Anna Mašátová | Články / Reporty | 10.05.2016
Londýnské Soho nebylo vždy jen pastí na turisty. Pokud své formativní roky navíc trávíte v budově, kde sídlí nevěstinec – ostatně jako v každém druhém baráku v Soho –, nepochybně to jisté stopy zanechá. Martyn Jacques, frontman a multiinstruemntalista britských Tiger Lillies, své zážitky přetavil do dekadentní formace s makabrózní vizáží berlínského předválečného kabaretu, kterému dominuje právě jeho charakteristický vokál. Ne nepodobný vykleštěnci… Tygřím liliím, květinám botaniky nazývanými taktéž ďábelskými, jsou přisuzovány léčebné účinky, co dokáží zmírnit bolest i agresi alkoholiků. Symbol nevinnosti a čistoty však dokáže i zabít, stejně snadno a rychle, jako se morduje v textech londýnského tria.
Ze zaplivaných uliček a pochybných kabaretů se Tiger Lillies dostali až k nominaci na Grammy za desku The Gorey End (kde můžeme slyšet třeba i Kronos Quartet), alba chrlí s kadencí jedné i více desek ročně, odkrývajících zkažený svět prostituce, závisláků, násilníků, různorodých existencí a zlodějíčků - inu, Émile Zola by se radoval.
Ačkoliv média letos hlásala změny v obsazení a někteří prohlašovali, že kvůli tomu na koncert ani nemá smysl chodit, žádná tragédie se nekonala. Ba právě naopak. Ostatně basák Adrian Stout je v sestavě už od roku 1995 (kromě toho si odskakuje k Tindersticks, Danielle de Picciotto, Alexi Hackemu, Amandě Palmer nebo Urban Voodoo Machine), nováčkem je tak pouze bubeník Jona Golland, kterého si Lilie odchytli před rokem. Program Songs of the Circus neměl hluchá místa, nespokojenost vskutku nehrozila.
Navíc Archa je trojici více než známou scénou, slavila tu dvacáté výročí kapely a před několika lety tady účinkovala v představení Zde jsem člověkem. Publikum si pánové vychovali a vysoustružili k obrazu svému - mnozí přišli stylizovaní do kapelní image a texty odříkávali slovo od slova. Odměnou byla dvouhodinová show s nepostradatelným pitvořením, skřeky, skučením thereminu i chvějivého zpěvu pily. Lisa miluje Tonyho, co jí za odměnu mlátí, zrůdičky a kuřata bez hlav, zábava pro dolní vrstvy, ze které nespustíte oči. Martynův šantánový akordeon střídající se s procítěným přednesem šansonů La Vie En Rose nebo Non, je ne regrette rien u piána. Piafce by ukápla slza a cestou domů by si prozpěvovala „The crack of doom is coming soon…“
The Tiger Lillies (uk)
8. 5. 2016, Archa Theatre, Praha
foto (c) su
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.