Jana Vondrušová | Články / Reporty | 01.11.2014
Irenu Budweiserovou nemusím nikomu dlouze představovat. Vynikající zpěvačku s ohromujícím rozsahem tři a půl oktávy (ze kterých používá tři) si většina pamatuje ze Spirituál kvintetu. To už je ale dávno pryč a Irena toho za čtyři roky, co už ve Spirituálu není, stihla hodně. Koncertuje, začátkem listopadu vydává se svojí kapelou novou desku s opět netradičními aranžmá gospelů a spirituálů, čekají ji koncerty v Chicagu.
V rámci miniturné k chystané desce objela pár moravských měst a poslední zastávkou bylo tentokrát - netradičně v neděli - 26. října Brno a prostory Café Práh. Před začátkem jsem si říkala, že o publikum nebude nouze, o to větší bylo nejen moje překvapení, když dorazilo zhruba deset lidí. Malá propagace nebo hokejový zápas Komety? Nic to ale neubralo na atmosféře. Zahájení proběhlo už tradičním spirituálem Every Time I Feel the Spirit, známého ze spolupráce se Spirituál kvintetem, ale v tomhle případě šlo o jazzové aranžmá šité na míru živelnému provedení.
Diváci dostali možnost poznat Irenu nejen jako interpretku, ale také jako autorku českých textů k několika spirituálům, jako je například Jak mám to říct, Až svůj život budu žít (před písničkou se přiznala k závislosti na červeném víně nebo na pochvalách) nebo novinka z avizované desky Když jsem byla mladé děvče. Nechyběla ani menší reklama na nové cd, které vyjde začátkem listopadu a bude se jmenovat Hold On, podle jedné z písní, kterou znáte s českým textem jako Šlapej dál. Je úžasné sledovat interprety, jak prožívají své písně, dávají do nich sami sebe. Sledovat Irenu Budweiserovou, jak se pokaždé ponoří do skladby a přenese nás někam pryč a po skončení jako kdyby se probudila a vrátila zpátky, je něco neskutečného. Kdo umí, ten umí.
Irena Budweiserová
26. 10. 2014, Café Práh, Brno
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.