Články / Reporty

U klavíru sedí mnich (Nik Bärtsch)

U klavíru sedí mnich (Nik Bärtsch)

Jan Starý | Články / Reporty | 17.02.2018

Švýcarský minimal jazz je v jistých kruzích pojem: hypnotický, geometricky precizní kontrast ke klasicky rozevlátému žánru. Pianista Nik Bärtsch a saxofonista/klarinetista Sha, kteří si po roce zahráli v Akropoli, v téhle mikroscéně hrají zásadní roli. Tenhle večer dokazovali, že východiska jejich „zen-funku“ jsou relevantní a přesvědčivá i po téměř dvaceti letech.

Kvalitní minimalismus působí tím víc, čím déle zní. Bärtsch v prazvláštním černém úboru připomínajícím mnišskou kutnu si tentokrát sice nepřipravil některý z pověstných několikahodinových setů, i dva půlhodinové masivy však umožnily důkladný ponor. První část setu složená z nových skladeb se nesla ve znamení nekonečného groovu, který sice nevedl přímo k osvícení, i díky preciznímu nazvučení však jako by posouval mimo tělo do prostoru, kde existoval jen zvuk. Ve druhé, která variovala album Holon, převážilo jazzové hračičkovství na úkor čirého minimalu, groove se vytrácel a set ztrácel tempo. To opět nabral až k závěru, kdy vyniklo až reichovské proplétání nástrojových linek. Dva bouřlivě vytleskané přídavky už byly jen příjemnou drobností navíc.

fotogalerie z koncertu zde

Vlastně se jednalo o důstojné představení silnějších i slabších stránek Bärtschovy hudby. Kombinace klavír/basklarinet postrádala rytmický důraz sestav s basou a/nebo bicími a místo pointilistického transu se rozpouštěla do méně působivých melodií. Na druhou stranu v ní vyniklo několik fascinujících pasáží s rozšířenými technikami, kdy se Sha omezil na klapání a šumy a Bärtsch tlumil struny klavíru, případně na ně rovnou brnkal. Škoda, že tohle čisté ohledávání rytmu nedostalo větší prostor a plnilo spíš funkci intermezza, což je v hudbě hlásící se k zenu (žití v daném momentu!) poněkud paradox. Čím méně se hudba pohybovala, tím dále odnášela. Víc zen-funku, prosím.

Info

Nik Bärtsch & Sha (sui)
14. 2. 2018 Palác Akropolis, Praha

foto © Kristýna Padrtová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace