Jakub Koumar | Články / Profily | 08.05.2013
Hiphopová deska Osa dobra nastavila limity stylu způsobem, na nějž diktující komunita bude těžko reagovat. Skupina lidí kolem skladatele Jana Buriana ml. představuje hip hop, jehož hlavní devízou není metoda, ale smysl.
Bude to i tím, že tohle divadelně-hudební seskupení není žádná hiphopová crew. V době vydání byla Osa dobra překvapením. Kyklos, jež stojí za skvělou experimentální deskou Mataiotechnia, byli spojováni spíše s moderní kompozicí a hledali byste je spíš na Wakushoppu. Jenže tahle skvadra nově poskládala album plné zvukových koláží, ostré rytmiky hlasu a podivuhodné atmosféry. Posluchač je nepřipravený a dá mu několik poslechů, než se zorientuje ve skrumáži. Vyžaduje to čistý přístup poslechu, stejně čistý, jaký používá Kyklos při skládání, bez odkazů a limitů, pouze s možností daného prostoru jedné hudební škatulky. Album nezpochybňuje hranice hiphopového prostoru, snaží se ho nahlížet jinak. Formuje a tvaruje.
Skladby drtí reprosoustavu nekompromisně, s elektrizujícím nadšením a bohatou paletou zvuků. Ostré pazvuky koketují s noisem a deformacemi hlasu, objevují se potutelné hrátky na prahu slyšitelnosti. Rozvíjí se tu hra se střihem a loopy i praskot vinylové desky, zároveň se balancuje na hraně melodických refrénů, z níž jste vždy smeteni ostrou dikcí až na samotné dno rytmiky. Zapomeňte ale na nějaký dunivý beat, naopak, rytmus pramení jakoby sám ze sebe. Pohyb hlavy nebude následovat chvění okenních tabulek, spíš resonanci hlasu.
Osa dobra se asi jen těžko zbaví nálepky kuriozity a recese. A to i přesto, že sice komerční rapovou kulturu ironizuje, není to však její hlavní záměr, takže texty kolaborují od těch filozofujících až k dadaistickým hrám. Nesnaží se tvářit vážně a zároveň nabízejí přesah, jaký by čekal asi málokdo, spletité teorie se nebojí rozvinout na pozadí erotizujících vzdechů.
Písně se ubírají zcela neočekávatelně: track Zapomněl je dada hra s vyšperkovanou koláží zvuků, Karkulka je cítit děsivou touhou a v Genu si můžete promítnout třeba Dawkinse. Ve Firmě je slyšet uhrančivá přítulnost použitého jazyka a I.N.R.I. voní mystikou. Dojde i na vsuvky z Ivana Wernische a co by to bylo za českou alternativu, kdyby nekončila Dunajem.
Osu dobra je potřeba vnímat spíše jako zjevení, které se bude jen těžko opakovat. Pokud při jejím poslechu dokážete odhodit všechny předsudky, zkušenosti i znalosti, odvděčí se vám novým přístupem. Kritikou a zároveň oslavou nás samých. Pokud ovšem nedokážete přistoupit na nová a překvapivá pravidla hry, už se k ní nevrátíte. A bude to vaše škoda.
Kyklos Galaktikos - Osa dobra (KGRECORDS, 2011)
www.kyklosgalaktikos.cz/kgrecords.html
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.