redakce | Zprávy | 08.03.2022
Mengeleho lebka je prvním titulem z nové ediční řady Symptomatologie, která je věnována studiu zdánlivě podružných jevů a detailů, jež jsou však určující pro následující dějinný vývoj. Forenzní architekt Eyal Weizman a literární vědec Thomas Keenan zde popisují, jak identifikace Mengeleho ostatků otevřela cestu k tomu, co nyní můžeme nazvat třetím narativem vyšetřování válečných zločinů. Na rozdíl od předchozích podobných procesů není založen na pojmech, jako jsou dokument či svědectví, ale na forenzním výzkumu a „řeči věcí“.
První soudní přelíčení s nacistickými zločinci v Norimberku probíhala na základě nalezených dokumentů Třetí říše. Proces s Adolfem Eichmannem v Jeruzalémě v roce 1961 odstartoval éru svědectví coby klíčového důkazu v pro cesech odsuzujících zločiny proti lidskosti. Josef Mengele v šedesátých letech vyšetřovatelům o vlas unikl a dál se úspěšně skrýval v Jižní Americe až do 80. let. V roce 1985 pak bylo ve společném hrobě objeveno tělo, které skupina brazilských vědců za pomoci nejnovějších forenzních přístupů indentifikovala jako Mengeleho a tento výklad úspěšně obhájila před veřejností.
Autoři na případu ilustrují, jak právě v období překrývajícím se s objevením Mengeleho kostry vědci začínají vystupovat v lidskoprávních trestních případech jako expertní svědci, jejichž úlohou je interpretovat materiální objekty a hovořit za ně. Odhalují, jaké postupy a narativy při tom používají. Publikaci doplňuje český doslov Tomáše Dvořáka a Martina Charváta. Martin Charvát k českému vydání knihy říká: „Mengeleho lebka je vysoce relevantní i pro umělecké obory, protože představuje radikální typ politické estetiky, tzv. forenzní estetiku, která se zaměřujena techniky, strategie, gesta zahrnující práci v terénu a využívající nejmodernější digitální technologie a prezentaci výsledků expertními svědky v právním kontextu. Estetika v tomto pojetí nikdy není odloučená od materiálních vztahů, jen aktivně obnažuje to, co lze nazvat událostí důkazu.“
AMU nově zřídila transparentní účet pro dary na podporu stávajících ukrajinských studujících AMU a studentek, studentů a akademiků nově příchozích na AMU ze země zasažené válečným konfliktem. AMU využije získané prostředky na stipendijní podporu výše uvedených, dále pak na podporu a zajištění podmínek pobytu pedagožek a pedagogů z Ukrajiny či je přepošle na jinou finanční sbírku, např. Člověk v tísni, Český červený kříž apod. Transparentní účet u Komerční banky najde na této adrese: https://www.kb.cz/cs/transparentni-ucty/2260287. Na vyžádání lze vystavit potvrzení o přijetí daru.
Thomas Keenan, Eyal Weizman – Mengeleho lebka: Zrod forenzní estetiky
web nakladatelství
foto © se svolením AMU
redakce 22.01.2025
Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.
redakce 21.01.2025
Charli xcx, Sophie, Heartworms, Touché Amoré, Nina Kohout, Dvě slunce a spoustu dalších. V čísle i v playlistu k němu.
redakce 21.01.2025
Projekt A/C kombinuje prvky triphopu s postpunkovou kytarou. Nese stopy špíny, estetiku surovosti a upřímnosti.
redakce 21.01.2025
Letošní ročník slibuje divoké novinky od temného operního undergroundu a křehkých emocí až po generativní syntézu a klubové vibrace.
Michal Pařízek 20.01.2025
Nevedl, jen naznačoval. Nevysvětloval, ukazoval možnosti. Svět bez něj bude bezesporu smutnější místo, bylo by mnohem snazší vědět, že tam někde je.
redakce 20.01.2025
Zastřené rádiové zvuky vybízí k otázce, jestli nakonec nejde o rozhlasovou hru z jiné dimenze.
redakce 20.01.2025
Klasika newyorského hardcoru v Lucerna Music Baru, kdo s nimi?
redakce 19.01.2025
Skladba se jmenuje Sen a je uveřejněna v podobě lyrics videa.
redakce 19.01.2025
Produkce skladby se ujal Jakub Kaifosz aka Lazer Viking, který s kapelou spolupracoval už na EP Lovesick.
redakce 19.01.2025
Je to oslava umění převzatých písní, kreativity a umělecké svobody. Příležitost poznat dosud neznámou hudbu. U nás na Radio 1.