Akana | Články / Reporty | 01.05.2022
Zatímco v latinskoamerickém světě je velkou hvězdou, pražské vystoupení brazilské zpěvačky Céu proběhlo v komorní atmosféře před publikem, které by se dalo spočítat v desítkách. To ovšem nepředstavovalo až takové minus. Písně, v nichž Céu kombinuje tradiční brazilské rytmy s popem, jazzem nebo elektronikou, nejsou stavěné pro hlučné arény. Tomu vycházela vstříc i úprava prostoru Paláce Akropolis. Parket byl pomocí černé plenty zmenšený na úroveň přečnívajících balkónů a vytvořil tak intimní koutek, který s rytmicky nakažlivou, emocionální, ale přitom decentně pojatou hudbou skvěle souzněl.
Zpěvačku doprovázelo trio hudebníků na bicí, baskytaru a akustickou kytaru, z podkresu ale zaznívaly i nenápadné party kláves, elektronických zvuků nebo vokálů. Nepůsobilo to nijak alibisticky ani lacině, přesto by fyzická přítomnost nějakého klávesisty nebo turntablisty na pódiu možná přispěla k větší živelnosti a v pozitivním smyslu „chybovosti“ produkce. Pravda, vizuální dojem akustického tria s dynamickou zpěvačkou v popředí byl harmonický a malebný, nicméně celek se tak zdál někdy až příliš nalinkovaný. Elektronika ostatně tvoří nedílnou součást většiny alb Céu, tak proč ji skrývat do záznamu. Na druhou stranu se ukázalo, že leckterý zvuk, který jsem zpočátku považoval za přednastavený, vlastně hraje akustická kytara díky šikovně využitým efektům.
Navíc vřelost, jakou má Céu ve svém hlase, dokázala hravě eliminovat podobné připomínky. V jejím případě nejde o silovou expresi ani teatrálnost, to spíš o neokázalé, pečlivě odstíněné vnitřní napětí, jemnou procítěnost, příbuznou té, kterou si pamatujeme od Zuzany Navarové. Céu má své emoce pod kontrolou, jejich sílu je třeba vycítit někde pod povrchem, ať už je zpěvačka vkládá do temperamentních popových hitů, melancholických bossanov nebo písní s jazzovou náladou, které umístila doprostřed vystoupení.
Jeho páteř tvořily ukázky z loňského alba Um Gosto de Sol, kde rodačka ze São Paula prostřednictvím řady zdařilých coverů vyjádřila obdiv ke svým idolům z latinsko- i euroamerického hudebního světa. Písně Ao romper da Aurora a Teimosa z úvodu této desky zahájily také pražský koncert, dále se dostalo třeba na evergreen Feelings brazilského zpěváka Morrise Alberta, Criminal od Fiony Apple nebo velmi zdařilou verzi Paradise z repertoáru soul-popové divy Sade. Se stejnou chutí Céu sahala i po skladbách z předchozích dvou, elektronikou výrazně nasycených desek Tropix a Apká!. Publikum nadšeně aplaudovalo především tanečnějším hitům Arrastarte-Ei, Pardo, Varanda Suspensa nebo finální skladbě Forçar o Verão, v níž zpěvačka pranýřuje korupci jako jeden z největších problémů současné Brazílie.
Naopak nejkomornější okamžik nastal v úvodu přídavku, kdy na pódiu zůstala jen Céu s Lucasem Martinsem, který pro tu chvíli vyměnil baskytaru za španělku a společně připomněli album Acústico, na němž rovněž v loňském roce přepracovali některé starší zpěvaččiny písně v čistě akustických verzích pro hlas a kytaru. Vděčné osazenstvo Akropole tak mělo možnost ocenit umění sympatické hudebnice ve všech jeho podobách. Nezbývá než zalitovat, že si na osvědčenou žižkovskou scénu nenašlo cestu víc lidí. Delikátní skladby Céu jsou pohlazením, jakých v těchto napjatých dnech nemůže být dost.
Céu (br)
27. 4. 2022 Palác Akropolis, Praha
foto © se souhlasem Céu
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.