Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 11.12.2016
Gerald Clark působí jako chlapík od vedle. Vlastně až překvapilo, že to byl právě tento nenápadný třicátník, který vylezl na pódium a ve středu 7. prosince odehrál velmi solidní koncert v olomouckém Bounty Rock Café. Clark je čelným představitelem jihoafrického blues a zkušeným muzikantem, v České republice se objevil po třech letech.
Na české části turné jej doprovázela trojice domácích muzikantů, bezpochyby zdatných profesionálů. Bohužel ze spojení Clarka s partou našich muzikantů pramenil základní problém celého koncertu. Gerald Clarke přiváží hudební exotiku, Afrika je v jeho kytarové hře patrná a přináší specifické zvukové barvy, jenže to je něco, co je třeba mít v krvi. Doprovodná kapela se snažila, seč mohla, ale místo spojení dvou kulturních backgroundů docházelo k jejich střetu a vzájemnému rušení. Clark hrál převážně z vlastních skladeb, ve kterých se odrážela nejen odlišná hudební kultura, ale i - v jako každém jiném správném blues - problémy a starosti místních lidí.
Jinak jsme ale ten večer byli svědky velice příjemného koncertu, který měl švih a dynamiku a dovedl roztancovat. Je radost slyšet blues, které tím či oným způsobem vybočí z amerických, příp. evropských mantinelů. Gerald Clark je muzikantem, který žánr obohacuje, přesto zůstává posluchačsky přístupný a uchopitelný i pro nepřipravené publikum. Hudba je univerzálním jazykem.
Gerald Clark Blues Band (jar/cz)
7. 12. 2016 Bounty Rock Café, Olomouc
foto © Barbora Matýsková
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.