redakce | Zprávy | 26.11.2020
V Nakladatelství AMU právě vyšla kniha o Michalu Hýbkovi, „kameramanovi disentu“, který byl všestrannou osobností s kontakty a zájmy v oblasti hudby, výtvarné kultury a divadla. Filmový historik Jan Bernard rekonstruuje Hýbkovu životní pouť na základě průzkumu velkého množství archivních materiálů i rozhovorů s pamětníky. Kniha tak rozšiřuje dosavadní poznání dějin každodennosti a alternativní kultury v socialistickém Československu a přináší i nové informace o zrodu filmového a televizního průmyslu na počátku 90. let.
Michal Hýbek (9. 10. 1957 – 19. 10. 2003) se proslavil jako spoluautor vynikajícího amatérského filmu Snídaně. Natočil ho s Pavlem Bártou v roce 1984, nedlouho poté, co se vrátil z vězení, jímž byl potrestán za svou spolupráci se samizdatovým časopisem Vokno. Ve vězení se seznámil s Václavem Havlem a v roce 1986 natočil pro jeho prezentaci světové veřejnosti před udělením Ceny Erasma Rotterdamského film Dopisy Olze. S Havlem se podílel i na konceptu „paralelní televize“ – Originálního videojournalu, který se prostřednictvím videokazet šířil mezi disentem. Pro toto médium také natáčel. Pro jeho pověst skvělého a spolehlivého kameramana, jímž byl i přesto, že mu chyběly články prstů na obou rukou, si ho po sametové revoluci vybírali režiséři pro své dokumenty z Ameriky, ze Sibiře, Řecka, Filipín i dalších zemí. V televizi se také významně podílel na velkých cyklech jako Cestománie, Bigbít či Ještě jsem tady. Na přelomu tisíciletí, kdy dosáhl ve spolupráci s umělecky založenými osobnostmi české filmařské obce vysoce profesionální úrovně své práce, ho zasáhla zhoubná nemoc, kterou ani přes svou přirozenou povahu k překonávání potíží a překážek nedokázal zdolat.
„Osudy a tvorba Michala Hýbka jsou tu nejen individuálním příběhem odvážného a dobrodružného člověka, který usiloval o to, aby v životě i v tvorbě dosáhl svobody, po které toužil, ale i obecnějším obrazem toho, jak takové možnosti vypadaly v době husákovské normalizace a v bouřlivých letech po sametové revoluci roku 1989, kdy rozvoj gründerské fáze kapitalismu a principů demokracie umožnil realizace různých typů ideálů svobody,“ píše Jan Bernard v závěru své knihy.
Jan Bernard – Filmaři disentu – Michal Hýbek v paměti archivů a přátel (Nakladatelství AMU, 2020)
web nakladatelství
redakce 22.01.2025
Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.
redakce 21.01.2025
Charli xcx, Sophie, Heartworms, Touché Amoré, Nina Kohout, Dvě slunce a spoustu dalších. V čísle i v playlistu k němu.
redakce 21.01.2025
Projekt A/C kombinuje prvky triphopu s postpunkovou kytarou. Nese stopy špíny, estetiku surovosti a upřímnosti.
redakce 21.01.2025
Letošní ročník slibuje divoké novinky od temného operního undergroundu a křehkých emocí až po generativní syntézu a klubové vibrace.
Michal Pařízek 20.01.2025
Nevedl, jen naznačoval. Nevysvětloval, ukazoval možnosti. Svět bez něj bude bezesporu smutnější místo, bylo by mnohem snazší vědět, že tam někde je.
redakce 20.01.2025
Zastřené rádiové zvuky vybízí k otázce, jestli nakonec nejde o rozhlasovou hru z jiné dimenze.
redakce 20.01.2025
Klasika newyorského hardcoru v Lucerna Music Baru, kdo s nimi?
redakce 19.01.2025
Skladba se jmenuje Sen a je uveřejněna v podobě lyrics videa.
redakce 19.01.2025
Produkce skladby se ujal Jakub Kaifosz aka Lazer Viking, který s kapelou spolupracoval už na EP Lovesick.
redakce 19.01.2025
Je to oslava umění převzatých písní, kreativity a umělecké svobody. Příležitost poznat dosud neznámou hudbu. U nás na Radio 1.