Martin Řezníček | Články / Reporty | 07.06.2018
Američtí punkrockeři Rise Against se u nás objevují pravidelně, od roku 2002 k nám zavítali už šestkrát, letos posedmé. A fanouškovská základna vycepovaná kytarovkami od The Offspring přes Green Day a Foo Fighters až po Billy Talent podobným kapelám zatím stále přeje, i když teenagerů lze v publiku zahlédnout stále méně.
Rise Against vydali před rokem nové album Wolves, z něho zahráli pouze tři písně, jinak šlo o výběr nejúspěšnějších hitů. Epický úvod, při němž se za zvuku temných tónů a hlasu vypravěče rozlévala bílá mlha, byl efektní, ale ke zbytku koncertu, který se obešel bez wow efektů, moc neseděl. Skupina se plně soustředila na hudbu a komunikaci s publikem. Velký tavící kotel to vzal s povděkem a co chvíli zachrchlal, když přecházel z vrážecí fáze do circle pitu. Do největších otáček se dostal při provařených vypalovačkách jako Satellite a Savior, ta druhá uzavřela základní část setu.
Kapela se po celou dobu existence snaží předat světu své sdělení. Všichni její členové jsou přesvědčení ochránci zvířat a planety, angažují se i v oblasti lidských práv a politiky. Proto nelze nezmínit skladbu Ready to Fall, jejíž videoklip, ukazující záběry z velkochovů, lovu zvířat, kácení lesů, průmyslového znečišťování a tání ledovců, považuje za svůj nejzásadnější vizuální počin. Frontman Tim McIlrath měl krátký proslov, v němž pojmenoval tři monstra: rasismus, sexismus a nacionalismus. „Tyhle monstra musíme potlačit a zavřít je do klecí, kam patří.“ Tak uvedl Welcome to the Breakdown, která všechny tři „-ismy“ personifikuje v osobě Donalda Trumpa.
fotogalerie z koncertu tady
Na přídavek se McIlrath vrátil jen s akustickou kytarou a zahrál tři písně, z nichž publikum nejvíc potěšila vlastenecká, protiválečně laděná balada Hero of War. Když pak celá kapela spustila Make It Stop (September's Children), nejen modří už věděli, že je to pokyn k tomu, aby spustili sborové „ooo“. Ostatně hlasivky už měli dobře rozcvičené. Předposlední Like the Angel byla v setlistu navíc, protože všichni čekali na vyvrcholení a poslední hit Prayer of the Refugee. Ten Rise Against podali mnohem živěji než studiovou nahrávku a natáhli ho aspoň o polovinu; závěr koncertu tak byl skutečnou sonickou smrští. Sympaťácké vystupovaní v průběhu večera se ukázalo i po skončení, kdy muzikanti neprchali z pódia, ale nejvěrnějším rozdávali trsátka, paličky a vytištěné setlisty.
Rise Against (us)
5. 6. 2018 Forum Karlín, Praha
foto © Martinezz
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.