redakce | Články / Sloupky/Blogy | 01.01.2023
Redakční hlasování nejlepších nahrávek uplynulého roku začíná dvěma niternými nahrávkami. Na domácí scéně obsadil pátou příčku kytarista Tomáš Niesner s ambientní deskou věnovanou Bečvě, zasažené ekologickou katastrofou. Rozhovor s Tomášem hledejte v čísle #133 věnovaném irským Fontaines D.C., kteří obsadili také pátou příčku mezi zahraničími deskami a figurují i v řadě světových žebříčků.
Domácí
5. Tomáš Niesner – Bečvou (Warm Winters Ltd.) 36 bodů
Když v roce 2011 vydali noisemetaloví Unna respektovanou nahrávku vtipně nazvanou Už bylo na čase, to ještě v náručí slezského labelu MamaMrdaMaso, málokdo by řekl, že kytarista skupiny Tomáš Niesner bude o dekádu později chodit krajinou a nahrávat řeku. Nenasvědčovala tomu ani anabáze ve stále občas vystupujícím noiserockovém triu Vlněna, to až spojení s bývalým spoluhráčem z Unna, Jakubem Šimanským. S tím se věnují americkému kytarovému primitivismu a v našem žebříčku o pár příček níže najdete jejich letošní album Všechno dobré. Jako by Niesnerova hudební dráha byla cesta za tichem. Nebo k sobě samému.
„Bukolickou idylu však soustavně narušuje především tísnivá elektronika, která má podobu například apokalyptických Glassových varhan v bezeslovném bijáku Koyaanisqatsi nebo statické stěny à la Tim Hecker. (…) Celkově ale v rámci poslechu zažijeme maximální možnou variabilitu zvukových dobrodružství ve velmi svojské podobě. Tok Bečvy každým kilometrem mohutní a s ním i předkládaný zvukový doprovod, až člověka napadne ideově spříznění se Smetanovou Vltavou. Jiný čas, podobné pojetí, černý spouštěcí moment. Nestává se často, aby o českém hudebníkovi psal světově uznávaný portál Pitchfork. V minulosti se to povedlo Tomáši Kopáčkovi alias Black Tar Jesus a loni v červnu Tomáši Niesnerovi s jeho albem Aurora. Pitchfork tehdy napsal, že Niesner natočil „hudbu určenou k absolutnímu pohlcení.“ Toto tvrzení platí i pro jeho letošní počin.“ (Pavel Zelinka, HIS Voice)
Zahraniční
5. Fontaines D.C. – Skinty Fia (Partisan) 35 bodů
„Jde o hovorovou nadávku, kterou používají starší lidé na severu Irska. Volně by se dala přeložit jako „zatracení jelena“. Má v sobě hloubku i divnou poetiku. Jednotlivé skladby v sobě propojují vazbu na naši rodnou zemi a posouvání se dál. Myslím, že jako kapela tak trochu zastupujeme Iry v Londýně, míšení našich kultur a poangličťování patří k hlavním podnětům nahrávky.“ Takhle představoval bubeník Tom Coll nové album skupiny Fontaines D.C. v titulním rozhovoru ve Full Moonu #133. Skinty Fia je hlučným a hlubokým dokumentem o vyhoření, vykořenění i pandemii.
„Přes vší té domýšlivosti kapela končí album s úžasně submisivní písní Nabokov, v níž Chatten přes hrozivou kytaru, která zní jako ozvěna špinavého betonu vícepodlažního parkoviště, prosí: ‚I’ll be your dog‘. Fontaines D.C. na Skinty Fia zvedají témata městského úpadku a vzdorovité duše imigrantů, jen potřebují najít odvahu, aby dokázali zcela odhodit masku svých indie a post-punkových vlivů.“ (Helen Brown, Independent)
foto © archiv
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.
redakce 13.08.2024
Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.
Michal Pařízek 09.08.2024
Rozhovor s Nubyou Garcia jsem dělal před pár lety, bylo to uprostřed covidu a bylo to tím poznamenané, ale už tehdy to bylo milé...
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.