Ana Fligić | Články / Reporty | 31.12.2019
Božo Vrećo je bosenský hudebník, spisovatel, výtvarný umělec, herec a především zpěvák žánru sevdah (z arabštiny: touha, vášeň, milostné vzplanutí). Sevdah je tradiční hudební žánr, jehož historie se čte od středověku, texty písní vypráví příběhy o nešťastné lásce, bolesti z odloučení od milované osoby a o hořkých vyznáních touhy. Skladby, u kterých nejčastěji nelze dohledat autora, se interpretují a capella či v sestavě složené z kytary, bicích, kontrabasu, klarinetu, houslí, akordeonu a trubky. Táhlé tóny, výrazné hlasové variace a důraz na emotivní sdělení jsou základními znaky žánru, kterému nelze upřít vliv muslimské kultury.
Vrećo na počátku své kariéry dal dohromady několik renomovaných hudebníků a věnoval se převzatým písním. Jako autor už spolupracoval s interprety napříč balkánskou alternativní scénou. Vrećův sevdah, který by si evropský posluchač asi nejlépe zařadil do škatulky „world music“, se touto fúzí obrátil také k jazzu, elektronice a soulu.
Vrećovu hudební všestrannost odráží i jeho excentrický zjev. Zahraniční média ho označují jako „cross-dressed“, což sám povrzuje tím, že se nehlásí k žádnému pohlaví, ale i výběrem image pro svá živá vystoupení. Typické dlouhé vlasy, dramatický make-up, plnovous, elegantní, nejčastěji vlastnoručně navržené šaty, vysoké podpatky. Slovy jen těžko popsatelná přízeň jeho publika značí pozitivní transformaci konzervativních a patriarchálních hodnot na Balkáně. Božo Vrećo je obrovským přínosem pro země bývalé Jugoslávie, kde ještě před pár lety končil pochod Gay Pride v srbském hlavním městě krvavými nepokoji.
Brutalistní budova Sava Centar toho večera pojala téměř čtyři tisíce oddaných posluchačů. Vrećo vstoupil před roztoužené publikum v róbě, s korunou z dubového listí a pšeničnými klasy v náručí. Během první skladby představil virtuózní sedmičlennou kapelu, která ho soustředěně doprovázela dvě a půl hodiny. Vrećo interpretoval své písně – ostatně jako obvykle – v originálních aranžích. Bylo úchvatné sledovat „na živo“ dynamiku komunikace mezi hudebníkem a jeho kapelou. Vrećo udával a měnil tempo hraní svými pohyby během tance, dával prostor hudebníkům pro improvizaci a zapojoval publikum do zpěvu. Kolektivní jamování, Vrećovy rozevláté šaty, orientálně akcentované dechy a hypnotizující zpěv uváděly publikum do transu.
Verš „Všichni co jste dnes přišli, jste přišli kvůli lásce“ vystihuje ústřední motiv Vrećovy tvorby. Vkusný sentiment, upřímnost citů, propojování kultur a napětí balkánského naturelu, to představuje Božo Vrećo. A důraz na lásku je zase důvod, proč dnešní cynický člověk potřebuje svého zpěváka sevdahu.
Božo Vrećo (bih)
14. 12. 2019 Sava Centar, Bělehrad, Srbsko
foto © archiv Božo Vrećo
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.