Marek Hadrbolec | Články / Reporty | 02.05.2024
Vyrvat si srdce z těla a hodit ho davu. Úplně se otevřít a nechat všechny emoce proudit. Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií. Napojení se daří, se vší upřímností a naivitou, která k emo-hardcore patří.
S každou výměnou kytar, které vyčkávají po stranách pódia, se zvuk Raein trochu změní. Padesát odstínů screama a jeden je dojemnější než druhý. Vibrace strun provází publikum přes vlnité duny melancholie, ostré hrany skal zlosti až do momentů vzduchoprázdna, kdy vše téměř utichne. A v cíli cesty stojí muž v tygřím obleku. Čekání končí, Raein hrají na rozloučenou Tigersuit a pruhovaná postava skáče do lidí.
Je škoda, že svět, který Raein budují, má malé trhliny. Právě časté výměny kytar a prodlevy mezi skladbami občas přetrhávají nit, vůbec největším zabijákem nálady je neposedná bicí soustava, kopák poskakuje, odmítá se zastavit. Naštěstí stačí dvakrát mrknout, chytit se kytarové linky, a všechno je zas v pořádku.
Raein vypráví příběh, předskokani Stormo jsou uzavřeni v kruhu. A zběsile touží dostat se ven. Kruh je ale pevný, promítnutý na stěnu za kapelou – blikající nápis Stormo, zrnění, barevné skvrny, zrnění a na konci setu znovu blikající nápis. A zatímco v úvodu ještě frontman Luca mhouří oči proti světlu promítačky, v závěru je má doširoka otevřené, vidoucí. A právě v tu chvíli se mu na čele na vteřinu objeví power off symbol a projekce zhasne. Frenetický set plný výbušných nálad, agresivních bicích a zběsile rychlých prstů kmitajících po strunách končí. Giacomo a jediný tanečník poklekávají čelem ke kytarové bedně. Popadnout dech a příště znovu, někde jinde, ale se stejným nasazením, a stejně marnou touhou dostat se z kola ven.
Večer otevřely Nervy, se třemi mikrofony a bez jakýchkoliv manýrů a ozdob. Zatímco se trojice hlasů Bluma, Šamana a Juraje, křičící každý v trochu jiné barvě naštvanosti, promyšleně střídala, přímočarý hudební útok kapely rozvibroval podlahu. Na gesta nebyl čas, jedna zaťatá pěst, jeden veganský statement, a hlavně salva silné hudby.
Koncertu předcházela velká očekávání, možná až příliš velká, nesplnitelná. Síla Raein totiž není v extrémně dojemných momentech nebo silných vizuálních vjemech, po kterých by v mozku zůstala vypálená stopa. Kapela v Brně ukazuje, že jde o něco mnohem obyčejnějšího – upřímný, skvěle odehraný set přesně v duchu žánru, který italská pětice pomáhala stavět.
Raein (it) + Stormo (it) + Nervy
6. 5. 2024 Kabinet múz, Brno
foto © Marek Hadrbolec
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.