redakce | Zprávy / Pozvánky | 05.04.2015
Estonsko je malá země s velkou hudební tradicí. Pochází odtud jeden z největších současných skladatelů, Arvo Pärt, i ansámbl, který byl po desetiletí páteří jeho tvůrčí kuchyně. Dnes patří Hortus Musicus do stejné ligy jako kalifornský Kronos Quartet či projekty katalánského vizionáře Jordi Savalla. Podobně jako oni ignoruje bariéry a hledá souvislosti mezi hudbou Evropy a dalšími světovými kulturami. Propojením historie, současnosti a etnických vlivů proniká Hortus Musicus na zcela novou platformu, vystupuje na elitních festivalech vážné hudby i world music. V jeho repertoáru, zaměřeném na nejnáročnější posluchače, se střídá renesance se současnou avantgardou.
Houslista Andres Mustonen sledoval jako školák happeningy i experimentální umění a Hortus Musicus založil jako student. V Estonsku se tehdy hudba – podobně jako v dalších zemích Východního bloku – stala platformou revolty vůči totalitě. Zatímco v Československu vedly kulturní odboj elektrické kytary, v Sovětských republikách získala rovnocenný význam soudobá hudba. Komunisté tvrdě pronásledovali spiritualitu, což se nakonec obrátilo proti nim. Nová a výjimečně silná generace skladatelů si díky represím vytvořila účinné protilátky – a píše zcela unikátní hudbu, která se od západních autorů liší právě intenzivní spiritualitou. Patří k ní Gia Kancheli (Gruzie), Sofia Gubaidulina (Tatarstán), Valentyn Sylvestrov (Ukrajina) či zmíněný Arvo Pärt. Právě tito autoři formovali Hortus Musicus, stejně jako hledání souvislostí v renesanční hudbě Evropy či kulturách Východu. Podobně jako Kronos Quartet věnoval estonský ansámbl jednotlivých tématům této mozaiky samostatná alba – včetně gregoriánského chorálu či středověké hudby z Balkánu.
Hortus Musicus je v současné době nejdéle fungujícím evropským ansámblem ve svém oboru. Žánrové označení "stará hudba" je ale nepřesné, stará hudba získává v každém podání novou, neopakovatelnou tvář. Mystický minimalismus Arvo Pärta v encyklopediích označovaný jako tintinnabuli se formoval před 40 lety v těsné spolupráci se členy Hortus Musicus, k průpravě hráčů patřily i kompozice Aleksandera Knaifela, Lepo Sumery či Galiny Grigoryevy. Hortus Musicus vedle klíčových evropských scén pravidelně koncertuje v Izraeli i Jižní Americe, a spolu s dvaceti alby natočil hudbu ke třem filmům. Současná sestava čítá 3 zpěváky a sedm hráčů s pestrou kombinací nástrojů včetně cembala, varhan, šalmaje a trombonu.
Respect Festival 2015
Hortus Musicus (ee)
26. 5. 2015 20:00
Rudolfinum, Praha
Vstupné: 110 - 580,- v předprodeji
www.facebook.com/events/1619683444917397
www.rachot.cz/hortus-musicus
www.facebook.com/rachotcz
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.
redakce 15.11.2024
Vystoupí ve Foru Karlín, kde se představí v rámci svého evropského tour k padesátiletému výročí alba Horses.
redakce 15.11.2024
Poetické písně zahrnují jak klasický pop, tak lo-fi elektroniku, přesto vždy zní zranitelně, upřímně a autenticky.