Články / Reporty

Povolený sentiment na Balkáně (Božo Vrećo)

Povolený sentiment na Balkáně (Božo Vrećo)

Ana Fligić | Články / Reporty | 31.12.2019

Božo Vrećo je bosenský hudebník, spisovatel, výtvarný umělec, herec a především zpěvák žánru sevdah (z arabštiny: touha, vášeň, milostné vzplanutí). Sevdah je tradiční hudební žánr, jehož historie se čte od středověku, texty písní vypráví příběhy o nešťastné lásce, bolesti z odloučení od milované osoby a o hořkých vyznáních touhy. Skladby, u kterých nejčastěji nelze dohledat autora, se interpretují a capella či v sestavě složené z kytary, bicích, kontrabasu, klarinetu, houslí, akordeonu a trubky. Táhlé tóny, výrazné hlasové variace a důraz na emotivní sdělení jsou základními znaky žánru, kterému nelze upřít vliv muslimské kultury.

Vrećo na počátku své kariéry dal dohromady několik renomovaných hudebníků a věnoval se převzatým písním. Jako autor už spolupracoval s interprety napříč balkánskou alternativní scénou. Vrećův sevdah, který by si evropský posluchač asi nejlépe zařadil do škatulky „world music“, se touto fúzí obrátil také k jazzu, elektronice a soulu.

Vrećovu hudební všestrannost odráží i jeho excentrický zjev. Zahraniční média ho označují jako „cross-dressed“, což sám povrzuje tím, že se nehlásí k žádnému pohlaví, ale i výběrem image pro svá živá vystoupení. Typické dlouhé vlasy, dramatický make-up, plnovous, elegantní, nejčastěji vlastnoručně navržené šaty, vysoké podpatky. Slovy jen těžko popsatelná přízeň jeho publika značí pozitivní transformaci konzervativních a patriarchálních hodnot na Balkáně. Božo Vrećo je obrovským přínosem pro země bývalé Jugoslávie, kde ještě před pár lety končil pochod Gay Pride v srbském hlavním městě krvavými nepokoji.

Brutalistní budova Sava Centar toho večera pojala téměř čtyři tisíce oddaných posluchačů. Vrećo vstoupil před roztoužené publikum v róbě, s korunou z dubového listí a pšeničnými klasy v náručí. Během první skladby představil virtuózní sedmičlennou kapelu, která ho soustředěně doprovázela dvě a půl hodiny. Vrećo interpretoval své písně – ostatně jako obvykle – v originálních aranžích. Bylo úchvatné sledovat „na živo“ dynamiku komunikace mezi hudebníkem a jeho kapelou. Vrećo udával a měnil tempo hraní svými pohyby během tance, dával prostor hudebníkům pro improvizaci a zapojoval publikum do zpěvu. Kolektivní jamování, Vrećovy rozevláté šaty, orientálně akcentované dechy a hypnotizující zpěv uváděly publikum do transu.

Verš „Všichni co jste dnes přišli, jste přišli kvůli lásce“ vystihuje ústřední motiv Vrećovy tvorby. Vkusný sentiment, upřímnost citů, propojování kultur a napětí balkánského naturelu, to představuje Božo Vrećo. A důraz na lásku je zase důvod, proč dnešní cynický člověk potřebuje svého zpěváka sevdahu.

Info

Božo Vrećo (bih)
14. 12. 2019 Sava Centar, Bělehrad, Srbsko

foto © archiv Božo Vrećo

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace