Anna Mašátová | Články / Reporty | 10.05.2016
Londýnské Soho nebylo vždy jen pastí na turisty. Pokud své formativní roky navíc trávíte v budově, kde sídlí nevěstinec – ostatně jako v každém druhém baráku v Soho –, nepochybně to jisté stopy zanechá. Martyn Jacques, frontman a multiinstruemntalista britských Tiger Lillies, své zážitky přetavil do dekadentní formace s makabrózní vizáží berlínského předválečného kabaretu, kterému dominuje právě jeho charakteristický vokál. Ne nepodobný vykleštěnci… Tygřím liliím, květinám botaniky nazývanými taktéž ďábelskými, jsou přisuzovány léčebné účinky, co dokáží zmírnit bolest i agresi alkoholiků. Symbol nevinnosti a čistoty však dokáže i zabít, stejně snadno a rychle, jako se morduje v textech londýnského tria.
Ze zaplivaných uliček a pochybných kabaretů se Tiger Lillies dostali až k nominaci na Grammy za desku The Gorey End (kde můžeme slyšet třeba i Kronos Quartet), alba chrlí s kadencí jedné i více desek ročně, odkrývajících zkažený svět prostituce, závisláků, násilníků, různorodých existencí a zlodějíčků - inu, Émile Zola by se radoval.
Ačkoliv média letos hlásala změny v obsazení a někteří prohlašovali, že kvůli tomu na koncert ani nemá smysl chodit, žádná tragédie se nekonala. Ba právě naopak. Ostatně basák Adrian Stout je v sestavě už od roku 1995 (kromě toho si odskakuje k Tindersticks, Danielle de Picciotto, Alexi Hackemu, Amandě Palmer nebo Urban Voodoo Machine), nováčkem je tak pouze bubeník Jona Golland, kterého si Lilie odchytli před rokem. Program Songs of the Circus neměl hluchá místa, nespokojenost vskutku nehrozila.
Navíc Archa je trojici více než známou scénou, slavila tu dvacáté výročí kapely a před několika lety tady účinkovala v představení Zde jsem člověkem. Publikum si pánové vychovali a vysoustružili k obrazu svému - mnozí přišli stylizovaní do kapelní image a texty odříkávali slovo od slova. Odměnou byla dvouhodinová show s nepostradatelným pitvořením, skřeky, skučením thereminu i chvějivého zpěvu pily. Lisa miluje Tonyho, co jí za odměnu mlátí, zrůdičky a kuřata bez hlav, zábava pro dolní vrstvy, ze které nespustíte oči. Martynův šantánový akordeon střídající se s procítěným přednesem šansonů La Vie En Rose nebo Non, je ne regrette rien u piána. Piafce by ukápla slza a cestou domů by si prozpěvovala „The crack of doom is coming soon…“
The Tiger Lillies (uk)
8. 5. 2016, Archa Theatre, Praha
foto (c) su
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.