Jana Vondrušová | Články / Reporty | 01.11.2014
Irenu Budweiserovou nemusím nikomu dlouze představovat. Vynikající zpěvačku s ohromujícím rozsahem tři a půl oktávy (ze kterých používá tři) si většina pamatuje ze Spirituál kvintetu. To už je ale dávno pryč a Irena toho za čtyři roky, co už ve Spirituálu není, stihla hodně. Koncertuje, začátkem listopadu vydává se svojí kapelou novou desku s opět netradičními aranžmá gospelů a spirituálů, čekají ji koncerty v Chicagu.
V rámci miniturné k chystané desce objela pár moravských měst a poslední zastávkou bylo tentokrát - netradičně v neděli - 26. října Brno a prostory Café Práh. Před začátkem jsem si říkala, že o publikum nebude nouze, o to větší bylo nejen moje překvapení, když dorazilo zhruba deset lidí. Malá propagace nebo hokejový zápas Komety? Nic to ale neubralo na atmosféře. Zahájení proběhlo už tradičním spirituálem Every Time I Feel the Spirit, známého ze spolupráce se Spirituál kvintetem, ale v tomhle případě šlo o jazzové aranžmá šité na míru živelnému provedení.
Diváci dostali možnost poznat Irenu nejen jako interpretku, ale také jako autorku českých textů k několika spirituálům, jako je například Jak mám to říct, Až svůj život budu žít (před písničkou se přiznala k závislosti na červeném víně nebo na pochvalách) nebo novinka z avizované desky Když jsem byla mladé děvče. Nechyběla ani menší reklama na nové cd, které vyjde začátkem listopadu a bude se jmenovat Hold On, podle jedné z písní, kterou znáte s českým textem jako Šlapej dál. Je úžasné sledovat interprety, jak prožívají své písně, dávají do nich sami sebe. Sledovat Irenu Budweiserovou, jak se pokaždé ponoří do skladby a přenese nás někam pryč a po skončení jako kdyby se probudila a vrátila zpátky, je něco neskutečného. Kdo umí, ten umí.
Irena Budweiserová
26. 10. 2014, Café Práh, Brno
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.