Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 06.11.2022
Heilung rostou. Svezli se na vlně popularity historizujících návratů v hudbě a za srdce chytli jak „novopohany“, tak moderní Vikingy i podstatnou část metalistů. Svého času obskurní projekt kořenící rituální zpěvy špetkou elektroniky, inspirující se v temné předhistorii a hrající na zasuté, takřka divošské struny v každém z nás, se dnes proměnil v hudebně divadelní show, která překračuje hranice koncertu.
Jistě, kostýmy a divadelní prvky používala tahle kapela vždycky, ostatně je to jeden z nosných prvků, který je vytáhl až tam, kde jsou. Heilung stoupají na vrchol popularity a jejich performance působí jako naplnění vize, které s touhle skupinou byly odjakživa, jen potřebovaly čas, aby se mohly naplnit.
Od vykuřování pódia bylinami přes úvodní obřad, kdy se na dvacet účinkujících drží v kruhu a společně odříkává, jen tak, bez mikrofonů, modlitbu k všehomíru až po závěrečnou ceremonii, všechno je do detailů promyšlené. Rituál, kde má každý pohyb, každý zvuk a každé slovo svůj smysl. Heilung nám předávají symbolický příběh, který nesou vpřed tu dunící transovní rytmy, tu ambientně se vlnící pasáže, příběh pradávného kmene, vyjádřený tancem a hudbou. Jde o malé rituály v rituálu, instantní cestu do minulosti pro zhýčkaného moderního člověka, z jehož života se vytratilo duchovno. A navzdory vizuální opulentnosti, mnoha účinkujícím, vizuálním hříčkám (buben měnící se ve slunce) a tancům s ohněm to není prázdný spektákl.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Rituál potřebuje správné prostředí, aby se všechno propojilo a mělo kýžený efekt. Heilung to umí – svou magií si před pár let podmanili Brutal Assault i Divadlo Hybernia. Ve vyprodaném Foru Karlín ale jejich kouzlo pouze probleskovalo a dosáhnout až na konec velkého sálu, až do horních galerií bohužel nedokázalo. Nepomohl vynikající zvuk ani dokonalá světla a vůbec technická stránka celé věci. A svůj díl na nedokonalém zážitku mělo i publikum. Neustálý šum, výkřiky v tichých meditativních pasážích, nepochopení, ignorance. A hlavně neúcta vůči lidem na pódiu, kteří to, co dělají, berou smrtelně vážně.
Heilung jako by přerostli sami sebe a jejich kouzlo se začalo poněkud rozplývat. Možná stačilo podpořit intimitu celého koncertu - třeba změnou prostředí. Podpořit onu magii, propojit děni na pódiu s místem, kde ono jeviště stojí. Na operu taky nechodíme do obchoďáku.
Heilung (de)
4. 11. 2022 Forum Karlín, Praha
foto © Romana Kovácsová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.