prof. Neutrino | Zprávy / Pozvánky | 29.06.2024
Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) zahájila 20. června čtyři nové výstavy, z nichž nejvýznamnější je dlouho očekávaná expozice britského sochaře modernismu Henryho Moora (1898–1986). Výstava s názvem "Henry Moore a československé umění po roce 1945" představuje soubor ikonických děl tohoto modernistického mistra, jehož vliv na československé sochařství je nepopiratelný. Výstava byla připravena kurátorkami Pavlínou Morganovou a Lujzou Kotočovou, které sestavily díla od umělců inspirovaných Moorovou tvorbou, jako jsou Ladislav Zívr, Vítězslav Jungbauer, Vladimír Janoušek a Sylva Lacinová.
Expozice je výsledkem mnohaletého výzkumu, který zahrnoval jak československé, tak zahraniční archivní zdroje. Mezi vystavenými díly jsou originály z Muzea Folkwang v Essenu, Hamburger Kunsthalle a drážďanské Státní umělecké sbírky. Výstava je doprovázena stejnojmennou publikací, která zkoumá vliv Moorova díla na československé sochařství a reflektuje kulturní kontext studené války a státního socialismu. Návštěvníci si ji mohou expozici prohlédnout až do poloviny ledna 2025.
Další výstava v Bílé kostce s názvem "Loutky & židle" představuje tvorbu významné dvojice českých loutkářů Věry Říčařové Vítkové a Františka Vítka, kteří získali cenu Thálie za celoživotní loutkářské mistrovství. Instalace nabízí průřez jejich společnou prací, zahrnující divadelní artefakty, mechanické konstrukce a sbírku starých židlí.
V Černé kostce je připravena samostatná výstava současné umělkyně Juliany Höschlové nazvaná "Tears for Fears". Instalace zahrnuje skleněný objekt ve tvaru řečiště potoka z Krkonoš, zářivě barevné malby ohrožených květin a videoesej inspirovanou písní "Everybody Wants to Rule the World". Tereza Špinková, kurátorka výstavy, zdůrazňuje, že díla reflektují autorčin vztah k přírodě a klimatickým změnám.
Veřejný prostor před galerií obohatilo dílo Petra Stibrala "Pomník konzumerismu", které ironicky komentuje spotřební kulturu a budoucí nostalgii po období konzumu. Text doprovázející monumentální objekt napsal sochař a pedagog Pavel Karous: "Přestože si je Stibral vědom, že kapitalismus a jeho projevy způsobil současný katastrofální stav světa, nabízí ve svém uměleckém komentáři rozporuplný pohled na konzum." Výstavy v Bílé a Černé kostce a intervence ve veřejném prostoru budou k vidění do začátku října 2024.
redakce 26.01.2025
Poprvé budou všechny skladby zahrány bez bicích a basy, a hudebníci jsou sami zvědaví, jak budou tyto skladby fungovat v akustické podobě.
redakce 25.01.2025
Koncert naváže na lednové vydání nové desky.
redakce 25.01.2025
Těšit se můžeme na velmi intezivní mix punku, grunge a indie rocku.
redakce 24.01.2025
Nová deska slibuje další nálož melodického punku s vlivy irského folku.
redakce 23.01.2025
Čtyři dekády na scéně, více než dvouhodinový koncert, na kterém německou popovou ikonu doprovodí desetičlenná kapela.
redakce 23.01.2025
V projektu Me/Machine Jojo Mayer propojuje analogové bubnování s umělou inteligencí v improvizovaném duetu, kde stroj imituje člověka a člověk imituje stroj.
redakce 22.01.2025
Acid Row a Redzed s kapelou zahrají své typicky energické sety a naživo dojde premiérově na společné covery.
redakce 21.01.2025
Projekt A/C kombinuje prvky triphopu s postpunkovou kytarou. Nese stopy špíny, estetiku surovosti a upřímnosti.
redakce 20.01.2025
Zastřené rádiové zvuky vybízí k otázce, jestli nakonec nejde o rozhlasovou hru z jiné dimenze.
redakce 20.01.2025
Klasika newyorského hardcoru v Lucerna Music Baru, kdo s nimi?