Články / Rozhovory

Petra Soukupová (PSO): Orchestr mě naučil dávat důvěru mladým lidem

Petra Soukupová (PSO): Orchestr mě naučil dávat důvěru mladým lidem

Mariia Smirnova | Články / Rozhovory | 19.08.2024

V roce 2010 se Petra Soukupová spolu se svým bratrem Jakubem rozhodla založit Police Symphony Orchestra (PSO), který řídí dodnes. Příští rok oslaví patnáct let existence a koncem srpna míří do kin celovečerní film s názvem Velký finále PSO, který sleduje nadšence z Police nad Metují na jejich hudební cestě. O začátcích, o hranicích mezi vysněnou prací a životem a o zázracích, které se dají tvořit s podobně smýšlejícími lidmi.


Petro, jak ten nápad a hlavně realizace vůbec vznikly? Je vzácné mít v pubertě dobrý sourozenecký vztah, který může přerůst v tak krásný projekt, soudě tedy podle mých zkušeností…
Brácha byl na začátku hlavním iniciátorem. Vždycky byl hodně podnikavej a přišlo nám to jako skvělej nápad. Já hrála ve smyčcovém orchestru, on v big bandu na bicí, chtěli jsme symfoňák, kde budeme hrát spolu, co nás baví, a tak se stalo. Myslím, že jsme na začátku byli opravdu skvělej tandem. Uměl to, co já neumím, a naopak a skvěle jsme se doplňovali. I když brácha v orchestru dlouho nehraje, moc ráda na ty společné časy vzpomínám. Máme ještě mladší ségru a byť jsme všichni tři vehementní a tvrdohlaví, nějak se podařilo mít mezi sebou fakt hezký vztahy a drží nám to dodnes. Což je nejvíc. Zaťukávám.

Podporuješ myšlenku, že vystoupení z komfortní zóny je přežitek a mnohem dále a více nás může posunout spojení s lidmi stejné krevní skupiny?
Domnívám se, že vystoupení z komfortní zóny není přežitek a je to stejně důležité jako mít kolem sebe lidi stejné krevní skupiny. S dobrými lidmi kolem se opravdu dají dělat zázraky, ale zároveň je důležité, až nutné, mít i konfrontaci s prostředím mimo komfortní zónu, aby člověk zjistil, kde má být, kde je mu dobře a s kým.

Kam utíkáš a jak odpočíváš od práce, která je zároveň tvým snem?
Stále ten správný útěk hledám. Když se dlouholetý koníček plný adrenalinu stane prací, tak je těžké za to najít náhradu. Ale čím dál více utíkám do přírody a do našeho broumovského kouta, kde nacházím vnitřní klid. Snažím se více času trávit se sourozencema a věřím, že se zase vrátím k nějakému kolektivnímu sportu, jako je basket, abych se mohla vybít. Ale na tom budu muset ještě zamakat.

Aby všechno nevypadalo jako cukrová vata, zažila jsi vyhoření? Co tě motivovalo se vrátit, kde nacházíš „druhý dech“?
Je těžké rozpoznat, kde je hranice toho, co už je vyhoření a co ještě ne. Je to během těch čtrnácti let stále nahoru a dolů, což je asi přirozené. Především si hlídám, aby mi PSO víc dávalo, než bralo, i když ta hranice je křehká. Zažila jsem asi dva silný momenty, kdy jsem si říkala, že už nemám tolik stresu zapotřebí a končím. A jak nabírám druhý dech? Od lidí. Když se ta naše celá banda setká a vidíte najednou, kolik lidí se PSO věnuje jen proto, že chce, tak ta síla a energie je neuvěřitelná. A k tomu mám ještě skvělýho terapeuta, který mě tím vším skvěle provádí, a je to teď můj nejoblíbenější koníček.


Z věcí, které tě orchestr naučil nebo stále učí, která je ta nejvýznamnější?
Je pravda, že PSO je trenažer, na kterém se člověk učí opravdu každý den. Ale to nejdůležitější je dávat důvěru mladým lidem. Je krásné vidět, jak se všichni rychle učí, jak se rychle věci posouvají a jak si váží příležitosti, že můžou mít zodpovědnost. A díky těmto lidem je PSO tam, kde je. Taky mě naučilo, že nic na světě není černobílé.

