Články / Reporty

Zkrocený temperament Céu

Zkrocený temperament Céu

Akana | Články / Reporty | 01.05.2022

Zatímco v latinskoamerickém světě je velkou hvězdou, pražské vystoupení brazilské zpěvačky Céu proběhlo v komorní atmosféře před publikem, které by se dalo spočítat v desítkách. To ovšem nepředstavovalo až takové minus. Písně, v nichž Céu kombinuje tradiční brazilské rytmy s popem, jazzem nebo elektronikou, nejsou stavěné pro hlučné arény. Tomu vycházela vstříc i úprava prostoru Paláce Akropolis. Parket byl pomocí černé plenty zmenšený na úroveň přečnívajících balkónů a vytvořil tak intimní koutek, který s rytmicky nakažlivou, emocionální, ale přitom decentně pojatou hudbou skvěle souzněl.

Zpěvačku doprovázelo trio hudebníků na bicí, baskytaru a akustickou kytaru, z podkresu ale zaznívaly i nenápadné party kláves, elektronických zvuků nebo vokálů. Nepůsobilo to nijak alibisticky ani lacině, přesto by fyzická přítomnost nějakého klávesisty nebo turntablisty na pódiu možná přispěla k větší živelnosti a v pozitivním smyslu „chybovosti“ produkce. Pravda, vizuální dojem akustického tria s dynamickou zpěvačkou v popředí byl harmonický a malebný, nicméně celek se tak zdál někdy až příliš nalinkovaný. Elektronika ostatně tvoří nedílnou součást většiny alb Céu, tak proč ji skrývat do záznamu. Na druhou stranu se ukázalo, že leckterý zvuk, který jsem zpočátku považoval za přednastavený, vlastně hraje akustická kytara díky šikovně využitým efektům.

Navíc vřelost, jakou má Céu ve svém hlase, dokázala hravě eliminovat podobné připomínky. V jejím případě nejde o silovou expresi ani teatrálnost, to spíš o neokázalé, pečlivě odstíněné vnitřní napětí, jemnou procítěnost, příbuznou té, kterou si pamatujeme od Zuzany Navarové. Céu má své emoce pod kontrolou, jejich sílu je třeba vycítit někde pod povrchem, ať už je zpěvačka vkládá do temperamentních popových hitů, melancholických bossanov nebo písní s jazzovou náladou, které umístila doprostřed vystoupení.

Jeho páteř tvořily ukázky z loňského alba Um Gosto de Sol, kde rodačka ze São Paula prostřednictvím řady zdařilých coverů vyjádřila obdiv ke svým idolům z latinsko- i euroamerického hudebního světa. Písně Ao romper da Aurora a Teimosa z úvodu této desky zahájily také pražský koncert, dále se dostalo třeba na evergreen Feelings brazilského zpěváka Morrise Alberta, Criminal od Fiony Apple nebo velmi zdařilou verzi Paradise z repertoáru soul-popové divy Sade. Se stejnou chutí Céu sahala i po skladbách z předchozích dvou, elektronikou výrazně nasycených desek Tropix a Apká!. Publikum nadšeně aplaudovalo především tanečnějším hitům Arrastarte-Ei, Pardo, Varanda Suspensa nebo finální skladbě Forçar o Verão, v níž zpěvačka pranýřuje korupci jako jeden z největších problémů současné Brazílie.

Naopak nejkomornější okamžik nastal v úvodu přídavku, kdy na pódiu zůstala jen Céu s Lucasem Martinsem, který pro tu chvíli vyměnil baskytaru za španělku a společně připomněli album Acústico, na němž rovněž v loňském roce přepracovali některé starší zpěvaččiny písně v čistě akustických verzích pro hlas a kytaru. Vděčné osazenstvo Akropole tak mělo možnost ocenit umění sympatické hudebnice ve všech jeho podobách. Nezbývá než zalitovat, že si na osvědčenou žižkovskou scénu nenašlo cestu víc lidí. Delikátní skladby Céu jsou pohlazením, jakých v těchto napjatých dnech nemůže být dost.

Info

Céu (br)
27. 4. 2022 Palác Akropolis, Praha

foto © se souhlasem Céu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace