Kremace | Články / Reporty | 26.11.2017
K pódiu ve vídeňském Gasometeru jsme našlapovali klidně a s rozvahou sledovali, co nám modrá oslepující zář reflektorů odhalí. Počáteční peripetie byly doprovázeny obavami přijmout fakt, že opravdu slyšíme Pecknoldův hlas, vždy tak umně rozmělňující dojem, jak jsme ve své melancholii a mizérii jedineční. Čím větší prostory, tím víc intimity.
Koncert odstartovali třemi kousky z posledního alba Crack-Up a už píseň s choulostivě jemným začátkem I Am All That I Need/ Arroyo Seco/ Thumbprint Scar by dokázala znejistit posluchače Fleet Foxes minulosti. Když však zazněla slova „So, it's true I have gone too far to find you“ doplněná nástupem všech kytar, to nové se napojilo na jejich předchozí tvorbu i její folkové srdce. A že těch spojnic bylo vůbec dost. Soulové podhoubí, z něhož vzešli Pecknold i Skjelset, totiž dokázalo vystoupit na povrch i v nejhlasitějších momentech. Jemnost a ambientní plochy písně Cassius zase ohlásily přechod do country, podupávání nohou, trsnutí a vzdor. Obrat zpět do snových poloh. Jenže Fleet Foxes dneška se nebojí vystrčit hlavu z útlocitné bubliny. Jejich texty se snaží stočit pohled na vnější svět, na člověka jako na bytost schopnou jednat krutě a zrazovat morální hodnoty.
„As I went they're all beside us in silence As if unaffected amid the violence Oh, are we also tamed?“
Návrat k tvorbě předcházející jejich čtyřleté pauze publikum zaktivizoval. Prvotní nejistota v přijetí nové desky byla převálcována, když se dostalo na hitovky Grown Ocean, Your Protector či hymnu Mykonos. A budu se bít za to, že The Cascades někoho rozbrečely. U původní tvorby kapely jednoduše nešlo jinak než obdivovat sílu jejich smyslu pro detail. A nejedná se pouze o hudební schopnosti každého z muzikantů. Jde o zřetelně citlivý a pokorný přístup, sehranost smíchanou s radostí z energie, která visela ve vzduchu.
fotogalerie z koncertu tady
Vzhledem k celistvosti Crack-Up překvapivě nedošlo na většinu písní. Byla to snaha nepřehlcovat posluchače změnami, jež u nich nastaly? Vydali se vstříc progresivnějším polohám, orchestrálnějším aranžmá a komplikovanější kompozici. Jejich folkové srdce však pořád tepe a tepalo i ve Vídni. Fleet Foxes pluli za hranice melancholie a předvedli více než jen bezelstné loučení se svou původní tvorbou.
Fleet Foxes (us)
8. 11. 2017 Gasometer, Vídeň
foto © Stanči Markovičová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.