David Loch | Články / Reporty | 12.11.2013
Sobotní koncert Califone v pražském Pilotu sice evokoval seřadiště před expanzí nové trampské vlny. Namísto Wabiho a „stánků“ se ale z reproduktorů linul o několik tříd odvážnější avant-folk. Začátek vybrnkal na svojí kytaru křehký Tony Dekker (Great Lake Swimmers), což nejenže skvěle ladilo s mihotavými plameny svíček rozesázenými po ztemnělém sále, on by se i leckdo při jeho jemném vokálu nechal nevědomky ukolébat. Pěl o kanadských dálnicích, o kanadských kmenech, kanadských zvířátkách a jízdách skrz noční údolka... zažehnout oheň bylo ale pro romantika složité, snad to ani nebyl plán.
Pro Califone byla Praha první zastávkou na jejich tour po Evropě. Pro Califone... tedy rozumějme pro Tima Rutilia (akustika, elektrika) a multiinstrumentalistu Willa Hendrickse. Nikdo jiný totiž podium neopanoval, jen oni a bezpočet efektových krabiček pastiček. Díky nim doplnilo oficiální skladby z novinky i několik avantgardních improvizací, jež se občas utápěly samy v sobě a odváděly pozornost od jinak samonosného koncertu.
Podle obsazení bylo jasné, že se přehrávka mýty nabitého alba Stitches ponese v komornějším duchu, než jak je tomu ve sluchátkách. Na začátku všeho mělo být slovo. Pro Rutilia to byla přetržená struna. V mezičase tak Hendricks vystřihl vlastní verzi Oh! Darling od Beatles a soulovým falsetem stáčel za doprovodu Rutiliova vlčího vytí večer ke stand-up show. Humorně občas působily i roztodivné elektronické zvuky, jež do skladeb nečekaně Hendricks implantoval, a to, co mělo působit jako oživení osekaných aranžmá, tak spíše pokračovalo v prohlubování odlehčené atmosféry. Vrcholem byl featuring s o generaci mladším Tonym Dekkerem v podřepu, jehož nejisté pohledy směrem k hrajícím „otcům“ potají lechtaly bránici. Chování kapely mezi skladbami vlastně vůbec nekorespondovalo s vážněji komponovaným hudebním programem.
Širší ohlas vzbudila Funeral Singers z předposledního alba, kterou doplnily Movie Music Kills a Kiss nebo Moses. Koncert nijak negradoval a nebylo třeba šlapat na plyn, nejvýrazněji přidala Frosted Tips, která jako jedna z mála nese snadno zapamatovatelný melodický rukopis. Tagy evokující koncert: Slide. Zpřetrhané struny. Bosou nohou po mechu. Pohled z vyhřátého srubu na mlžnou hladinu odpařujícího se lesa.
Rutiliův vokál se tváří jako zcela prostý, bez nejmenších ambicí. Bolavé charisma ho ale podrží vždy, když skladba ztrácí dech. Stejně tak se i koncert netvářil blízce, ale osobně a vyrovnaně. Hvězdné manýry stranou, tady se nejede turné kvůli profitu, nýbrž pro samorosty, co oklepávají hlínu ze svých ramen, když se zpívá o rybářově ženě (viz Fisherman’s Wife).
Califone (usa) + Tony Dekker (usa)
9. 11. 2013, Klub Pilot, Praha
foto © Kryštof Havlice
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.