Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 19.06.2016
Siru McCartneymu by dost pravděpodobně stačilo si jen stoupnout před nabitou O2 arenu a dvě hodiny jen stát a mávat na všechny strany. Takové bylo přijetí dlouho neviděné (a pravděpodobně viděné naposledy) živé legendy. Naštěstí Paul McCartney hrál. Bez dlouhých prodlev za dvě a půl hodiny vysázel kolem třiceti skladeb, z nichž drtivá většina patří do zlatého zpěvníku moderní populární hudby.
Očekávatelně postavil McCartney svůj set na písních The Beatles a okřídlených hitech své postbeatlesovské kariéry. Úlitby tomu, že ten člověk po sedmdesátce stále ještě tvoří, byly přijaty spíše vlažně, byť do konceptu koncertu skladby z čerstvé desky New zapadly skvěle. Nadšení sklidilo naprosto zbytečné zařazení novinky FourFiveSeconds, původně natočené s Rihannou a Kanye Westem - těch hitů, které místo toho mohly zaznít, ach jo… Písnička, mající sice McCartneyho rukopis, je totiž jen úlitbou současnému mainstreamu. Reakce publika byla bouřlivá, ale také plná otázniků. Wow, on zpívá písničku Rihanny a Kanye Westa? Fakt, že je jejím autorem, zůstal - minimálně v mém okolí - opominut.
Netřeba zastírat fakt, že většina lidí přišla na The Beatles, jejich trička byla nepřehlédnutelným doplňkem. A Sir Paul dělal fanouškům jen a jen radost a neváhal sahat hluboko ke kořenům. Večer odpálil skladbou A Hard Day’s Night, o chvilku později následovala Can’t Buy Me Love. Obzvláště potěšující byla pak střední víceméně akustická část koncertu se sborově odzpívanou Love Me Do, pre-beatlesovskou In Spite of All Danger a akordeonem podpořenou We Can Work It Out. Tečkou pak byla neobyčejně silná Blackbird, kterou McCartney odzpíval sólově na vyvýšené platformě. Jednoduché, ale převelice účinné.
Celý večer se nesl v mírně nostalgickém duchu. Vědomí toho, že je to dost možná poslední příležitost slyšet v originálním podání Yesterday, Band on the Run, Maybe, I’m Amazed, bylo všudypřítomné. Snaha chytit každé slovo, každý pohyb, každý vtípek, každý tón byla až poněkud svazující, jakkoliv byla každá píseň odměňována bouřlivým potleskem a beatlesovské hity zpívala celá hala. Publiku scházel pohyb, fascinace legendou převážila snahu o tanec.
McCartney přes svůj věk sršel energií, pohybovou show přenechával mladším spoluhráčům, které hraní po boku legendy očividně baví. V jeho věku by stačil suše profesionální výkon, ale to by nebyl Paul McCartney. V Praze předvedl show v plném nasazení, radostnou, optimistickou a nezatíženou starostmi. Počítám, že ten večer bylo v hale pár tisíc splněných snů. A tak to má být.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.
Alžběta Sadílková 15.10.2024
Znechucení a únava nemusí v hudbě působit jen jako karikatura, vztek nemusí být srostlý s násilím. Snad proto do sebe nedělní večer dobře zapadá i jako celek.
Veronika Tichá 15.10.2024
Hradec Králové v posledních letech osciluje mezi kulturní pustinou a energickými snahami oživit místní scénu. Nic není ztraceno aneb Jazz Goes to Town.
Marek Hadrbolec 14.10.2024
„Jenom si vzpomenout,“ křičí Lukáš Bouška opakovaně, zatímco se staré jizvy znovu otevírají a bolavé vzpomínky se derou ven.
Timon Láska 11.10.2024
Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.
Veronika Vagačová 11.10.2024
Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.
Václav Valtr 11.10.2024
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.