Fungování tak velkého organismu vyžaduje spoustu plánování a pevný základ, na kterém celá konstrukce stojí. Jakým způsobem se řeší komunikační problémy a neshody? Musíš být taky happiness manažerkou?
Chtěla bych už být jen happiness manažerkou, budu si ale muset ještě chvíli počkat. Aktuálně je největším cílem vybudovat z PSO dlouhodobě udržitelnou organizaci, aby byla stabilní a máloco ohrozilo její existenci. Dvanáct let všechny aktivity jely na dvě stě procent a na zcela dobrovolnické bázi i co se týče organizačního týmu. Vlastně vůbec nechápu, že tak dlouho fungoval.

V roce 2022 jsme ale byli před křižovatkou, že buďto se něco zásadně změní, anebo končíme, jelikož už to nebylo udržitelné. Díky podpoře Královéhradeckého kraje se teď snažíme profesionalizovat organizačním tým, bez kterého by už naše činnost nebyla možná. A to přináší nové výzvy. Vytváří se nová struktura, pravidla fungování orchestru, pěveckého sboru, umělecké fungování. Při počtu sto padesát lidí je to nutné, ale zároveň je třeba myslet na dostatečný prostor pro zpětnou vazbu kohokoliv. Na tohle téma bych mohla napsat klidně stostránkovou esej. Třeba jednou by se naše fungování mohlo sepsat a být tak pomocníkem pro další nadšenecké orchestry.

Hudba je silným pojítkem, napadá tě, kde bychom mohli hledat podobné komunity pro mladé lidi, kteří chtějí být součástí něčeho většího?
Je pravdou, že možná právě díky hudbě jsme dokázali zvládnout spoustu výzev a drží nás pevně pohromadě doteď. Pokud se ale někdo necítí na to být součástí hudební smečky, je tu spousta organizací, kde se můžou mladí zapojit, velikost pro každého může spočívat v něčem jiném. Třeba Skaut je naprosto skvělá organizace, která může dát mladým lidem silnou komunitu a hromadu zážitků. Hlavně ať se mladí nebojí zapojovat se do různých aktivit tam, kde žijí, a ať se nebojí dobrovolnictví. Myslím, že je to nepřenositelná zkušenost, která je pak darem pro celý zbytek života.

Info

Premiéra filmu Velký finále PSO
29. 8. 2024 19:30
Kino Lucerna, Praha
web

foto © M. Gorun

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

SJ yellow (Fuchs2): Hraju čím dál rychleji

Libor Galia 28.08.2024

Její radostné skladby s kořeny v hip hopu, RnB a funku a bezchybné přechody vás zaručeně rozhýbou. F2 opening.

Mirko Burazer (Ship): Samé nejlepší místo

Mariia Smirnova 22.08.2024

„Každý kout Šibeniku vypráví svůj vlastní příběh a stojí za podrobné prozkoumání,“ říká zakladatel festivalu Ship.

Ivo Voříšek (Cool v plotě): Nejtěžší úlovek byl ten, který jsme neulovili

Mariia Smirnova 14.08.2024

„Já osobně se těším skoro na vše, velkou radost mám z Petry Hermanové, Anny Vaverkové, Davida Boultera a Pantha Du Prince...," říká dramaturg píseckého festivalu.

Natálie Pleváková (Sanatorium Sonorum): Mám hrozně ráda opravdovost a křehkost

Mariia Smirnova 12.08.2024

Pod pečlivým kurátorským vedením Natálie Plevákové se rezidenti ponořili do odkazu Smetany a přetavili ho do současného uměleckého vyjádření. Rozhovor.

Marek Mikič (Fuchs2, Tabačka Kulturfabrik): Je to všetko o ľuďoch

Libor Galia 08.08.2024

Marek mimo jiné stál spolu s Dušanem Vlkem u zrodu undergroundové koncertní série UGOT, která se na Štvanici odehraje za pár dní.

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace