Anna Mašátová | Zprávy / Pozvánky | 20.04.2015
Folklor je mrtev. Nezemřel včera ani před týdnem, vlastně už dávno. A to i přesto, že se snažili jeho balzamované a nastrojené tělo pravidelně vystavovat a uctívat, aby mnozí uvěřili v jeho nesmrtelnost. Ve skutečnosti byl šest stop pod zemí, už když se o něj začali zajímat. Smrt folkloru však nebyla zbytečná. Na úrodné půdě jeho ostatků se rodí postfolklor…
Postfolklórní brněnské cimbálové trio Ponk úspěšně nabourává vžité představy o lidové hudbě. Původní písňový materiál se nesnaží znehodnocovat lacinými klišé či povrchními fúzemi, ale při použití minimálních instrumentálních prostředků - cimbálu, kontrabasu, houslí a vokálů - dosahuje zajímavých zvukově hudebních výsledků, ve kterých se eklekticky snoubí lidová hudba s prvky blues, rocku, funky i dalších hudebních stylů.
Debutové album s názvem Postfolklor vychází 29. dubna 2015. V ten samý den proběhne i křest v brněnském Music Labu, kde se kmotrovství zhostí Jiří Pavlica z Hradišťanu, kmotrem pražského křtu v Jazz Docku 20. května 2015 bude Michal Němec z Jablkoně.
„Pracovně jsme albu říkali Kruté písně, jelikož reflektuje výhradně tragická témata. Přitahuje nás jejich nadčasovost a zároveň samozřejmost, s jakou ke smrti přistupovali naši předci v lidových textech sto i více let starých,“ glosuje Ponk vznik debutu. Nahrávání probíhalo v LVGNC Studios v Bratislavě, na master putoval Postfolklor až do amerického Nashvillu. Deska vznikla také díky crowdfundingové podpoře fanoušků na serveru HitHit.
Trio se potkalo na konci roku 2013 jako muzikanti z cimbálovek. Lidovké písně jim však byly - při vší úctě - těsné. S podobnými názory, nedbajíce na žánrové hranice, přistoupili k těmto písním bez předsudků.
"Lidovky jsou vlastně takové blues. Jsou výpovědí neztrácející na aktuálnosti. Nemyslíme si, že jsou něčím nedotknutelným, neměnným, posvátným, patřícím do muzeí. Lidová píseň je živým organismem, vyvíjejícím se s duchem doby. Vždyť i staré americké country má spoustu moderních fúzí a třeba takové blues se už nejednou důstojně setkalo s hip hopem," podotýká Michal Krystýnek, někdejší tercáš Hradišťanu, nyní frontman Ponku. Spolu s ním tvoří kapelu Eduard Tomaštík, profesor cimbálu na konzervatoři v Kroměříži, významný dirigent a velmi osobitý cimbalista a Jakub Nožička, multižánrový kontrabasista a baskytarista.
Hudba kapely Ponk je natolik pestrá, že nachází posluchače napříč žánrovým spektrem. Kytary a bubny už jsou ohrané, dejme prostor houslím a cimbálu!
Koncerty k novému albu:
29.4. Brno – MusicLab
1.5. Veselí nad Moravou – Kafe v kině
20.5. Praha – Jazz Dock
redakce 23.11.2024
Procítěné balady, jedinečný hlas a taky humor, se kterým se Alex Warren obrací do let, kdy mu nebylo do skoku. Hudba, u které se krásně sní.
redakce 23.11.2024
Podpora hudebního sektoru proběhne v tematických okruzích hudební export, prostory pro živou hudbu a digitální oběh a zapojení publika.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.