Články / Reporty

Rhye a volání o přídavek, tajuplné stíny

Rhye a volání o přídavek, tajuplné stíny

Jakub Béreš | Články / Reporty | 11.11.2015

Předskupinou byla dnes v Berlíně usazená parta s českou historií Deaths. Bohužel hráli pouze pětadvacet minut, v rámci kterých nepřišla řada na nový track Saviour. Nulová komunikace s publikem k jejich image patří, proto nezaměňovat s arogancí. Ono vůbec o nich těžko dohledáte pořádné informace, přesto pronikli do NME. Škoda, že se na podiu v MeetFactory museli uskromnit, protože většinu plochy zabírala aparatura Rhye, takže scházel dekorativní krystal. Deaths žijí v tajuplném stínu, ve kterém mísí dream pop s elektronickými beaty. Až z něj jednoho dne vyjde deska, budou se dít velké věci.

Intimní milostné R&B v podání Rhye je jedinečné a spočívá v jeho kombinaci s minimalistickými elektronickými linkami a soulovým cítěním. Naživo skupina přidává smyčcové duo, baskytaru a bicí, každý nástroj má jasnou funkci a dohromady vzniká libozvučná syntéza zvuků. Doprovodná kapela válcuje vůdčí duo formace, které tvoří Kanaďan Mike Milosh a Dán Robin Hannibal, a živě dostávají písně zcela nový rozměr. Většina jich je prezentována v delších úpravách, ve kterých jednotlivé nástroje gradují a společně rezonují. Tu psychedelická baskytara, tam sólo cella. Gradace je střídána tichými vokály, které v sobě mají takovou sílu, že šeptem přehluší i hlasité muzikanty.

Na nahrávce Woman (2013) zní Rhye chladně až odtažitě. Na koncertu tomuto předešli setlistem, v jehož čele byla na poměry dua svižná skladba 3 Days, na ní postupně navazovala symbióza nástrojů a zpěvu. Příjemnou změnou byl nulový vizuální doprovod – nebyl zapotřebí, většina sálu měla stejně zavřené oči a prožívala koncert ve svém nitru. A když ke konci přišel singl Open, nevzbudil větší odezvu u publika než jiné kousky. Tak celistvý zážitek to byl. Závěru kralovala trefná It‘s Over z Miloshovi sólové desky (2006), samozřejmě v intimní úpravě.

Téměř devadesátiminutový koncert skončil stejně rychle, jako začal. Dav ještě několik minut volal o přídavek, což se v Meetu nestává zas tak často. Skupina se na pódium už nevrátila, ale alespoň se objevila pod ním na setkání s fanoušky. Byli skromní a nešlo s jistotou říct, kdo byl dojatější.

Info

Rhye (us/ca) + Deaths (de)
8. 11. 2015 MeetFactory, Praha

foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace