Jakub Béreš | Články / Reporty | 11.11.2015
Předskupinou byla dnes v Berlíně usazená parta s českou historií Deaths. Bohužel hráli pouze pětadvacet minut, v rámci kterých nepřišla řada na nový track Saviour. Nulová komunikace s publikem k jejich image patří, proto nezaměňovat s arogancí. Ono vůbec o nich těžko dohledáte pořádné informace, přesto pronikli do NME. Škoda, že se na podiu v MeetFactory museli uskromnit, protože většinu plochy zabírala aparatura Rhye, takže scházel dekorativní krystal. Deaths žijí v tajuplném stínu, ve kterém mísí dream pop s elektronickými beaty. Až z něj jednoho dne vyjde deska, budou se dít velké věci.
Intimní milostné R&B v podání Rhye je jedinečné a spočívá v jeho kombinaci s minimalistickými elektronickými linkami a soulovým cítěním. Naživo skupina přidává smyčcové duo, baskytaru a bicí, každý nástroj má jasnou funkci a dohromady vzniká libozvučná syntéza zvuků. Doprovodná kapela válcuje vůdčí duo formace, které tvoří Kanaďan Mike Milosh a Dán Robin Hannibal, a živě dostávají písně zcela nový rozměr. Většina jich je prezentována v delších úpravách, ve kterých jednotlivé nástroje gradují a společně rezonují. Tu psychedelická baskytara, tam sólo cella. Gradace je střídána tichými vokály, které v sobě mají takovou sílu, že šeptem přehluší i hlasité muzikanty.
Na nahrávce Woman (2013) zní Rhye chladně až odtažitě. Na koncertu tomuto předešli setlistem, v jehož čele byla na poměry dua svižná skladba 3 Days, na ní postupně navazovala symbióza nástrojů a zpěvu. Příjemnou změnou byl nulový vizuální doprovod – nebyl zapotřebí, většina sálu měla stejně zavřené oči a prožívala koncert ve svém nitru. A když ke konci přišel singl Open, nevzbudil větší odezvu u publika než jiné kousky. Tak celistvý zážitek to byl. Závěru kralovala trefná It‘s Over z Miloshovi sólové desky (2006), samozřejmě v intimní úpravě.
Téměř devadesátiminutový koncert skončil stejně rychle, jako začal. Dav ještě několik minut volal o přídavek, což se v Meetu nestává zas tak často. Skupina se na pódium už nevrátila, ale alespoň se objevila pod ním na setkání s fanoušky. Byli skromní a nešlo s jistotou říct, kdo byl dojatější.
Rhye (us/ca) + Deaths (de)
8. 11. 2015 MeetFactory, Praha
foto © Kateřina Motýlová
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.