je postava španělské artové scény, jede nefalšované deep hypnotické techno s provokativními vokálními samply. Klasické membrány mlhy, hvizdot a laserokresby, dunění přes celý horizont, jižanský tlak. Baví tak půlka a pak už vábí stan. Snění a špunty do uší.


ROZMANITOST JAKO ZÁKLAD

Gastro Panelka z Lulče servírovala celý víkend výborné cold brew a asijskou fúzi. Potěšil stánek s kombuchou a ovocné mixy,nepotěšila absence horkého čaje a kávy. Občas zachyběla třetí, chillout stage. V kontextu české festivalové scény vyčnívá mix dj setů a živých kapel, obsahově s přesahem do alternativy a občas k výraznému experimentu. Sympatické je místo a cením mladý a odvážný pořadatelský kolektiv, otevřené a podporující město Svitavy, které toho jinak kulturně moc nepodniká.

Pořád se jedná o unikátní nevýdělečný menší festival dělaný srdcem, který se snaží bourat stereotypy, přeje různosti a pestrosti jak v hudbě, tak v životě. Festival, za nímž stojí půlka lidí z Brna. Někteří říkají, že pátek byl zábavnější, jiní ne. Každý si přijde na své, ať už je jedná o rap, progresivní elektroniku, nebo indie kytarovky. S přáteli chutná (nová) hudba lépe a s kapkou něčeho tvrdšího zřejmě taky. S odjezdem nespěcháme, kolektiv Rákosí servíruje nedělní pohodovější sety na baru. Bavíme se s brněnským djem Hento, který má plné kapsy vtipů a mikinu s pandou od slimáčího slizu. Test na drogy od policajtů při odjezdu nepotěší, bouřka a ochlazení jo. Za rok? Až lajnap a žabáci napoví.

Info

Festival Rosnička
28.–30. 6. 2024 Rybník Rosnička, Svitavy

foto © Viktor Hanačík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hlad po větší intenzitě (Chelsea Wolfe)

Václav Valtr 26.06.2024

Vzhledem k technickým nedokonalostem vyzněly nejlépe písně folkové, pomalé a komorní, tedy zkrátka ty, které netrpěly nedostatkem rvavé kytary.

Tři dny v Barceloně (Sónar 2024)

Zuzana Malá, Lenka Pittnerová 21.06.2024

Dostalo se nám škály zážitku, od experimentální scény, bohaté nabídky projektů v rámci doprovodného programu, které téměř vždy zahrnují AI, techna v gigantických halách i barcelonského fashion weeku.

Still moving (Respect Festival 2024)

Akana 19.06.2024

Na každém ročníku Respect Festivalu se najde něco památného, jedinečného, něco, co i po letech zchátralým paměťovým buňkám napoví: „To bylo tenkrát, když…“

All kinds of rock for all kinds of people (Rock for People 2024)

Eva Karpilovská 17.06.2024

Hlavně chill. Co na tom, že se kolem vás pohybují tisíce lidí. Jsme tu přece všichni kvůli hudbě, tak proč si ji kazit malichernostmi?

Zastavit čas i způsobit amok (The Smile)

Tomáš Jančík 15.06.2024

Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas se The Smile vrátili do Fora…

Nadšení i prostoje (Troye Sivan)

Zdeněk Němec 11.06.2024

Halu opouští spokojený dav vybavený ochutnávkovými pytlíky Pom-Bär, přelézá nebo podlézá zábradlí u chodníku.

Porážkám navzdory (High on Fire)

Marek Hadrbolec 05.06.2024

První z koncertů v Kabinetu Múz se mění v generální zkoušku a test krizového managementu americké trojice, technika totiž jinak precizní kapele škodí, kde jenom může.

Vídeňská magma v jícnu DOXu (Klangforum Wien I.)

Helena Konvalinová 03.06.2024

Pro první večer programu Prague Offspring, který je věnovaný soudobé hudbě, zvolilo Pražské jaro elegantní sál DOX+.

Ztracené zvuky (claire rousay)

Julia Pátá 27.05.2024

Moje pozornost se přesune na jméno Elliotta Smithe. Místy je překrývá bledě modrý fender, který jemnými arpeggii a ojedinělými akordy objímá ambientní podkres.

Pečlivě organizovaný chaos (RuinsZu)

Kryštof Kočtář 26.05.2024

„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace