waghiss666 | Články / Reporty | 26.12.2017
Než ukážu vánočnímu shonu a pohodě na povel záda, než se uzavřou letošní žebříčky, než vyhasnou ohňostroje, splním si poslední rest na místě, kde vznikají přátelství, kde každé podání ruky hrdinovi nabobtná v lásku bez piedestalu. Ryan Patterson je opravdová ikona a za brýle, modrou tmu ani těžký kouř neschová ty roky formování „kultu“ pro hrstku oddaných, co se rozhodli vydat na kterýkoliv z koncertů Coliseum.
Nebyl jsem mezi nima.
Nikdy.
Dneska je všechno jinak a mohli jsme to tušit dávno. Už z iniciační Sister Faith (Temporary Residence, 2013) odkapává černý inkoust a dark-wave inspirace vrcholí na poslední Anxiety’s Kiss (Deathwish Inc, 2015), než se kapela rozpadne. Estetika studené války, pohlcení kočičí duší a záliba v atmosférických hororech. A láska. Spousta lásky. Všechny lásky světa, i ta má.
„To bude asi pro náročný, co? Hmm…“
Vyměnil jsem kancl za výlet, plýtvám časem v Rekomandu a u kafe, co vaří Banán, potkávám sojovou smetánku ze scén a podhoubí, kam sotva zabloudím cíleně, natož omylem. Domlouvají se zkoušky novým kapelám, pečou se první dva releasy nového labelu, lidi na poslední chvíli skupujou dárky, co nejsou navíc, a Bourek, grafická divize Pusthteek Records, se cuká, ať na něj Ivan tlačí sebesilněji. Telefon velí vyrazit na kopec, ještě se stihnu prohrabat regálama s asfaltovím, než poslední prachy odložím na oltář s merchem.
fotogalerie z koncertu zde
Fotocrime logicky navazujou na to, co poslední inkarnace Coliseum sotva lízla. Koncerty, co spáchá Mládě, bývají minimálně zásadní pro lidi, co snídají šeď a k obědu ji sladí industriální černí. Dneska to dopadne stejně. Modrý kouř halí strunné trio, diktujou synťáky, bubeník nikde. Začínáme nevydanou hymnou, laťka se bude jenom překonávat. Těším se, až si zasněnou Don’t Pity the Young narvu do uší, hrstka lačných tleská jak Duplicate Days, tak Always Hell, kytarista Eric neví, co s energií, a drobná Shelley schovaná za hřmotnou basu podtrhuje to machistické klišé, ten výsměch chlapů obrací ve vlastní zbraň, hlaveň namířená do chřtánu patriarchátu. I sám Ryan ho nezapomene potopit pod hladinu přídavku a trable s mikrofonem ho nerozhodí. Takhle agresivní romantika ke gotice nepatří, ale Fotocrime jdou dál, než kam se stihne dotočit dvanáctipalec Always Night. Reminiscence postpunku opřená o syntetickou melancholii, Sister of Mercy živě v paměti a charisma v hlase, co obejme boky a rozhoupe je středním tempem. Setlist naznačil, že velká deska je za rohem, stejně jako vzkaz vepsaný tužkou do vzpomínání na včerejšky:
„Věřím, že život je úžasný, ale až moc krátký. Takže se snažím jít stále kupředu a nebrat nic jako samozřejmost. Tohle je moje víra: být produktivní, milý a vážit si každé chvíle, jak nejvíc umím.“
Při uvedení skladby větou: „This song is about my kočka,“ jsem pokleknul. Tohle stisknutí ruky už nesmyju.
Fotocrime (us)
20. 12. 2017 Klub 007 Strahov, Praha
foto © Bára Gadlinová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.