gaga | Články | 24.10.2013
Zatímco We Delete; Erase doslova čpí matematikou zabalenou do nelítostně hardcoreového zvuku a Wrestling Moves jsou tím nejpravděpodobnějším důvodem k tomu, že Native kdy byli nazváni indie kapelou, Orthodox stojí kdesi mezi a vlastně mimo. Jsou to Native – špinavý zvuk, výrazné, uřvané vokály, nesnadná aranžmá. Ale najednou se tu objevuje zvláštní prvek, na který jsme nebyli zvyklí, ani připravení. Native otřásli vlastním světem a z post-hardcore matematiky se z ničeho nic vyloupla jakási niterná melancholie, která se sice schovává za tvrdé kytary a silný rytmus, ale přehlédnout ji nelze.
Word City, první track je trochu jako zjevení vůči tomu, co zainteresovaný posluchač zná jako ty dravé, ostré Native. Ne že by se dravost vytrácela, jen nečekaně uvolňuje prostor zamyšleným, jemným kytarovým sólům. Čiší z toho trocha patosu, čiší z toho snaha udělat krok stranou, ale rozhodně to není vykročení špatným směrem. Nová poloha kapely, kterou je nemožné zaškatulkovat. A od Word City se začíná odvíjet příběh desky, jejíž nálada stoupá a klesá stejně příkře jako vozítka na horské dráze. Je to neustálá schizofrenní konverzace dvou (a více) aspektů jedinečné osobnosti. Nejprve se ke slovu dostane zádumčivá nota, jíž hned v zápětí nenápadně sebere mikrofon srdcové hardcore s prudkým a neúprosným rytmem, těžkou basovou linkou a pronikavě ostrými kytarami, které se nevtíravě přelévají z jedné polohy do druhé. Jednou vysoko, po chvíli nízko. Na okamžik do toho řežou hlava nehlava a následně si hrají s mírnými, lehkými melodiemi, působícími jako nebeská hudba bloudící v postapokalyptických ruinách.
Dialog pokračuje celou desku, jen s každým dalším songem se rozdíly v názorech stírají, zjevná kontradikce je stále agresivnější. Závěr Coin Toss zabloudil do efektního, uspávacího postrockového fade outu, plynule přecházejícího do Books on Tape, která unylému motivu přidá přiměřenou dávku razance, po níž přichází další dějství zvukových experimentů, v nichž se člověk překvapeně ztrácí. A stejně neuceleně vyzní i dvě poslední Kissing Bridge a Sixty Seven, které i přes svůj citelný náboj a znatelnou převahu agresivnější stránky Native nenacházejí jednoznačnou polohu, tudíž ji nenalézám ani já.
Horská dráha pokračuje nahoru a dolů a stejně tak se Native na Orthodox pohupují. Up and Down.
redakce 25.12.2024
Posledné dva roky kapela strávila prácou na novom materiáli pre ďalší album, pričom v pláne je ešte jeden rok tvorivých príprav.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
redakce 19.12.2024
Bohatá diskografie zahrnuje meditativní neoklasická alba vydaná u prestižních labelů.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.