Julia Pátá | Články / Reporty | 27.06.2023
Newyorská multidisciplinární umělkyně a elektronická producentka Jamie Krasner alias James K se letos začátkem června vydala na tour se svou směsicí dezintegrovaných popových vokálů a mozaikovitých zvuků syntezátorů. První evropskou šňůru v rámci propagace nejnovější desky Random Girl ukončila skromným, ale imerzivním vystoupením v pražské MeetFactory.
James K, která měla příležitost spolupracovat s projekty jako Yves Tumor, Mykki Blanco nebo SETH a vede i svůj vlastní label She Rocks, svou druhou nahrávku Random Girl přirovnala v rozhovoru pro magazín Dazed k cestě za sebepoznáním: „Naše společnost je víc než kdykoliv závislá na pokročilých algoritmech diktujících zážitky, které ultimátně formují naše pojetí sebe sama.“ V podobně eklektickém a fluidním duchu James K, skrývající se v přítmí do ruda nasvíceného předsálí, zahájila vystoupení snovými ambientními kompozicemi, aby postupně naplnila předtuchu náhlé obměny, kterou předznamenávala kytara netečně uložená vedle změti kabelů a syntezátorů.
Během předvedení několika melodičtějších tracků se staženými synthpopovými vokály James K podala i působivou performance, často se přibližovala a klekala si naproti pohodlně usazeného publika a zesilovala komornost celé akce. Poté nastalo krátké intermezzo – producentka se chopila kytary a podotkla, že následující píseň složila, když ji bylo sedmnáct. Sentimentální nota ostatně rezonuje i dekonstrukcí symboliky dívčího věku, kterou se producentka snažila tematizovat na Random Girl a pokouší se o to i ve své umělecké tvorbě. Na pár chvil enigmatickou a lehce hypnotickou atmosféru poháněnou loopem těžkých beatů uzemnil nečekaný příklon k folk-popovým pasážím jak ušitým na míru Joni Mitchell nebo Weyes Blood, při nichž James K působila v kontextu celého koncertu velmi intimně.
Na pražském gigu, který James K uzavřela svým známějším rave-popovým trackem Ultra Facial! z EP 036 (2021), producentce předskakovala Mor Wen alias Mary Nguyen – zakladatelka pražského experimentálně elektronického kolektivu Glory Affairs. Vedle setu sestávajícího z diaristické koláže samplů, vokálních vstupů, ve kterých zaznívaly české lidové melodie, Mor Wen teatrálně a s laboratorní pečlivostí plynule přepínala mezi různě rozloženými analogovými přístroji. A nedělní večer v MeetFactory se tak pohroužil do cesty napříč krajinami roztříštěných vzpomínek.
James K (us) + Mor Wen
25. 6. 2023 MeetFactory, Praha
foto © se svolením MeetFactory
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.