Články / Seriály / / Labely

Erased Tapes. To zní podstatně lépe než posledně.

Erased Tapes. To zní podstatně lépe než posledně.

Aitcher Clark | Články / Seriály / / Labely | 13.10.2012

K Erased Tapes Records jsem se dostal díky americkému skladateli Peteru Broderickovi, jenž na svůj věk oplývá neobvyklým množstvím alb a prací pro film a umění vůbec; Je znám rovněž z projektu Efterklang a ze spoluprací s kapelami Norfolk & Western, Horse Feathers nebo Laurou Gibson. Po něm přišel na řadu mladičký islandský klavírista a skladatel Ólafur Arnalds. Věřte nebo ne, dohromady je jim padesát let a za sebou mají desítky desek a odehraných koncertů po celém světě. Stejně jako Peter, i Ólafur má na kontě nejednu filmovou kolaboraci, doporučuji soundtrack k filmu Another Happy Day. Že label Erased Tapes přijede do Prahy oslavit páté výročí, znamenalo jediné.

X-krát naposlouchaná alba, netrpělivé čekání a odpočítávání dnů. A pak to konečně přišlo. Před Palácem Akropolis plno, dole u vstupu do divadelního sálu fronta na vinyly. Začátek byl plánován na půl osmou, ale A Winged Victory for the Sullen nastupují o patnáct minut dřív. Harfa se rozeznívá a přidávají se pomalé, táhlé tóny violoncella, pak i kytarové ruchy hlavních členů Dustina O’Hallorana a Adama Bryanbauma Wiltzieho, prostor prostupuje postupná ambientní nálož. Mezi skladbami Adam děkuje pořadateli Josefu Sedloňovi a vyzývá, abychom mu koupili drink. Publikum se směje, sálem proudí srdečná energie. Další kompozice jsou opět postaveny na povlovných tónech, hudba se zvedá a zase klesá, přidává se klavír, masivní basa ze syntezátoru, který je hned na klavíru, divadelní sál rezonuje. A Winged Victory for the Sullen dohrávají a sklízejí ohromný aplaus.

Lidi se jdou občerstvit a na pódiu se objevuje Ólafur Arnalds. Připravuje si iPad a midikontroler. Uvelebuje se, bere mikrofon a půvabnou islandskou angličtinou promlouvá k publiku, ptá se, kdo byl na jeho předešlém koncertu a stejně jako na jaře ho žádá, aby mu dělalo doprovod. Rozeznívá obecenstvo do tónu „a“ („Víc, víc!“) a dodává: „Hmm, to zní lépe než posledně, protože tehdy to znělo asi takhle.“ A bouchne do klaviatury. Všichni se baví, z Arnaldse vyzařuje zvláštní energie. Pak obecenstvo ladí do géčka, všechno si nahrává do počítače a pomocí iPadu ladí hlasitost a různá zabarvení, což následně použije jako pozadí pro úvodní song. Při druhé skladbě se objevuje Nils Frahm a přisedá ke druhému klavíru, po písni za velkého potlesku zase mizí. Ólafur vypráví o vzniku písně Poland, že když jeli z Bratislavy do Poznaně a nemohli spát, protože v Polsku mají děravé silnice, tak vstali a začali pít, vodku, polskou, ale to taky moc nešlo, protože autobus pořád poskakoval. Sál plní hlasitý smích, na nějž navazují elektronické tracky Gleypa Okkur a Near Light, které živě doprovází i cello a housle. Na závěr zaznívá moje nejoblíbenější Lag Fyrir Ömmu, která je na desce v doprovodu smyčců – ale ty jdou ze scény. Ólafur procítěnými pohyby vyťukává jednotlivé tóny a v tom se z ničeho nic ozve cello. Chvíli nechápu, než mi dojde, že zní kdesi z chodby. Velmi vtipné. Publikum píská, tleská a Ólafur ukazuje na hodinky a říká, že si jde dát pivo na bar.

Nastupuje, tentokrát v hlavní roli, Nils Frahm. Hudba se sotva rozlehne a na pódium přibíhá Ólafur se dvěma panáky v ruce, podá ho Nilsovi, přiťuknou si, napijou se, zatímco Nils stále hraje. Ólafur usedá k druhému pianu, oba mačkají klávesy ve dvaatřicetinových notách, stupňují to, co začali. Zvuky se násobí a vytvářejí neuvěřitelnou kulisu, koncert graduje. Pak Ólafur odchází, Nils vypráví historku, aby hned na to zahrál patnáctiminutovou skladbu...

A takhle je to vlastně pořád. Nils hraje, hraje a hraje. Legendární syntezátor Roland Juno-60 rozehrává do modulací obarvených pitch wheelem a dalšími filtry, že by mu to záviděl i Jean Michel Jarre. Masivní basa, řezající lead a gradující výšky modulované do plošných, kobercových emocí. V závěru se pouští do dvacetiminutové, jak bych to řekl?, improvizace. V jednu chvíli hraje tak rychle, že zvuky se spojují v jeden táhlý tón, jako by na pódiu byl ještě další nástroj. A pak je po všem. Bouřlivý potlesk, pískot si žádá přídavek. Následuje poslední píseň s Arnaldsem, ale publikum chce pořád víc. Óláfur ho vtipným gestem zklidňuje, pssst. To se několikrát opakuje a celý koncert končí za naprostého ticha...

Info

Erased Tapes Showcase Label Tour 2012
9. 10. 2012, Palác Akropolis, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace