prof. Neutrino | Zprávy / Pozvánky | 29.06.2024
Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) zahájila 20. června čtyři nové výstavy, z nichž nejvýznamnější je dlouho očekávaná expozice britského sochaře modernismu Henryho Moora (1898–1986). Výstava s názvem "Henry Moore a československé umění po roce 1945" představuje soubor ikonických děl tohoto modernistického mistra, jehož vliv na československé sochařství je nepopiratelný. Výstava byla připravena kurátorkami Pavlínou Morganovou a Lujzou Kotočovou, které sestavily díla od umělců inspirovaných Moorovou tvorbou, jako jsou Ladislav Zívr, Vítězslav Jungbauer, Vladimír Janoušek a Sylva Lacinová.
Expozice je výsledkem mnohaletého výzkumu, který zahrnoval jak československé, tak zahraniční archivní zdroje. Mezi vystavenými díly jsou originály z Muzea Folkwang v Essenu, Hamburger Kunsthalle a drážďanské Státní umělecké sbírky. Výstava je doprovázena stejnojmennou publikací, která zkoumá vliv Moorova díla na československé sochařství a reflektuje kulturní kontext studené války a státního socialismu. Návštěvníci si ji mohou expozici prohlédnout až do poloviny ledna 2025.
Další výstava v Bílé kostce s názvem "Loutky & židle" představuje tvorbu významné dvojice českých loutkářů Věry Říčařové Vítkové a Františka Vítka, kteří získali cenu Thálie za celoživotní loutkářské mistrovství. Instalace nabízí průřez jejich společnou prací, zahrnující divadelní artefakty, mechanické konstrukce a sbírku starých židlí.
V Černé kostce je připravena samostatná výstava současné umělkyně Juliany Höschlové nazvaná "Tears for Fears". Instalace zahrnuje skleněný objekt ve tvaru řečiště potoka z Krkonoš, zářivě barevné malby ohrožených květin a videoesej inspirovanou písní "Everybody Wants to Rule the World". Tereza Špinková, kurátorka výstavy, zdůrazňuje, že díla reflektují autorčin vztah k přírodě a klimatickým změnám.
Veřejný prostor před galerií obohatilo dílo Petra Stibrala "Pomník konzumerismu", které ironicky komentuje spotřební kulturu a budoucí nostalgii po období konzumu. Text doprovázející monumentální objekt napsal sochař a pedagog Pavel Karous: "Přestože si je Stibral vědom, že kapitalismus a jeho projevy způsobil současný katastrofální stav světa, nabízí ve svém uměleckém komentáři rozporuplný pohled na konzum." Výstavy v Bílé a Černé kostce a intervence ve veřejném prostoru budou k vidění do začátku října 2024.
redakce 23.12.2024
Všechno si dělá sám, od nahrávání, produkce, mixů až po marketing. A proto je to všechno tak jedinečné.
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.
redakce 10.12.2024
Můžete očekávat řadu kratších setů za přispění dalších hudebníků a vizuálních umělců. Tyto se mohou dít i bez předchozího oznámení.
redakce 09.12.2024
Reidy čím dál více začalx zapracovávat jednak elektronické procesování, které doplňuje hru o nové barvy a ozvěny, jednak originálně využitý autotune.