Anna Mašátová | Články / Reporty | 19.06.2014
Termín outlaw country není v Čechách zrovna často skloňovaný, přesto jsou tu jeho největší hvězdy dobře známé. Johnny Cash, Kris Kristofferson nebo Willie Nelson a samozřejmě děd, otec a syn Williamsové. Outlaw, psanecké, všechny myslitelné i nemyslitelné zákony překračující country, při kterém musí Dolly Parton omdlévat, našlo odezvu i u mladší generace, která ještě přitvrdila a country prohnala rockem, bluegrassem, punkem i metalem, zkrátka čímkoliv ji napadlo.
Hank Williams III je toho více než dobrým příkladem a právě v jeho blízkosti se zrodila další hvězda, Bob Wayne, který u něj začínal jako bedňák, později mu předskakoval, začali si vypomáhat hostováním na deskách, půjčovat členy kapel; vyděděnecká country našla další čertovo kvítko. Matka zpěvačka, otec neznámý, alkoholismus v rodině a první koncert v životě a hned Johnny Cash. To je dobrý základ nevyrůst ve sladkého chlapečka, ale pěknýho hajzlíka. Wayne sice dával v mládí přednost vymetání všech punk-metalových akcí v kraji a ochutnávání většiny zakázaných látek, country mu ale zůstávalo v krvi. Když si po několika pobytech v kriminále a s prodanou kytarou uvědomil, že i jeho vzory jako Black Sabbath žijí počestným životem, a přesto jsou schopni tvořit, rozhodl se pro změnu.
Po nejrůznějších zaměstnáních ho právě Williams donutil se zamyslet, začít psát a skládat. Stylem „udělej si sám“ vydával a dodnes v USA vydává vlastní nahrávky, žije ve svých autech a dodávkách, vášnivý sběratel starožitných kousků, cadillaců především. Skládá na banjo, na koncertech ale preferuje kytaru, nebere si servítky, vousatý pupkáč v kožené vestě doprovázený stále se měnící kapelou Outlaw Carnies. Skřipky, basa, bicí, kytary, country-punk par excellance.
Wayne, kterého už měli možnost vidět návštěvníci Mighty Sounds nebo Litoměřického kořene, si dal letos v Čechách hned tři štace, aby představil novou, v pořadí čtvrtou desku Back to the Camper. V Praze nemohl mít lepší předskokany než českou partu Moonshine Howlers. Skvělá parta, která se s tím nepáře, drtí nástroje se stejnou dravostí jako jejich američtí kolegové, pecky jako Hang'em High, Hounded Man, Pearls Before Swine, pěkně odpíchlej začátek. V Rock Café to vypadalo na alternativní módní přehlídku. Načesané vlny, tetování všech vzorů, barev a velikostí, padesátkové šaty, kůže, lacláče, kde si všichni zaparkovali herky, netuším.
Outlaw Carnies nastoupili bez keců, jen z publika se okamžitě začalo sborem ozývat Wayneovo proslavené „Hell, yeah“! Bez připraveného setlistu, banda, co se sjela ze všech koutů Ameriky. Kytarista Cole Sheldon, houslista Chuck Onoffrio, basista Pete Pagel a bubeník Joe Mitchell v čele se samotným Waynem. Úvod Till the Wheels Fall Off a vlastně i závěr Spread My Ashes on the Highway byly nástinem, jak bude vypadat Bobův závěr života, třicítka písní a více jak dvě hodiny byly syrovou country-punkovou výpovědí o životě na cestě, často pravdivou, někdy trochu přibarvenou nebo fantasmagorickou. Příchozí byli v extázi, vyřvávali s Waynem každé slovo, žadonili o oblíbené písně, které jim byly okamžitě přehrány, divokej hellbilly cirkus, u kterého člověku docházejí slova. Skřipky udávaly pekelné tempo, elektrika kvílela, vzadu si naopak v pohodičce pohrával s bicíma Mitchell, člen legendární metalové party Holy Terror. A texty s označením „tohle doma nezkoušejte“. Jak zatočit s holkou, co vás podvádí, co všechno legální a ilegální je v Alabamě, co s courama, co s nima nechceš spát a jednoznačný vzkaz „Fuck the law“.
Wayne Čechy miluje, Češi milují Waynea, a pokud si ho neodchytnete dnes v Ostravě nebo zítra v Bojkovicích, jistě na něj narazíte příští rok. Bob Wayne žije na čtyřech kolech a na dálnici taky hodlá umřít.
Bob Wayne & The Outlaw Carnies (usa) + Moonshine Howlers
18. 6. 2014, Rock café, Praha
foto © Barka Fabiánová
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.