Články / Reporty

Ukulele Orchestra of Great Britain – slavnější než Jidáš

Ukulele Orchestra of Great Britain – slavnější než Jidáš

Anna Mašátová | Články / Reporty | 31.10.2014

Bylo by zajímavé zjistit, zda organizátoři předpokládali takový úspěch koncertu britského ansámblu Ukulele Orchestra of Great Britain. Kdoví.

Akropole byla i přes ne zrovna lidové vstupné našlapaná k prasknutí, mininástroj podobný kytaře je zkrátka v kurzu, a to nejen za kanálem, vždyť i na tuzemské scéně se havajský instrument objevuje čím dál častěji. Co je malé, je nejen hezké, ale i dobře zní. A právě to se roku 1985 snažili britské veřejnosti předvést zakladatelé orchestru. Projekt pro zábavu se stal brzy veleúspěšným, během desítek let na scéně nejen, že UOoGB vyprodal sály snad po celém světě, ale zahrál si na značně prestižních místech. Womad, BBC, Royal Albert Hall, Carnegie Hall, spolupracovali s Madness či Kaiser Chiefs.

Žánr? Drnkací, chtělo by se napsat. Angličtí ukulelisté se jen tak něčeho nezaleknou, jejich hudební cesta je jedna dlouhá výzva. Kate Bush? Čajkovskij? Sex Pistols? David Bowie? Nic není problém, pop, muzikály, punk, protřepat, zamíchat a kopnout do lidí. Na kontě mají pěknou řádku alb i live DVD. Britský humor se nezapře, osmička na pódiu rozesmívala diváky sebemenší glosou. Není divu, že je The Independent nazval “nejzábavnějším hudebním projektem v zemi”. V Čechách se sice chodí pro vyznamenání v mikině, Britové ale nasadili večerní dress code, obleky a vázanky, elegance v praxi. Beatles o sobě prohlašovali, že jsou populárnější než Ježíš, Ukulele Orchestra tvrzení smetli tím, že jsou populárnější než Jidáš, Lady Gaga se může oblékat do masa a chodit nahá den co den, na postarší Briťáky a Britky s roztomilým nástrojem v ruce stejně nemá, a její Born This Way zazpívali a zahráli asi o dvě stě procent lépe. Ani Happy Pharrella Williamse už zdaleka nebylo tak protivné jako originál.

Variace na Handelovo téma se směsí osmdesátkových a devadesátkových disko hitů od Glorii Gaynor po Fugees, s každou slokou propukal sál v nadšení a řehot, nad pekelným mixem virtuózně zahraného popu. Should I stay Or Shoul I Go od The Clash, několik přídavků, konce litoval snad každý. Inu, slovy klasika - i s malým nástrojem, se dá zahrát velký koncert.

Info

Ukulele Orchestra of Great Britain (uk)
29. 10. 2014, Palác Akropolis, Praha
Foto (c) Michal Hradecký

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace