Články / Reporty

Úlomky paměti (James K)

Úlomky paměti (James K)

Julia Pátá | Články / Reporty | 27.06.2023

Newyorská multidisciplinární umělkyně a elektronická producentka Jamie Krasner alias James K se letos začátkem června vydala na tour se svou směsicí dezintegrovaných popových vokálů a mozaikovitých zvuků syntezátorů. První evropskou šňůru v rámci propagace nejnovější desky Random Girl ukončila skromným, ale imerzivním vystoupením v pražské MeetFactory.

James K, která měla příležitost spolupracovat s projekty jako Yves Tumor, Mykki Blanco nebo SETH a vede i svůj vlastní label She Rocks, svou druhou nahrávku Random Girl přirovnala v rozhovoru pro magazín Dazed k cestě za sebepoznáním: „Naše společnost je víc než kdykoliv závislá na pokročilých algoritmech diktujících zážitky, které ultimátně formují naše pojetí sebe sama.“ V podobně eklektickém a fluidním duchu James K, skrývající se v přítmí do ruda nasvíceného předsálí, zahájila vystoupení snovými ambientními kompozicemi, aby postupně naplnila předtuchu náhlé obměny, kterou předznamenávala kytara netečně uložená vedle změti kabelů a syntezátorů.

Během předvedení několika melodičtějších tracků se staženými synthpopovými vokály James K podala i působivou performance, často se přibližovala a klekala si naproti pohodlně usazeného publika a zesilovala komornost celé akce. Poté nastalo krátké intermezzo – producentka se chopila kytary a podotkla, že následující píseň složila, když ji bylo sedmnáct. Sentimentální nota ostatně rezonuje i dekonstrukcí symboliky dívčího věku, kterou se producentka snažila tematizovat na Random Girl a pokouší se o to i ve své umělecké tvorbě. Na pár chvil enigmatickou a lehce hypnotickou atmosféru poháněnou loopem těžkých beatů uzemnil nečekaný příklon k folk-popovým pasážím jak ušitým na míru Joni Mitchell nebo Weyes Blood, při nichž James K působila v kontextu celého koncertu velmi intimně.

Na pražském gigu, který James K uzavřela svým známějším rave-popovým trackem Ultra Facial! z EP 036 (2021), producentce předskakovala Mor Wen alias Mary Nguyen – zakladatelka pražského experimentálně elektronického kolektivu Glory Affairs. Vedle setu sestávajícího z diaristické koláže samplů, vokálních vstupů, ve kterých zaznívaly české lidové melodie, Mor Wen teatrálně a s laboratorní pečlivostí plynule přepínala mezi různě rozloženými analogovými přístroji. A nedělní večer v MeetFactory se tak pohroužil do cesty napříč krajinami roztříštěných vzpomínek.

Info

James K (us) + Mor Wen
25. 6. 2023 MeetFactory, Praha

foto © se svolením MeetFactory

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace