Jakub Béreš | Články / Reporty | 11.11.2015
Předskupinou byla dnes v Berlíně usazená parta s českou historií Deaths. Bohužel hráli pouze pětadvacet minut, v rámci kterých nepřišla řada na nový track Saviour. Nulová komunikace s publikem k jejich image patří, proto nezaměňovat s arogancí. Ono vůbec o nich těžko dohledáte pořádné informace, přesto pronikli do NME. Škoda, že se na podiu v MeetFactory museli uskromnit, protože většinu plochy zabírala aparatura Rhye, takže scházel dekorativní krystal. Deaths žijí v tajuplném stínu, ve kterém mísí dream pop s elektronickými beaty. Až z něj jednoho dne vyjde deska, budou se dít velké věci.
Intimní milostné R&B v podání Rhye je jedinečné a spočívá v jeho kombinaci s minimalistickými elektronickými linkami a soulovým cítěním. Naživo skupina přidává smyčcové duo, baskytaru a bicí, každý nástroj má jasnou funkci a dohromady vzniká libozvučná syntéza zvuků. Doprovodná kapela válcuje vůdčí duo formace, které tvoří Kanaďan Mike Milosh a Dán Robin Hannibal, a živě dostávají písně zcela nový rozměr. Většina jich je prezentována v delších úpravách, ve kterých jednotlivé nástroje gradují a společně rezonují. Tu psychedelická baskytara, tam sólo cella. Gradace je střídána tichými vokály, které v sobě mají takovou sílu, že šeptem přehluší i hlasité muzikanty.
Na nahrávce Woman (2013) zní Rhye chladně až odtažitě. Na koncertu tomuto předešli setlistem, v jehož čele byla na poměry dua svižná skladba 3 Days, na ní postupně navazovala symbióza nástrojů a zpěvu. Příjemnou změnou byl nulový vizuální doprovod – nebyl zapotřebí, většina sálu měla stejně zavřené oči a prožívala koncert ve svém nitru. A když ke konci přišel singl Open, nevzbudil větší odezvu u publika než jiné kousky. Tak celistvý zážitek to byl. Závěru kralovala trefná It‘s Over z Miloshovi sólové desky (2006), samozřejmě v intimní úpravě.
Téměř devadesátiminutový koncert skončil stejně rychle, jako začal. Dav ještě několik minut volal o přídavek, což se v Meetu nestává zas tak často. Skupina se na pódium už nevrátila, ale alespoň se objevila pod ním na setkání s fanoušky. Byli skromní a nešlo s jistotou říct, kdo byl dojatější.
Rhye (us/ca) + Deaths (de)
8. 11. 2015 MeetFactory, Praha
foto © Kateřina Motýlová
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.