Anna Pleslová | Články / Reporty | 29.04.2016
Britský zpěvák a producent se skotsko-malajskými kořeny se u nás zastavil už potřetí. Poprvé to bylo v MeetFactory v roce 2011 a poté předminulé léto na Colours of Ostrava v nacpaném sále Gong. Do Lucerna Music Baru se diváci trousili o poznání pomaleji. Více než čtyřletá pauza od vydání úspěšného debutu Mirrorwriting byla znát. Na vině je ale ještě spíše větší odklon k alternativnějšímu soulu až jazzu. Woon už totiž nejede v trendovém postdubstepu, jehož byl společně s Jamesem Blakem a dalšími pionýrem. Jeho hudba však neztratila naprosto nic na kvalitě a stále lze obdivovat, jak je dotažená do posledního tónu.
Podzemí paláce Lucerna tentokrát rozehřál Jodie Abacus. Bývalý moderátor BBC Radio London zatím nevydal ani debutovou desku, nedostatkem sebevědomí však netrpí. Možná až příliš jednoduché, ale pozitivní funky melodie a jeho showmanský přístup rozhoupaly podlahu a s ní i diváky.
Poté se Lucerna opět zahalila do tmy a zklidnila s první písní Jamieho Woona s kapelou. Pódium obsadil společně s klávesákem, bubeníkem, basákem a také dvěma výraznými vokalisty. Hned druhou ranou pak vypálil svůj nejznámější hit – Night Air. Dobrý krok, lidé se chytli hned od začátku koncertu. Vřelé publikum reagovalo na pobídky k tleskání a bylo vděčné za každý tón. V půlce setu příjemně překvapila kouřově jazzová Forgiven a zazněla dokonce i Blue Truth. Hodně neznámá píseň, ktrá by ale mohla klidně být skvělým singlem. Woon do setu zařadil také lehce hiphopový cover Try Again tragicky zesnulé zpěvačky Aaliyah. Konec ovládly soulové melodie z posledního alba.
S přídavkem přišel na podium jen sám Woon se svou kytarou a dokonale vystřihl akustickou verzi písně Shoulda. Při refrénu „Walked when I shoulda run, ran when I shoulda walked“ naskakovala husí kůže, hrobové ticho narušil jen děkovný výkřik z davu. Woonův sametový hlas a velký rozsah dělá divy, při jeho zpěvu můžete zavřít oči a na nic nemyslet. Někteří z mých kamarádů mi poté řekli, že jim to vehnalo slzy do očí. Tady je ještě třeba pochválit i skvělé nazvučení celé akce, kde vokály opravdu vynikly.
Woon nedělá typicky koncertní hudbu, takže žádné skákání a vyřvávání si plic, tenhle koncert byl jedním slovem příjemný. Spíše jsme se jen pohupovali a vychutnávali si každou minutu, leckdy se zraky zabodnutými na protagonistu večera.
Těch sedmdesát minut uteklo jako prázdniny. Woonova soulovější poloha funguje naživo možná ještě lépe než předchozí tvorba. Více živých nástrojů určitě prospělo. Písně znějí přesně jako na desce, jen občas je kapela protáhla do jazzového jamování. Tenhle večer byl jako dát si koňak u vyhřátého krbu. Na to se bude krásně vzpomínat.
Jamie Woon (usa) + Jodie Abacus (uk)
16. 4. 2016 Lucerna Music Bar, Praha
foto © Kateřina Motýlová
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.