Akana | Články / Reporty | 19.10.2016
Po plánovaném společném vystoupení Paula Simona a Stinga v Praze, které se loni nakonec neuskutečnilo, přispěchal jako první vyrovnat dluh zasloužilejší z obou pánů. Křehký lyrik i šibalský krotitel rytmů, jeden z písničkářských archetypů. Jeho čtvrtstoletí (!) staré vystoupení na Spartě mám dodnes v paměti a jedním z mnoha potěšujících zjištění pro mě bylo, že tehdy aktuálních písní z „etnicky“ zaměřených alb Graceland a The Rhythm of the Saints si dodnes cení a v O2 Areně s nimi neskrblil. To samozřejmě platí i o připomínkách slavné éry s Artem Garfunkelem, ačkoli z této pokladnice mohli pamětníci leckterý provařený evergreen postrádat. Nakonec nezazněla ani Mrs. Robinson (ta alespoň jako reprodukovaný cover po skončení koncertu) ani Bridge Over Troubled Water. Ale na druhou stranu díky těmto „obětem“ mohl Simon pojmout setlist mimořádně pestře a zařadit i překvapivé, nehitové ale o to zajímavější laskominy, jako byl třeba mysteriózní rytmický hlavolam The Cool Cool River z alba The Rhythm of the Saints.
Instrumentální fragment skladby Proof ze stejné desky vystoupení zahájil následován písní Boy in the Bubble z Gracelandu a letitou 50 Ways to Leave Your Lover. Už tehdy se ukázalo (a poté mnohokrát stvrdilo), že s původními aranžemi zacházejí Simon a jeho početná kapela s osvěžující volností a občas zřetelnou inklinací k jazzovým postupům. Dokonalá sehranost muzikantů byla samozřejmostí, sóla v rozumných délkách a přesto strhující, pětasedmdesátiletý písničkář sám i přes nějaké to intonační zakolísání působil jistě a mladistvě. Z nejzazšího koutu O2 Areny vypadal na čtyřicet.
Repertoár byl chytře uspořádaný. Skladby, kterých nakonec zaznělo šestadvacet, se v něm čas od času sdružovaly do příhodných minibloků po dvou, třech položkách, takže celá produkce měla promyšlený, logický spád. Po sobě zazněly dva hity ze Simonova postgarfunkelovského debutu, Mother and Child Reunion a Me and Julio Down by the Schoolyard. Přirozenou návaznost měly i písně Spirit Voices a The Obvious Child, z nichž první uvedl Simonův dlouholetý kytarista Vincent Nguini historkou o zpěvákově mystických zkušenostech z brazilského pralesa. Organicky do sebe vplouvaly také první a bouřlivě přijatá „garfunkelovka“ Homeward Bound, instrumentální El Condor Pasa a ze spolupráce s andskými muzikanty rovněž vzešlá píseň Duncan. A konečně předpřídavkové finále obstarala famózně odpálená dvojice z Gracelandu, Diamonds on the Soles of Her Shoes a You Can Call Me Al (autorovi prý už tahle hitovka leze krkem, ale rozhodně to tak nevypadalo).
V této fázi už sedačky na ploše ztratily opodstatnění, lidé stáli, hrnuli se k pódiu a pár šťastlivců si v prostoru za zvukařem užívalo nevázaného tance. Halu se zdaleka naplnit nepodařilo, ale odezva publika byla i tak úměrná výkonům podávaným na pódiu. A stupňovala se. První přídavek rozjela hravá píseň Wristband z posledního alba Stranger to Stranger (dvě další, titulní a The Werewolf, zazněly už v základní části) a potvrdily, že ač letošní novinky zdaleka nejsou hity na první poslech, jejich rafinovanost vynikne i v živém provedení. Viz perfektně využitá zvukomalba v The Werewolf. V přídavcích se ale pochopitelně hlavně vzpomínalo. Melancholicky (Still Crazy After All These Years, méně frekventovaná One Man's Ceiling Is Another Man's Floor) i roztančeně (I Know What I Know, fantasticky rozjetá Late in the Evening) a v samotném závěru logicky i „povinnými“ šlágry z repertoáru dua Simon & Garfunkel. Příležitost ke sborovému zpěvu dostalo publikum při trvalce The Boxer a písní The Sound of Silence Simon vystoupení definitivně uzavřel. Sám s kytarou, neokázale a bez patosu.
Paul Simon v Praze zahajoval evropské turné a zřejmě to nebyla náhoda. Krátkou vzpomínkou na své první zdejší účinkování, Václavem Havlem zpunktované improvizované vystoupení při prvních polistopadových volbách v roce 1990, jistě nechtěl pouze zalichotit domácím. I když potlačíme vlasteneckou pýchu a uvědomíme si, že nějaký ten nezapomenutelný zážitek má písničkář jistě z mnoha dalších míst, faktem je, že v Praze letos nic neošidil a radostí z hudby nakazil celou halu. A k tomu je potřeba víc, než jen profesionalita.
Paul Simon (us)
17. 10. 2016 O2 arena, Praha
foto © Vojtěch Florian
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.