Články / Reporty

Poslední nádech (Bendik Giske)

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá | Články / Reporty | 15.04.2024

Roztěkaná atmosféra se přiostřuje s každým dalším zvoněním. Početné osazenstvo pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru. Na pozadí nadpozemské světelné choreografie berlínské vizuální umělkyně Theresy Baumgartner přestávají být syntezátor italské hudebnice a zvukové designérky Marty De Pascalis a saxofon norského muzikanta Bendika Giskeho pouhými prostředníky dvouhodinové experimentální seance, ale stávají se roztančenými, na dřeň obnaženými extenzemi lidského těla.

Obě jména pochází z protilehlých konců Evropy. Spojuje je ale Berlín, kde patří mezi čelní osobnosti experimentální scény. Marta De Pascalis, která tam zároveň zakládala festival Marina di Neukölln, se českému publiku představila už v roce 2021 na kutnohorském festivalu experimentální a nezávislé hudby A Day of Sound.

Dvojitého nominanta na norskou Grammy, který opustil skandinávskou konzervativní jazzovou scénu, ke znovupřijetí znenáviděného tenorového saxofonu přivedla otevřenost berlínského undergroundu. Tam smířil zdánlivě rozbíhající se kořeny včetně jazzu, nově nabyté lásky k elektronické taneční hudbě, ale i gamelanu, který se Giskemu dostal pod kůži během pobytu v Indonésii. Třetí a nejnovější eponymní album se absolutně odvrací od konvencí spojených se saxofonem, rozšiřuje pojetí nástroje o nové amelodické struktury a zároveň kvíří maskulinní estetiku jazzové performance.

Podvratnost Giskeho přístupu však nespočívá v silně kontrastních kompozicích, ale ve vytváření repetitivních smyček rozbíjených jemnými tóny a gradacemi. Něco, co ostatně sdílí s De Pascalis, ačkoliv ta se ve svém úvodu omezila na syntezátor Yamaha CS-60 a vrstvení monotónních transovních ploch z loňského alba Sky Flesh.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Zatímco meditativní De Pascalis šetřila kontrasty a nekonečné drony se odrážely od stěn neviditelného zvukového vakua, Giske jedním hlubokým výdechem uváděl do pohybu pendulum cyklických tónů stoupajících se sisyfovskou urputností stále výš, aby s nimi následovně odtančil do ticha světelných skulptur Baumgartner.

Jazzový nástroj v jeho rukou postupně ztrácel obvyklé obrysy. Témbrem místy nabýval podoby didgeridoo a některá vysoká staccata odeznívala s nonšalancí houslových nástrojů. Vše zůstávalo elementární, organické, konfrontační, a přitom skromné, podobně jako Giskeho krátké, ale vroucí interakce s publikem.

Cyklus proměn završil v setlistu předposlední Rhizome. Urputnost, a přitom absolutní soustředěnost zůstávaly s hudebníkem až do posledních vteřin dlouhého tracku, který jako kdyby každou chvíli měl zaniknout v bezdechu. Jeho jemné dozvuky se ještě dlouhou dobu rozplývaly v tichu do tmy ponořené Archy.

Info

Bendik Giske (no) + Marta De Pascalis (it)
10. 4. 2024 ARCHA+, Praha

foto © Jakub Koumar

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace