Články / Reporty

Triky showmana Ibrahima Maaloufa

Triky showmana Ibrahima Maaloufa

Anna Mašátová | Články / Reporty | 15.04.2014

„Kouzla a hudba mají mnoho společného. V muzice můžete magii často objevit, jenže u kouzelnických triků na rozdíl od hudby víte, že se jedná o podvrh. U hudby to nepoznáme, netušíme, proč se nám něco líbí, nedokážeme ten trik odhalit...,“ tvrdí Ibrahim Maalouf, libanonský trumpetista, jehož život by jednou mohl být zfilmován. Scénář by se psal snadno.

Jako dítě utekl kvůli válce s rodinou do Francie, jeho příbuzní však nejsou řadoví občané, ale intelektuální elita. Rodiče jsou hudebníci, strýc Amin Maalouf uznávaným spisovatelem a nositelem prestižní literární Goncourtovy ceny, dědeček muzikolog a básník. Sám Ibrahim sice od dětství hrával s otcem, vynálezcem čtvrttónové trubky, která později tolik ovlivnila Maaloufovu tvorbu, přesto se při výběru povolání dlouho rozmýšlel nad dráhou architekta. Až ve dvaceti, kdy už měl za sebou mnohá vítězství v hudebních soutěžích, se spíše náhodně rozhodl pro hudbu. Dlouho se však vyrovnával se svou minulostí, válečnou zkušeností, životem imigranta a později i otcovskou rolí. Trojdílný opus Dia (alba Diasporas, Diachronism a Diagnostic) můžeme brát jako terapii, čtvrtá řadovka Wind je v podstatě jen soundtrackem k němému filmu Reného Claira La Proie du vent a pátá a nejnovější deska Illusions je v mnohém odlišná. Maalouf se na ní pustil do probádání hudebních triků, po poslechu však zjistíte, že si spíše hraje s vámi než s muzikantskými tajemstvími. A poprvé na ní také zazní dlouholetá doprovodná kapela.

Maaloufovi čeští fanoušci ho mohli během týdne vidět hned třikrát, zastavil se v Praze, Brně i Trutnově. Přesto ti, co nedorazili na pražský koncert s předstihem, měli smůlu. Sál byl narvaný k prasknutí a masa lidí se vylévala ven oběma východy. Maalouf dorazil s osmičlenným doprovodem, který chvílemi řídil jako dirigent, jindy přenechal veškerý prostor kapele nebo se bavil hudebními dialogy s trumpetisty Youennem Le Camem, Yannem Martinem a Martinem Saccardym. Setlist téměř kopíroval pořadí písní na desce. Po intru Illusions nastoupil asi nejzdařilejší kus Conspiracy Generation, zazněly InPress i Nomade Slang, do sledu novinek zakomponoval pravděpodobně nejznámější skladbu Beirut, aby se později vrátil pomocí If You Wanna Be a Woman a True Sorry. Oproti nahrávce dominovala koncertu elektrická kytara Francoise Delporta, naopak klávesy Franka Woesta se zdály upozaděny. Necelou desítku skladeb natáhl trumpetista na dvouhodinový koncert, při kterém se předvedl nejen jako muzikant, ale i showman pohrávající si s publikem. Nechával ho pískat či zpívat do rytmu, napomínal i opravoval intonační nepřesnosti, chrlil historky a kdo si chvíli počkal, mohl si s ním po koncertě potřást rukou i popovídat.

Eklektická směs jazzu, balkánu i arabského rai prošpikovaná rockem nebo ryčným bretonským folkem Le Camových dud byla k nezastavení. Poslední přídavek z alba Diagnostic, Will Soon Be a Woman, věnovaný Maaloufově dceři, se protáhl mírně přes desátou, což si v Akropoli málokdo dovolí.

Kdo ani po koncertní náloži nemá Maaloufa dost, nechť vyrazí do kina na nový film o životě módního návrháře Yvese Saint-Laurenta a zaposlouchá se do soundtracku. Jeho autorem je právě hyperaktivní Libanonec, který si vtipným, zábavným a živým pražským koncertem nepochybně otevřel dveře do větších sálů metropole.

Info

Ibrahim Maalouf (lib)
13. 4. 2014, Palác Akropolis, Praha

foto © Tomáš Vlk

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Křičet, brečet, skákat (Touché Amoré)

Marek Hadrbolec 05.02.2025

Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.

CTM II.: Berghain trochu jinak

Vojta Chmelík 03.02.2025

Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: To, co léčí (Sonic Herbalism)

Alžběta Sadílková 31.01.2025

Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…

CTM I: Večery v krematoriu

Vojta Chmelík 29.01.2025

Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Návrat k primárním pudům (AfrikaBurn)

Kristina Kratochvilová 29.01.2025

Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Venite a casa! (Hudební scéna v Buenos Aires)

Krištof Budke 27.01.2025

Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.

Nejlepší texty Full Moonu 2024: Děti, které nesměly dospět (Disneyho dětské hvězdy)

Julia Pátá 27.01.2025

Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace