David Čajčík | Články / Reporty | 06.09.2019
Průhledná ledvinka za osm dolarů, se stejnou cenovkou průhledná taška i kabelka. Nad nabídkou oficiálního webshopu s merchandise Ariany Grande se nelze než pousmát. Pravděpodobně nejpřísnější bezpečnostní opatření na koncertu za historii O2 Areny ale vyvolaly pochopitelně souhlasné reakce. Ostatně od atentátu v Manchesteru neuběhlo tolik času a nakonec v teplém počasí nebylo pravidlo průhledného zavazadla o velikosti A5 tak dramatické.
Popová ikona, nejsledovanější žena Instagramu, nová Mariah Carey… titulů americké zpěvačky bychom našli hodně. Důležité je, že Ariana Grande se v rámci turné k jednomu z největších popových alb poslední dekády – Thank You, Next, ukázala v Praze. A to je vždycky důvod k oslavám. Ostatně na mnoho srovnatelně velkých hvězd Česká republika teprve čeká. A dost možná se nikdy nedočká.
Koncert rozkouskovaný na pět aktů s nahranými audiovizuálními mezihrami, pět převleků, velká kapela, doslova epická scénografie s projekcí pracující výhradně se zaoblenými tvary a navrch kulatý ochoz procházející publikem. Když budu citovat kolegu z Waveu: „Jediná hrana, na které se Ariana pohybovala, byla hrana kýče.“ Je s podivem, že se Grande nechá obklopit celým souborem tanečníků a tanečnic, ale doprovodné vokály má puštěné ze záznamu. V davu tančících těl se občas ztrácí, mnohem zajímavěji působí, když je sama s kapelou jako ve Sweetener nebo Dangerous Woman, a divák se může naplno soustředit bez pocitu vizuální přehlcenosti.
Show ve svižném tempu s mnoha zkrácenými songy či medley. Třiadvacetipísňový set tím prozrazuje to, čím trpí tvorba Ariany Grande především, a to nedostatkem opravdu skvělých skladeb. Tedy nejen chytlavých, s poselstvím a impozantními výškami, ale skutečně výjimečných, neotřelých. Na stylovosti, tempu ani jisté eleganci a naléhavosti to ovšem celku příliš neubralo.
Srovnání s jen o dva týdny dříve vystupující Billie Eilish se samozřejmě nabízí, jakkoliv se obě nachází nachází v naprosto jiné fázi kariéry a přístup ke skládání nemůže být odlišnější. Zatímco Grande nabídla profesionální arénovou show a skvělý pěvecký výkon, koncert Billie Eilish měl spíš feeling hajpované klubovky, ve které Eilish často nebyla ani slyšet. Narozdíl od koncertu sedmnáctileté hvězdy se pocit zásadního okamžiku české koncertní historie u Ariany Grande nedostavil. Pocit spokojenosti spíš ano. A stejně jako zpěvačka ve své poslední písni Thank You, Next děkuje svým expřítelům za to, co ji naučili, nám nezbývá než si z koncertu vzít to dobré. Případně aspoň jednu ze zcela zbytečných konfet.
Ariana Grande (us) 4. 9. 2019 O2 arena, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.