Lenka Marie | Články / Reporty | 21.04.2017
„Poď, Lenko, bude se ti to líbit, přísahám!“ Jestli se mi to bude líbit a je to klavírní, tak jdeme do filharmonie, že ano? Jsem tu chvíli a už mi dochází šaty. Vyškrábu se slepou ulicí na kopeček do Hammu a čekám na zastávce. Zatroubí na mě auto. Tak sakra, já tady nepracuju. Vypadám velmi distingovaně, tak co troubíš, debile. Rychle mi dojde, že stačila kožená bunda. Když má i právník svetr. Co už. Líp se mi aspoň o pauze pije crémant.
V Rotonde dlouho nikdo není. Je to fantastická budova tvaru hranatého cirkusu, skrze strop prosvítá nebe, pohodlné plyšové sezení, vespod aréna. Federico Albanese, malý nesmělý Ital, si minimalisticky smyčkuje a hladí klávesy. K tomu famózní světla a triky s mlhou. Vyhrají si s pěti reflektory, chvíli jsem jako v temné komoře a medituju nad clustery. Náš expat pár do páru o přestávce vyzvídá, cože je to za hudbu. Když ty píšeš pro ten hudební časopis. My si myslíme, že je to taková relaxační hudba na pozadí k práci nebo trochu jako filmová hudba. Vytahuju Cage, ne, neznají Cage. Předsálí je složené ze sirek velikosti stropních trámů. A asi je to jiné, když člověk sedí a musí to poslouchat, že jo. Ano, přitakám. Wagnera si taky musíš vysedět. Téma uslyšíš první den a vrátí se ti čtvrtý. No, aspoň byl takovej skromnej, ťunťík. Nepřijde mi to jako zásadní vlastnost, ale pak začne hrát Lambert. Arogantní Němec v teplákách s bubáckou maskou a začínajícím pivním břicepsem. Techniku má skvělou. Uměleckou personu totálně na hovno. Rád se v pauzách poslouchá a vypráví vtipy typu „když mě starší bratr mlátil“. Jeho akcent formuje na konci vět slizké sykavky a za maskou cítím potměšilé úšklebky. Na publikum to funguje, já jsem šťastná, když je ticho. Má s sebou perkusistu, perfektní souhra. Slintám nad zvučením klavíru, tak málo not a taková krása.
Není to dlouhý koncert, ale začínám odpadávat. Únavou fyzickou a taky únavou z jednoduchých motivů, které neudrží moji pozornost. Stává se ze mě harmonický snob. Tenhle minimalismus má svoje hranice, stejně jako společná improvizace obou klavíristů na závěr. Asi jako říct hraj jenom na černých. Měj dostatečně rychlé ruce a neuděláš chybu. Klopýtáme tmou k autu a hodnotíme: „No, já si myslím, že by bylo lepší, kdyby moc nemluvil. Byli jste někdy na koncertě Tomáše Kluse?“ „Ne, proboha.“ „Teď si se, Honzo, totálně znemožnil.“ „Když oni umí ten čas v přestávkách tak pěkně vyplnit…“ Nesnažím se představovat si, co osvíceného bych se mohla při takové příležitosti dozvědět. O pár týdnů později mě nicméně konverzace dovede k úvaze nad utilitarismem a potěšeně shledávám, že i z blbosti se dá vykřesat nosná myšlenka.
Lambert (de) + Federico Albanese (it)
28. 3. 2017 Rotondes, Lucemburk
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.