Veronika Mrázková | Články / Reporty | 03.12.2015
Jsou spolu 30 let, vydali 11 studiových alb a šlape jim to jako v nejlepších letech. Na své kulatiny předvedli jízdu napříč fusion jazzem a potěšili vzácným hostem.
V pátek se sotva plahočíte z práce, zavíráte netbook, v hale potkáte přátele a najednou se vezete do Polska, konkrétně do slezského Rybniku. Proč? Hraje tam Eric cosicosi. Prý hraje jako nikdo, je to světová hvězda, byl v kapele tentononc. Dobře, tak jedem. - Po páteční show už ta jména nezapomenu. Eric Marienthal hrával s Chickem Coreou a teď patří mezi nejoriginálnější a nejrychlejší saxofonisty současnosti. Když jej spojíte s ostřílenými pardály Walk Away, dostává se člověku vydatná porce fusion jazzu s historií. Vydali 11 studiových alb, ale ani na jednom neuslyšíte, co se dělo v Rybniku. Důvody jsou tři: Eric s vervou dubloval a rozbíjel všechny saxofonové party, většina náhravek zní oproti živé moderně zastarale a večer byl vlastně výroční exhibiční besídkou. A věřte nebo ne, i po těch letech dokážou svými sóly jeden druhého udivit a rozesmát. V roce 1985 chodili na stejnou školu a spolubydleli na kolejích, od té doby odehráli doslova stovky koncertů. Do důchodu se ale nechystají. Průměrný věk na pódiu byl přibližně 55 let, průměrný věk v publiku jakbysmet, a přesto šlo o mladistvou show plnou nápadů.
Když pomineme Erica, exceloval především Bernard Maseli. Vibrafonista s rozcuchanými vlasy a obřími zuby, tak trochu alien. Mává kolem sebe paličkami a hraje k vlastní radosti naprosto mimo očekávání spoluhráčů. Vzpomněli byste si na modrou langustu hrající slavnou melodii Under The Sea v Malé mořské víle Ariel? Ne, nezbláznila jsem se. Na tomto koncertě bylo možné všechno. Došlo i na Ericovo oblíbené číslo: vyzvat k napodobení nástroje publikum není nic těžkého, takže mnohem raději zkouší kapelu. Ta samozřejmě spolupracuje, zpívá, blábolí, hned na to se strhne divá funky bouře a pak si jen tak pro legraci připomenou nějakou smooth osmdesátku. Po třech přídavcích nakonec vystoupí konferenciér a praví: "Děkujeme za nádherné přijetí. U Walk Away jsme ho předvídali." Možná to nejsou nejlepší jazzmani na světě, ale chvílemi jsme o nich tak smýšleli.
Silesian Jazz Meeting:
Walk Away – 30 let jazzových celebrit
27. 11. 2015, Rybnik, Polsko
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.