Veronika Mrázková | Články / Reporty | 03.12.2015
Jsou spolu 30 let, vydali 11 studiových alb a šlape jim to jako v nejlepších letech. Na své kulatiny předvedli jízdu napříč fusion jazzem a potěšili vzácným hostem.
V pátek se sotva plahočíte z práce, zavíráte netbook, v hale potkáte přátele a najednou se vezete do Polska, konkrétně do slezského Rybniku. Proč? Hraje tam Eric cosicosi. Prý hraje jako nikdo, je to světová hvězda, byl v kapele tentononc. Dobře, tak jedem. - Po páteční show už ta jména nezapomenu. Eric Marienthal hrával s Chickem Coreou a teď patří mezi nejoriginálnější a nejrychlejší saxofonisty současnosti. Když jej spojíte s ostřílenými pardály Walk Away, dostává se člověku vydatná porce fusion jazzu s historií. Vydali 11 studiových alb, ale ani na jednom neuslyšíte, co se dělo v Rybniku. Důvody jsou tři: Eric s vervou dubloval a rozbíjel všechny saxofonové party, většina náhravek zní oproti živé moderně zastarale a večer byl vlastně výroční exhibiční besídkou. A věřte nebo ne, i po těch letech dokážou svými sóly jeden druhého udivit a rozesmát. V roce 1985 chodili na stejnou školu a spolubydleli na kolejích, od té doby odehráli doslova stovky koncertů. Do důchodu se ale nechystají. Průměrný věk na pódiu byl přibližně 55 let, průměrný věk v publiku jakbysmet, a přesto šlo o mladistvou show plnou nápadů.
Když pomineme Erica, exceloval především Bernard Maseli. Vibrafonista s rozcuchanými vlasy a obřími zuby, tak trochu alien. Mává kolem sebe paličkami a hraje k vlastní radosti naprosto mimo očekávání spoluhráčů. Vzpomněli byste si na modrou langustu hrající slavnou melodii Under The Sea v Malé mořské víle Ariel? Ne, nezbláznila jsem se. Na tomto koncertě bylo možné všechno. Došlo i na Ericovo oblíbené číslo: vyzvat k napodobení nástroje publikum není nic těžkého, takže mnohem raději zkouší kapelu. Ta samozřejmě spolupracuje, zpívá, blábolí, hned na to se strhne divá funky bouře a pak si jen tak pro legraci připomenou nějakou smooth osmdesátku. Po třech přídavcích nakonec vystoupí konferenciér a praví: "Děkujeme za nádherné přijetí. U Walk Away jsme ho předvídali." Možná to nejsou nejlepší jazzmani na světě, ale chvílemi jsme o nich tak smýšleli.
Silesian Jazz Meeting:
Walk Away – 30 let jazzových celebrit
27. 11. 2015, Rybnik, Polsko
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.