Vítek Groesl | Články / Reporty | 18.09.2016
Nejvyšší muž na Zemi vyskočil na pódium, popadl kytaru a ihned se pustil do hraní. Svůj čas na pódiu načal písní East Virginia, pocházející z repertoáru legendární Joan Baez. Druhá skladba už byla důvěrně známá všem: Fields of Our Home, otvírák z posledního Tallest Manova alba Dark Bird Is Home, které vydal loni. So you honestly believe in me. Though I wake up every night, oh. And I've been dreaming of a second rush. While the first one leaves your eye... Tallest Man ho tentokrát nahrával s několika přizvanými muzikanty, ovšem písničkářské gro jeho písní zůstalo zachováno. A Tallest Man ví, jak naživo a bez kapely vyloupnout jádro skladeb tak, aby se celek nerozpadl.
Ani u písní z předchozích nahrávek, které postupně následovaly, se Tallest Man neuchýlil k jejich přehrání v takové podobě, v jaké je známe ze studiovek. Varioval je zejména hlasitostí zpěvu, který se v několika momentech blížil šepotu, z něhož pak vystřeloval téměř do křiku. Koncert v půli přetla skladba Little Nowhere Towns, která se obešla bez doprovodu kytary, to když ji vystřídaly klávesy.
Nedlouho poté vzal do ruky kytaru, která si zasloužila i zvláštní komentář: Tahle kytara je tou nejtišší. A taky že byla. Zazněla Rivers. Tichý zpěv ohlušoval silou svého sdělení: This is the fire of leaving pains. When the love is gone, but the need remains. Into the shivering cold of day. When the house is gone, but the street remain. Oh I guess it's true. I guess these rivers never knew. Nemohl jsem si nevzpomenout na převozníka z Hesseho Siddhárthy, který si moudrosti řeky tolik cenil. Jako by Nejvyšší muž na Zemi věděl. A s ním i několik lidí v publiku, jak napovídaly výrazy v obličeji.
Trvalo to dlouho, než jsem dostal možnost hrát v Praze. Slibuju ale, že to není naposled. Kdo by takovému charismatickému chlápkovi nevěřil...
The Tallest Man on Earth (se)
12. 9. 2016 Lucerna Music Bar, Praha
foto © su
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.