Soňa Pokorná | Články / Reporty | 06.11.2022
Kanadské freak folkaře Timber Timbre mohli posluchači od začátku jejich působení na scéně (2005) v Praze slyšet pouze dvakrát, v roce 2014 v klubu Chapeau Rouge a v roce 2017 v NoDu. A protože nebylo a není jisté, kdy do Česka znovu zavítají, měl český fanoušek příležitost si poslechnout jejich písně naživo v nedalekém Berlíně. Ale nesměl dlouho otálet, protože všechny tři avizované koncerty byly vyprodané už měsíc před termínem.
Taylor Kirk, jediný stálý člen Timber Timbre, vystoupil s hodinovým repertoárem hned tři večery po sobě v berlínské čtvrti Neukölln v srdci české vesnice, jejíž historie spadá do osmnáctého století. Do zdejšího baru Alter Roter Löwe Rein s jedinečnou atmosférou a připomínající hostince z třicátých let s dřevěným barem, podlahou i stoly zapadla hudba Timber Timber tak, jako by se tu zrodila. I název kapely – zvuk dřeva – odkazuje na ranou sérii nahrávek pořízených v dřevěném srubu na zalesněném předměstí Bobcaygeonu v kanadském Ontariu.
Kirk dostál pověsti kazatele se zádumčivým hlasem, který je přirovnáván k Nicku Caveovi nebo Johnnymu Cashovi. Na pódiu stál sám s kytarou, v projevu soustředěný. Písně, které se zdají být na studiovce pomalé, zahrál ještě pomaleji. Šel až na hranu, několikrát se zastavil a protahoval jeden motiv donekonečna. Vyprávěl a zpíval příběhy jako detektivku, napínal posluchače až k prasknutí. Na skromně osvětleném pódiu mu nebylo téměř vidět do tváře. Před přídavkem dokonce světlo zhasl a poslední dvě písně odehrál při svitu několika svíček v sále pro stovku lidí. Tehdy vypadal nejspokojeněji.
Všechny tři koncerty měly komorní a hutnou atmosféru. Kirk nesnáší mobily a foťáky, v minulosti se stalo, že seskočil z pódia a vytrhl fanouškovi mobil z ruky, až pak pokračoval. Tentokrát jeho přísný pohled posluchače odradil od focení a nahrávání, takže nic nerušilo při rozjímání a pronikání do zvuku rozedraného blues pocházejícího z jakéhosi alternativního vesmíru, které vytváří filmovou a strašidelnou atmosféru.
fotogalerii ze zmíněných koncertů najdete tady
Kirk si k sobě na scénu i jako předskokanku přizval frontwomanku dreampopových Foundling sídlících v Berlíně, která s ním odehrála několik koncertů během aktuálního miniturné (Itálie, Skotsko, Irsko, Francie). Erin Lang dodala charakteristický vokální doprovod a na saxofon zahrál i předskokan druhého večera, Can Nicolas Winter, který je pevně spjatý s místem konání. Ve své tvorbě střídá dvě polohy – instrumentální až filmovou s důrazem na piano a písňovou, doprovázenou hrou na kytaru. Jeho vystoupení bylo dramaticky soustředěné a obě polohy do sebe perfektně zapadly.
Dalším hudebníkem byl italsko-americký folkový zpěvák a skladatel Joseph Martone. V Berlíně hrál poprvé a představil písně z alba Honey Birds, které produkoval právě Taylor Kirk. Martone zpívá písně lásky a radosti, přátelství a zrady, času a paměti. Posluchače svým vášnivým projevem zaujal okamžitě, ostatně podobně jako další dva interpreti. Publikum to dávalo najevo velkým aplausem po každém songu. Kirk přislíbil, že se pokusí přijet do Prahy příští rok, kdy je také naplánováno vydání nového alba. Je na co se těšit.
Timber Timbre (ca) + Joseph Martone (it/us) + Can Nicolas Winter (de) + Foundling (de)
30. 10. - 1. 11. 2022 Alter Roter Löwe Rein, Berlín, Německo
foto © Soňa Pokorná
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.