Články / Reporty

Popová srdce (Fleet Foxes)

Popová srdce (Fleet Foxes)

Kremace | Články / Reporty | 26.11.2017

K pódiu ve vídeňském Gasometeru jsme našlapovali klidně a s rozvahou sledovali, co nám modrá oslepující zář reflektorů odhalí. Počáteční peripetie byly doprovázeny obavami přijmout fakt, že opravdu slyšíme Pecknoldův hlas, vždy tak umně rozmělňující dojem, jak jsme ve své melancholii a mizérii jedineční. Čím větší prostory, tím víc intimity.

Koncert odstartovali třemi kousky z posledního alba Crack-Up a už píseň s choulostivě jemným začátkem I Am All That I Need/ Arroyo Seco/ Thumbprint Scar by dokázala znejistit posluchače Fleet Foxes minulosti. Když však zazněla slova „So, it's true I have gone too far to find you“ doplněná nástupem všech kytar, to nové se napojilo na jejich předchozí tvorbu i její folkové srdce. A že těch spojnic bylo vůbec dost. Soulové podhoubí, z něhož vzešli Pecknold i Skjelset, totiž dokázalo vystoupit na povrch i v nejhlasitějších momentech. Jemnost a ambientní plochy písně Cassius zase ohlásily přechod do country, podupávání nohou, trsnutí a vzdor. Obrat zpět do snových poloh. Jenže Fleet Foxes dneška se nebojí vystrčit hlavu z útlocitné bubliny. Jejich texty se snaží stočit pohled na vnější svět, na člověka jako na bytost schopnou jednat krutě a zrazovat morální hodnoty.

„As I went they're all beside us in silence As if unaffected amid the violence Oh, are we also tamed?“

Návrat k tvorbě předcházející jejich čtyřleté pauze publikum zaktivizoval. Prvotní nejistota v přijetí nové desky byla převálcována, když se dostalo na hitovky Grown Ocean, Your Protector či hymnu Mykonos. A budu se bít za to, že The Cascades někoho rozbrečely. U původní tvorby kapely jednoduše nešlo jinak než obdivovat sílu jejich smyslu pro detail. A nejedná se pouze o hudební schopnosti každého z muzikantů. Jde o zřetelně citlivý a pokorný přístup, sehranost smíchanou s radostí z energie, která visela ve vzduchu.

fotogalerie z koncertu tady

Vzhledem k celistvosti Crack-Up překvapivě nedošlo na většinu písní. Byla to snaha nepřehlcovat posluchače změnami, jež u nich nastaly? Vydali se vstříc progresivnějším polohám, orchestrálnějším aranžmá a komplikovanější kompozici. Jejich folkové srdce však pořád tepe a tepalo i ve Vídni. Fleet Foxes pluli za hranice melancholie a předvedli více než jen bezelstné loučení se svou původní tvorbou.

Info

Fleet Foxes (us)
8. 11. 2017 Gasometer, Vídeň

foto © Stanči Markovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace