Články / Reporty

Večer střízlivého hardcore-punku (Magnitude & co.)

Večer střízlivého hardcore-punku (Magnitude & co.)

Marek Hadrbolec | Články / Reporty | 07.02.2024

„Praha je asi moje nejoblíbenější město v Evropě,“ deklaruje zpěvák Magnitude Russell Bussey, zatímco neúnavně poskakuje po pódiu a bez ustání burcuje publikum k větší aktivitě. Dav před ním má sice více než sto hlav, ale na frontmana hardcorové kapely ze Severní Karolíny reaguje střídmě. Vedle několika nejoddanějších tanečníků zůstává v pitu během půlhodinového setu pořád hodně volného prostoru.

Páteř setu Magnitude tvoří skladby z povedené loňské desky Of Days Renewed…, která pětici napevno přišpendlila na nástěnku nejzajímavějších straight edge kapel současnosti. A například otvírák nahrávky Deliverance má se svým nekompromisním nástupem výborný tah i naživo. Sílu přímočarého hardcore-punku postaveného na střídání delších jednotvárných ploch a prudkých, agresivních výpadů navíc v Underdogs' umocňuje zvuk, který dává jasné struktury jak vokálům, tak jednotlivým nástrojům.

Magnitude se při hraní úspěšně vyhýbají přílišné jednotvárnosti. Do svých songů vkládají drobné nápady, změny tempa a rytmu, díky kterým nezní jako tupé mlácení slámy, ale zároveň neztrácí flow. Pětice navíc přesně ví, kdy už je čas skladbu ukončit, a to je v tomto žánru přednost.

Dobré muzikantské výkony i energie, která se z pódia šíří, přesto co chvíli zůstávají bez odezvy. Několik hluchých míst, kdy přímo před kapelou zůstává díra čekající na moshery váhavě přešlapující po stranách sálu, působí až groteskně. Na známější hity se ale končetiny konečně dávají do pohybu a Bussey se má na chvíli s kým podělit o mikrofon. Přestože Praha v intenzitě interakcí mezi kapelou a publikem mírně zaostává za dalšími zastávkami aktuální tour, Magnitude nepolevují až do poslední skladby To Whatever Faithful End. To je výborně gradující tečka, jakou by měla mít v repertoáru každá hc-punková kapela.

Floridští souputníci Seed of Pain, kteří Magnitude na cestě Evropou předskakují, jsou během svého setu bohužel o poznání méně kreativní. Jejich metalický hardcore není špatně zahraný, teoreticky mu nic nechybí, postrádá ovšem nápady, vlastní invenci. Kapela je nejsilnější při agresivních breakdownech, i ony jsou ale jako vystřižené ze žánrové příručky. Jednotvárnost podpořenou nepříliš variabilním vokálem nedokážou narušit ani občasné kytarové vyhrávky, a tak trochu do prázdná vyznívá i závěrečná skladba Champions of Chaos. Propojení kapely s publikem nefunguje a až na několik mosherů se žádný chaos nekoná.

Underdogs' se nebortí ani při prvním čísle večera, který mají na starost domácí Protijed. Jejich pojetí straight edge hardcoru ale nelze upřít osobitost danou Banánovými texty a promluvami mezi skladbami, stejně jako kytarovými postupy. Protijed navíc svůj set neustále zkracují, a když jej uzavírají po rychlém průřezu tvorbou a devíti minutách hraní, není na nudu ještě ani pomyšlení.

Info

Magnitude (us) + Seed of Pain (us) + Protijed
5. 2. 2024 Underdogs', Praha

foto © WAGHiSS

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace