prof. Neutrino | Zprávy / Pozvánky | 29.06.2024
Galerie moderního umění v Hradci Králové (GMU) zahájila 20. června čtyři nové výstavy, z nichž nejvýznamnější je dlouho očekávaná expozice britského sochaře modernismu Henryho Moora (1898–1986). Výstava s názvem "Henry Moore a československé umění po roce 1945" představuje soubor ikonických děl tohoto modernistického mistra, jehož vliv na československé sochařství je nepopiratelný. Výstava byla připravena kurátorkami Pavlínou Morganovou a Lujzou Kotočovou, které sestavily díla od umělců inspirovaných Moorovou tvorbou, jako jsou Ladislav Zívr, Vítězslav Jungbauer, Vladimír Janoušek a Sylva Lacinová.
Expozice je výsledkem mnohaletého výzkumu, který zahrnoval jak československé, tak zahraniční archivní zdroje. Mezi vystavenými díly jsou originály z Muzea Folkwang v Essenu, Hamburger Kunsthalle a drážďanské Státní umělecké sbírky. Výstava je doprovázena stejnojmennou publikací, která zkoumá vliv Moorova díla na československé sochařství a reflektuje kulturní kontext studené války a státního socialismu. Návštěvníci si ji mohou expozici prohlédnout až do poloviny ledna 2025.
Další výstava v Bílé kostce s názvem "Loutky & židle" představuje tvorbu významné dvojice českých loutkářů Věry Říčařové Vítkové a Františka Vítka, kteří získali cenu Thálie za celoživotní loutkářské mistrovství. Instalace nabízí průřez jejich společnou prací, zahrnující divadelní artefakty, mechanické konstrukce a sbírku starých židlí.
V Černé kostce je připravena samostatná výstava současné umělkyně Juliany Höschlové nazvaná "Tears for Fears". Instalace zahrnuje skleněný objekt ve tvaru řečiště potoka z Krkonoš, zářivě barevné malby ohrožených květin a videoesej inspirovanou písní "Everybody Wants to Rule the World". Tereza Špinková, kurátorka výstavy, zdůrazňuje, že díla reflektují autorčin vztah k přírodě a klimatickým změnám.
Veřejný prostor před galerií obohatilo dílo Petra Stibrala "Pomník konzumerismu", které ironicky komentuje spotřební kulturu a budoucí nostalgii po období konzumu. Text doprovázející monumentální objekt napsal sochař a pedagog Pavel Karous: "Přestože si je Stibral vědom, že kapitalismus a jeho projevy způsobil současný katastrofální stav světa, nabízí ve svém uměleckém komentáři rozporuplný pohled na konzum." Výstavy v Bílé a Černé kostce a intervence ve veřejném prostoru budou k vidění do začátku října 2024.
redakce 23.11.2024
Procítěné balady, jedinečný hlas a taky humor, se kterým se Alex Warren obrací do let, kdy mu nebylo do skoku. Hudba, u které se krásně sní.
redakce 23.11.2024
Podpora hudebního sektoru proběhne v tematických okruzích hudební export, prostory pro živou hudbu a digitální oběh a zapojení publika.
redakce 22.11.2024
Jejich kytarový zvuk čerpá jak z odkazu Joy Division, tak i ostrovních současníků Fontaines D.C., Idles nebo Shame.
redakce 22.11.2024
Sedm různých klubů se spojilo, aby v jeden večer naservírovalo svým návštěvníkům bohaté koncertní menu.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 18.11.2024
Witch’n’Monk vytvářejí v nejlepším smyslu ztřeštěnou fúzi několika žánrů pro flétnu, vokál a kytaru.
redakce 17.11.2024
Toto vystoupení splétá hudební materiál ze nové stejnojmenné desky, živé vizuály, scénický design s prvky rituálu.