Články / Reporty

Sdílím, tedy jsem (Kinolab Film Festival)

Sdílím, tedy jsem (Kinolab Film Festival)

David Bláha | Články / Reporty | 07.11.2018

How Technology Made Us Share – takový byl podtitul prvního ročníku filmového festivalu platformy Kinolab. Šedý listopadový páteční večer byl ideálním časem na to přestat se na chvíli za něčím honit, odložit telefon, dát si zázvorový čaj a v klidu se soustředit na důležitá témata současnosti.

Většina umění v dějinách lidstva autorské právo neznala a jeho dnešní podoba se začala formovat až s rozvojem moderní společnosti. První snímek festivalu s názvem Everything Is a Remix na různých příkladech hudebních a filmových děl nebo technologických patentů názorně rozebral, jak tenké jsou hranice mezi citací, inspirací a krádeží. Z mnoha jiných zajímavostí bych vypíchnul rozbor, že největší hity od Led Zeppelin složil někdo úplně jiný.

Všichni už jsme slyšeli o Wikileaks nebo Cambridge Analytica a tušíme, že za Facebook platíme tím, že sdílíme svá data, která pak může získat prakticky kdokoli, kdo za ně zaplatí. Dokument Nothing to Hide si dal za cíl ukázat, co všechno lze z těchto dat vyčíst. Ihned po poukázání na alternativy Googlu a Messengeru však tyto možnosti sám mrazivě zkritizoval: „V totalitních režimech už samotné používání takových služeb bude podezřelé. Bude to jasné znamení, že máte co skrývat – a půjdou po vás.“

Večer zakončil italský film Naprostí cizinci, ve kterém se skupina přátel sejde u večeře a shodne se, že před sebou nemá co skrývat. Slíbí si, že ten večer budou všechny příchozí hovory přijímat na odposlechu a stejně tak SMS zprávy budou číst přede všemi nahlas. Jde o spíše divadelní konverzační drama převedené na plátno, ve kterém samozřejmě zjistíme, že všichni mají své kostlivce ve skříni.

Téma nepodmíněného základního příjmu, které řeší dokument Free Lunch Society, čas od času proběhne médii. Zdá se být progresivní, utopistickou myšlenkou – film ale ukazuje, že malé experimenty tohoto typu začaly už v šedesátých a sedmdesátých letech ve Spojených státech a Kanadě. Zejména z politických důvodů je i po padesáti letech tato zajímavá myšlenka stále ve fázi výzkumu a bádání.

Po obědě následoval film The Pirate Bay Away From Keyboard, dokument sledující nejen soudní spory vedené se skupinou programátorů, ale i jeho zákulisí. Hollywoodští právníci zde plní roli zlých korporátních kravaťáků, nicméně ani samotní provozovatelé slavného serveru nejsou bez viny a problematiku ušlých zisků umělců se nesnaží nijak řešit: stále jen upozorňují na to, že pouze poskytují prostor pro sdílení.

I toto téma se řešilo v jedné ze dvou sobotních debat, z nichž první se jmenovala Pirátem bez vlastní viny. Během rozhovoru právníci narazili například na to, že služby typu Netflix a HBO pomalu svojí produkcí začínají konkurovat klasickým studiím. Lepší než restrikce a žaloby by tedy pro tyto společnosti bylo přizpůsobení se novému typu trhu.

Prostor mezi debatami překlenul Slavoj Žižek a jeho Perverzní průvodce ideologií, kdy na kultovních i téměř neznámých filmech předvedl, jak na jednotlivce působí různé ideologie. Toto téma bylo ideální předehrou pro následující debatu, kdy se o Lidovém umění kyberprostoru bavili právníci s anarchokapitalistou. Bez těchto ideologických rozdílů by celá debata dost možná probíhala jen jako klidná konverzace o paragrafech a precedentech – takhle se ale stočila k filosofování o samotném principu vlastnění, právu na vymahatelnost, dobrovolném sjednávání smluv a podobně.

Festival zakončil oceňovaný film Čtverec, který se příhodně odehrává především v galerii současného umění. Její kurátor se snaží upozorňovat veřejnost na závažná společenská témata, v komunikaci s obyčejným člověkem ale selhává. Zatímco do galerie proudí miliony švédských korun, za jejími zdmi existuje reálná chudoba. Když už se hlavnímu hrdinovi podaří upřímně vyjádřit emoce, není to z očí do očí, ale ve formě videa na telefonu. A tak skončil první ročník Kinolab film festivalu – další z řady zamyšlení nad tím, co pro nás v dnešní době sdílení vlastně znamená.

Info

Kinolab Film Festival
2. - 3. 11. 2018 DOX, Praha

foto: Sandra Sedlecká

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace