Václav Valtr | Články / Reporty | 16.03.2023
Rychle rostoucí legenda indických folk-metalistů Bloodywood je evidentně silným lákadlem, jenže když se pražské Rock Café vyprodá, nejde o nejpřívětivější místo. Fronty u šaten a vstupu člověk snadno zkousne, ale nepříliš šťastné řešení klubu, kde na nízké pódium je vidět jen z bezprostřední blízkosti, vedou k dilematu: být v kotli a vidět kapelu, nebo být o kus dál a spokojit se jen s hudbou? Na předkapelu zkouším kompromisní řešení, postávám někde uprostřed a poskakováním na špičkách se snažím užít si něco z krátkého, leč úderného vystoupení brightonských Lake Malice.
Jejich show pulsuje metalcorem, gothic metalem, industrialem a dalšími vlivy běžně se schovávajícími pod nálepkou alternativního metalu. Mladá nadějná kapela zatím oficiálně vydala jen čtyři tracky, ale už stihla předskakovat Zeal & Ardor, InVisions nebo Hacktivist. Vystoupení, ač energické, trpělo rozkolísaným hlasovým projevem zpěvačky, která suverénní scream prokládala méně suverénním zpěvem, ale nešlo o nic, co by jim zásadně pošramotilo reputaci. Pro zvídavé posluchače příjemný, našláplý začátek, který přešel v nepříliš příjemné čekání na hlavní událost večera.
Třicet minut na přestavbu znamenalo radikální zvýšení teploty a absenci vzduchu. Po příchodu skupiny šel ale veškerý diskomfort stranou, protože bylo najednou velice snadné na něj zapomenout. Nabušená šestičlenná parta z Nového Dillí okamžitě naprala do rozjařených diváků nekompromisní show, jen basák hrál, ze zdravotních důvodů, od zvukaře.
Bloodywood začínali s metalovými covery Eda Sheerana, Ariany Grande nebo Nirvany, nicméně i ve své humorné poloze si vybudovali charakteristický zvuk, který posluchačům učaroval. Loni vydali debut Rakshak s původními věcmi a ten také nabídli pražskému publiku. Bloodywood nezapřou inspirační zdroje jako Rage Against the Machine nebo Linkin Park, drsný zpěv v hindštině i pandžábštině je kombinován s agresivním rapem a vše je notně okořeněno indickými nástroji, bubnem dhol či flétnou, i specifickou rytmikou. To činí z jejich skladeb reminiscenci na zlatou éru nu-metalu, ale přitom zůstávají dostatečně sví na to, aby zaujali i dnešního posluchače.
Bloodywood si totiž od svých vzorů berou nejen energii a hudební výraz, ale také angažovanost – texty se věnují tématům jako znásilnění, boj s depresí nebo propojování náboženství a politiky, kapela se angažuje v kampaních i humanitární pomoci. V průběhu koncertu neopomíjejí své písně uvést a vysvětlit jejich motivace. Zatímco z desky či klipu si cynický Středoevropan odnese jen přezíravé povzdechnutí, naživo je kapela zcela upřímná a krom perfektního provedení setu se plně soustředí na předání poselství, a tak nebyla o zvednuté pěsti nouze.
Nechyběl moshpit a masa těl přelévající se z jedné strany sálu na druhou. Hned po první skladbě to vypadalo, že teplota, vlhkost, a co si budeme nalhávat, i smrad stouply na neúnosnou míru. Kapele to nenuceně vytvořilo kulisu rozpálených ulic Nového Dillí a po devíti skladbách přišel přídavek v podobě populárního tracku Ari Ari. Srdečné rozloučení pak ukončilo vydatný, více jak hodinový zážitek, kdy vděčné publikum hřímalo indické i anglické texty a odměňovalo Bloodywood zaslouženým potleskem. Odcházeli jsme poučeni, že cynismus je před upřímností bezbranný.
Bloodywood (in) + Lake Malice
14. 3. 2023 Rock Café, Praha
foto © se souhlasem Bloodywood
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.