Články / Reporty

Rudolfinum za časů Korey

Rudolfinum za časů Korey

Jiří Akka Emaq | Články / Reporty | 30.06.2016

V sále Rudolfina vystoupil Korejský národní orchestr, jenž reprezentuje oficiální proud interpretující lidovou korejskou hudbu. Zahrál skladby v tradičním korejském hudebním stylu pungnyu. Dle oficiálních vyjádření je pungnyu uměleckou formou odpočinku, která odráží vkusný životní styl typický pro kolektivistickou i individuální zábavní kulturu Koreje. Dříve sloužilo pungnyu jako nástroj pro odpoutání se od materiálna a světských tužeb s cílem nalezení klidu mysli. V moderní Koreji pungnyu reprezentuje elegantní aristokratickou filozofii staré korejské společnosti, symbolizující klid zenu.

V Praze tento hudební styl představilo 19 nejpřednějších korejských hudebních mistrů, ryze klasický program obsahoval osm skladeb rozdělených do dvou částí. V první půli zazněla kompozice Cheonnyeonmanse, dále Chunaengjeon s expresivně úsporným tancem Song Young-in v epickém kostýmu a s doprovodem Rakeum Gugak Ensemble. Ve skladbě Gagok (Chosudaeyeop) se zpěvu ujal Ha Joo-hwa a doprovodu Yangjupungnyuakhoe Ensemble. Závěr první části patřil úryvku z divadelního představení Shimcheongga „Pan Shim otevírá oči“ v klasickém stylu Pansori. Jeho vznik se datuje do 17. století a je založen na monologu jediného herce, který osciluje mezi zpěvem, vypravováním a tělesnými gesty. Scénu představil Jo Sang-hyeon za minimalistického doprovodu bubeníka Yim Yeing-ima. Více epický než-li zpívaný výstup byl prokládán bouřlivým potleskem korejských návštěvníků, ale tato část bohužel tuzemcům, bez řádného překladu, smyslem jaksi unikla.

Druhou část otevřel tradiční korejský nástroj geomun-go se skladbou Geomun-go Sanjo. Hrál na něj Cheong Dae-seong a na buben janggu ho doprovázel Kim Chung-soo. Poté následovala asi nejemotivnější skladba celého představení, Saengso byeongju Suryongeum, hraná na úžasné ústní varhany Sanghwang, jež ovládal Cheong Dae-seog, a bambusovou flétnu danso, na níž hrál Gwak Tae-gyu. Závěr patřil známé korejské lidové skladbě Arirang, jež zazněla ve čtyřech variacích a v podmanivé interpretaci zpěvačky Yi Chun-hui. Zcela nakonec pak zahrál kompletní ansámbl asi nejvíce oficiální skladbu Sujecheon, jež se táhla s onou pověstnou asijskou rozvláčností plující arytmicky v řádu chaosu. Její název nese přání věčného nebeského života.

Korejské tradičně netradiční nástroje jsou na hony vzdálené od temperovaného ladění a tempo skladeb pluje jako člun na klidné hladině řeky Hangang. Ucho běžného Evropana si tak musí chvíli zvykat na tonalitu i rozvláčnou rytmizaci. Jakmile se ale uspěchaná mysl uklidní a oprostí se od balastu všedních dní, otevře se jí pohled do malebné krajiny, jež je vymalována místy v sice až příliš kýčovitých barvách, ale oplývající vnitřním kouzlem a úchvatnou vnější formou. Táhlé instrumentace doplněné o výpravné kostýmy tak začnou pomalu a nenápadně protékat až ke kořenům srdce, ovšem aby tento drobný pramínek vymlel hluboké koryto řeky, musí mu srdcem proudit pravděpodobně po celý život.

Rudolfinum je jedním z nejprotežovanějších a zároveň jedním z nejlepších pražských sálů pro interpretaci klasické hudby. Jeho vnitřek je okázalý a pompézní, až na jediné místo. Tím místem je orchestřiště, které bývá většinou zaplněné objemným orchestrem evropského typu. Židle, stojánky na noty, bassbombardony, tympány a ztučnělá těla akademiků tak mohou krásně zakrýt ošoupané parkety, špinavé a zašlé zdi, či složené kabely. Ale onu bezútěšnost úzkého pruhu pódia, kam se soustředila veškerá pozornost publika, bohužel nedokázal devatenáctičlenný ansámbl drobných Korejců zakrýt. Společně s nenaplněnou kapacitou sálu tak inscenace působila lehce lacině. Což ale byla jediná skvrnka na kráse tohoto orientálního klenotu.

Nyní víme, od jakých mistrů se učili a z jakých kořenů vyrůstají korejští Jambinai, jež v letošním roce vydali kritiky ceněnou desku A Hermitage.

Info

Korean National Orchestra
28. 6. 2016 19:30
Rudolfinum, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace