Anna Mašátová | Články / Rozhovory | 22.05.2015
Když roku 1993 kapela Dreadzone začínala, jednalo se o komorní počin dvou přátel - bubeníka Grega Robertse a multiinstrumentalisty Tima Brana. Brzy se přidali basák Leo Williams a klávesista Dan Donovan, záhy došlo i k vydání prvního alba 360°. Do hledáčku hudebních vydavatelství se dostali okamžitě a nebylo divu. Dub s ambientem, reggae, hip hopem, house i rock´n´rollem podpořený samply si snadno získal velký okruh nadšených příznivců.
S druhým albem Second Light už stáli na pódiu Glastonbury, v lednu 1996 dosáhli Dreadzone do žebříčku britské top 40 se singlem Little Britain. Mezi lety 1998 – 2001 byli Dreadzone v mírném útlumu a vzpamatovávali se z ukončení spolupráce s vlivným vydavatelstvím Virgin. Čas k načerpání sil i nových idejí trávili jako rezidenti Notting Hill Arts Club a získali také nového člena, MCho Spee, coby druhého vokalistu vedle Jamajčana Earla 16. Před pěti lety vyšlo výrazné album Eye on the Horizon, s melodičtějšími a propracovanějšími aranžemi. Po mnoha letech na scéně si Dreadzone troufli i na best of kompilaci s názvem The Good, the Bad and the Dread: The Best of Dreadzone, neznamenala však, že by to pánové zabalili. K dvacátému výročí si nadělili další studiovou desku, Escapades, začátkem tohoto roku si střihla šestice EP Fire in the Dark. Co dále? Greg Roberts.
Nejdříve pojďme trochu do historie. Píše se, že vaše vokalistky byly Melanie Blatt, Denise van Outen a Alison Goldfrapp, dnes krasavice s hvězdnými kariérami. Velmi dobrý výběr! Kde jste k nim přišli?
Melanie jsem poznal přes kamaráda, jen jsme ji využili v několika tracích na albu 360, než se stala slavnou s All Saints. Denise byla její kamarádka, nikdy s námi nezpívala – sorry, wikipedie! Alison Goldfrapp se k nám dostala přes management, dříve s námi vystupovala, hlavně na prvních koncertech, a nazpívala vokály v některých písních. Jeden track jsme s ní nahráli na The Good the Bad and the Dread.
Asi největší úspěch měla vaše píseň Little Britain, ve které jste použili sample věty z filmu Kdyby… z roku 1968. Má to jistou spojitost s Čechami, kameramanem filmu byl Miroslav Ondříček. Proč jste zvolili zrovna tento snímek a je nějaký jiný film, pro který byste rádi udělali soundtrack?
Jsem velký fanoušek tohohle filmu a vůbec tvorby Lindsayho Andersona a typicky britských filmů, je jeden z mých nejoblíbenějších. Ten dialog prostě dobře seděl k otázce v Little Britain. Rád bych napsal soundtrack k mnoha filmům, často soundtracky poslouchám a vytvořil jsem několik věcí, které by do filmu výborně zapadly, ale mnoho z těch, co mám rád, už skvělý soundtrack mají. Film z mého života by byl ten nejlepší.
Deska Escapades vznikala ve studiu Micka Jonese z The Clash, který si zahostoval v písni Too Late. Jak začala vaše spolupráce?
Všechno začalo tím, že jsme byli v kapele s názvem Big Audio Dynamite. Po turné roku 2011 jsme mohli natočit desku v jeho studiu a přesvědčili ho ke hraní a zpěvu v jednom kousku. Téma a význam písně mu byly blízké a okořenil ji těmi správnými ingrediencemi.
Nejnovějším počinem je EP Fire in the Dark.
Je to náš druhý single z Escapades, doplněný několika výbornými remixy – ruskými drum & bass velikány TeddyKillerz, členem naší kapely Bazilem a reggae mixem od King Dreada. Cítím, že je to nejsilnější píseň alba, reflektující některá šílenství současného světa - aniž by to bylo textově prvoplánové. Zachycuje náladu temných časů, ve kterých čelíme teroru.
Připravujete další studiovou desku?
Teď nemohu nic říct, ale začali jsme psát hodně věcí, takže budeme mít z čeho vybírat. Táhne mě to k vytvoření alba s mnohem zřetelnějšími jamajskými vlivy, než byly na minulých nahrávkách. Vracím se ke kořenům, ale stále si chci zachovat výjimečnost Dread. Je to nicméně v rané fázi.
V Čechách jste vystupovali mnohokrát - měli jste šanci seznámit se s českou kulturou?
Co se chuti týče, mým nejoblíbenějším jídlem z posledních let byla kachna se zelím a knedlíkem v Praze, tradiční české jídlo, které je jednoduše perfektní! Vždycky jsme si od vás odváželi výborné zážitky, je jich až příliš ke vzpomínání. Jedním z mých nejoblíbenějších míst je pražský Cross club, kde jsme zažili spoustu skvělých večírků, publikum bylo fantastické. Těšíme se na návrat do Čech!
Dreadzone (uk)
30. 5. 2015 Hradec Králové – www.najednombrehu.cz
31. 5. 2015 Mariánské Lázně
01. 6. 2015 Praha – Lucerna Music Bar
www.dreadzone.com
foto (c) Antonio Pagano
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.