redakce | Zprávy | 22.01.2021
V Nakladatelství AMU právě vychází kniha herečky a režisérky Dagmar Bláhové s názvem Herectví a film, v níž autorka poutavým způsobem a s humorem sobě vlastním provádí čtenáře teorií i praxí filmového herectví. V českém prostředí dosud literatura zaměřená na specifika hraní před kamerou chyběla, kniha Dagmar Bláhové toto prázdné místo zaplňuje.
Autorka čerpá z vlastních dlouholetých zkušeností z českého i zahraničního filmového prostředí. Čtivým způsobem zprostředkovává studentům herectví a režie i všem dalším zájemcům hlavní herecké školy i vlastní metody a poznatky z praxe. Text protkává citacemi významných osobností kinematografie. Věnuje se rozdílům mezi divadelním a filmovým herectvím, spolupráci herce s režisérem, přípravě na roli prostřednictvím vlastní metody „Pět pé“, kterou v knize představuje, a seznamuje čtenáře také s prostředím a nepsanými pravidly castingů. Text přitom prokládá zákulisními příběhy ze své bohaté kariéry. Jejími vlastními slovy: „Přála jsem si, aby mé poznatky byly nejen poučné, ale
i zábavné. A bylo by i hloupé, abych po padesáti letech v profesi nebyla občas takříkajíc osobní.“
Dagmar Bláhová po absolutoriu DAMU v roce 1971 hrála v několika filmech (…a pozdravuji vlaštovky, Hra o jablko a další) a vystupovala pohostinsky v divadlech malých forem (například Semafor, Ypsilonka či Husa na provázku). V roce 1980 se odstěhovala do Austrálie, kde účinkovala ve filmech, ale věnovala se i divadelnímu herectví a režii, mj. pro Sydney Opera House. Po návratu do Česka v roce 1997 začala učit na FAMU, později založila a šestnáct let vedla Intimní divadlo Bláhové Dáši, pro které přeložila do češtiny několik divadelních her převážně australských autorů. Nadále se věnuje také filmovému a seriálovému herectví a pedagogicky působí na FAMU, kde vyučuje v programu FAMU International adepty režie, kterým ukazuje perspektivu herce.
Dagmar Bláhová – Herectví a film (Nakladatelství AMU)
web nakladatelství
foto © Elena Horálková
redakce 26.11.2024
Pesničku ťažko žánrovo zaradiť, keďže sa pohybuje niekde na pomedzí mainstreamu a alternatívy, familiárneho zvuku a nečakaných prvkov.
redakce 26.11.2024
Tento ročník nebude zastřešen jednotným tématem, ale pojede v několika rozličných proudech. Jedním z nich bude umělecká laboratoř Resynthesing the Traditional.
redakce 26.11.2024
Než založili duo Walter Frosch, pojmenované po legendě fotbalových St. Pauli, brázdili Evropu se svou hardcore/noise rockovou kapelou YC-CY.
Darja Moravová 25.11.2024
Je to sice strašný klišé, ale přátelství JE někdy víc než láska. Protože láska často krachuje, a právě přátelství a hudba, potažmo koncerty pak hojí rány na srdci.
redakce 25.11.2024
Duo tvoří originální živá vystoupení, kde kombinuje hudbu, vizuální efekty a vlastní nástroje.
redakce 25.11.2024
Brněnskou scénu ovládnou melancholické melodie, nasáklé reverbem, spojené s výraznými syntezátorovými linkami.
redakce 24.11.2024
Petra Mazocha a Jiřího Libánského spojuje piano, obrazotvornost a touha nechat hudbu svobodně promlouvat.
redakce 24.11.2024
Nahrávka sa nesie zväčša v pomalšom tempe, má popovú štruktúru, ale ozvú sa občas aj džezové ši swingové vplyvy.
redakce 24.11.2024
Koncerty Deli Teli se vyznačují nakažlivou energií a jemnou dávkou středomořského dramatu a řadou zapomenutých hitů, které kdysi rozpálily Atény.
redakce 23.11.2024
Procítěné balady, jedinečný hlas a taky humor, se kterým se Alex Warren obrací do let, kdy mu nebylo do skoku. Hudba, u které se krásně sní.