redakce | Zprávy / Festivalové | 09.05.2023
Festival hudby dneška Ostravské dny nabídne masivní nálož současných skladeb. V Ostravě posledních deset dní v srpnu dostanou unikátní příležitost i čeští skladatelé, a to v souvislosti s mezinárodně široce koncipovanou hudební scénou. Stane se tak v prostorách duchovních, industriálních, v kulisách moderní architektury městské galerie současného umění PLATO a uměleckého klastru Ostravské univerzity nebo v otevřeném prostoru Masarykova náměstí v samém centru města a nedaleké náplavce řeky Ostravice. Česká soudobá hudba bude prezentována také prostřednictvím nového dokumentárního filmu České televize.
Na Masarykově náměstí (25. srpna) se odehrají dvě flash-mob opery v Brně působících skladatelů: Zásady tvorby pouličního názvosloví Radima Hanouska, který se jako basklarinetista a saxofonista v obou operách sám zařadí mezi účinkující, a Rozlučka se svobodou (opera v rytmu techno-optimismu) Františka Chaloupky. Kromě dvou zpěvaček a čtyř saxofonistů do instrumentace „vložil“ také dvě elektrické koloběžky a čtyři hoverboardy. Další prezentace Františka Chaloupky se uskuteční o dva dny později (neděle 27. srpna) na orchestrálním zahajovacím koncertě v Trojhalí Karolina, kde se setkáme s jeho kusem Allegory of the Cave, dosud nehranou skladbou pro velký orchestr. V místě, kde původně hučely stroje a turbíny funkční koksovny, bude hrát mezinárodní ONO – Ostrava New Orchestra, velký symfonický orchestr mladých interpretů z deseti evropských zemí.
Mezinárodní Ostravská banda, komornější verze dalšího rezidenčního orchestru festivalu, ve kterém hrají i špičkoví sólisté nové hudby, poslouží skladbám Petra Bakly, Petra Cíglera a Miroslava Srnky, z nichž první dvě jmenované zazní ve světové premiéře (Baklův Diptych a nová, přepracovaná verze Cíglerovy Echolocations). Srnkova skladba Overheating vznikla v roce 2018 na objednávku Los Angeles Philharmonic. Skladby všech tří skladatelů uslyšíme v rámci jednoho programu, a to v pondělí 28. srpna na zastřešeném náměstí Trojhalí Karolina, v hlavním „koncertním sále“ Ostravských dnů.
Pro impozantní prostor Katedrály Božského Spasitele v centru Ostravy vznikla skladba Michala Rataje Načálo polunóščnici. Skladatel využívá akustických možností druhé největší církevní stavby na Moravě a napsal ji pro bicí nástroje a hlasy, varhany, elektroniku a další nástroje. Světovou premiéru své kompozice pro varhany a dva improvizující sólisty připravuje rovněž Peter Graham (Jaroslav Šťastný). Poprvé na Ostravských dnech zazní hudba Jana Dobiáše. Jeho nová kompozice Zem pohlcená sesmýkla se po své dráze, která vzniká pro hlasy a perkuse, je inspirována básní Podzimní večer Otokara Březiny a pohybem Země kolem Slunce. Všechny tyto (a mnohé další) skladby naplní obrovskou chrámovou loď Katedrály Božského Spasitele v rámci koncertu Spiritual and Empiric v úterý 29. srpna. Dvojkoncert ukončí Adorace Nejsvětějšího Srdce Ježíšova (Litanie) pro housle a troje perkuse Pavla Zemka Nováka. Světová premiéra celovečerního díla pro bicistu Martina Opršála se uskutečnila vloni na Velikonočním duchovním festivalu v Brně.
Z nejstarší generace současných českých skladatelů uslyšíme novinku v Kanadě působícího skladatele a fagotisty Rudolfa Komorouse (1931) a zakladatele Ostravských dní Petra Kotíka (1942), zakladatelů legendárního souboru Musica Viva Pragensis. Zatímco Komorous dokončuje sólový kus pro fagot, který zazní díky Martinu Petrákovi na nočním koncertě 1. září v městské galerii současného umění PLATO, Kotík pracuje na velké orchestrální kompozici, která bude provedena na jednom ze závěrečných koncertů v Trojhalí Karolina v sobotu 2. září. Novinky naopak nejmladších českých skladatelů a skladatelek, adeptů pro účast na Institutu Ostravských dnů, jsou momentálně ve stadiu výběru (z vysokého počtu přihlášek). Vybrané skladby budou součástí festivalového programu.
Dokumentární film České televize Chci slyšet, co jsem nikdy neslyšel režiséra Petra Zahrádky ukazuje specifika práce českých skladatelů: Miroslav Srnka se zamýšlí nad tím, co je pro něj jako umělce největší satisfakcí a jak pracuje se zvuky, které ještě nikdy nikdo neslyšel. Michal Rataj představuje nastudování svého klavírního koncertu MOVIS na Pražském jaru (světová premiéra se uskutečnila právě na Ostravských dnech), Eliška Cílková provedení Smyčcového kvarteta č. 4 a Duo Palagrachio (Ivan Palacký a Peter Graham) provede posluchače svými „koncerty s volným průběhem“, kde se kromě varhan rozezní i pletací stroj. Na scénáři k filmu se podílel Pavel Klusák. Premiéra celovečerního dokumentu se uskuteční v pátek 25. srpna v ostravském kině Minikino Kavárna.
redakce 21.12.2024
V prestížnych hudobných cenách European Festival Awards získala až štyri nominácie.
redakce 16.12.2024
Poslední měsíce byly pro plánování akce jako je berlínský CTM velmi náročné, pořadatelé ale neztrácí naději a s odhodláním pracují na tom, aby se nakonec konala.
redakce 15.12.2024
Konferenční část festivalu nese téma „okraje“ a prozkoumávat se v ní bude geomuzikalita, hranice Atlantiku, přístupnost nebo to, jak finančně a kreativně přežívají umělci a umělkyně.
redakce 13.12.2024
Vůbec poprvé v létě do Brna zamíří legenda taneční klubové hudby Orbital.
redakce 11.12.2024
Z volné série klubových koncertů se transformuje v „plnotučný“ letní festival pod širým nebem.
redakce 08.12.2024
Guns N' Roses, kteří příští rok oslaví čtyřicet let na scéně, se nesmazatelně zapsali do rychle se rozvíjející rockové scény v Los Angeles.
redakce 07.12.2024
Rudimental majú na konte spolupráce s hviezdami ako Ed Sheeran, John Newman, Tiësto, Macklemore a mnohými ďalšími.
redakce 06.12.2024
Vega Trails je nový projekt hráče na kontrabas Mila Fitzpatricka známého ze sestavy kultovního londýnského tělesa Portico Quartet.
redakce 05.12.2024
V srdci festivalu leží nostalgie – zvuk kytary, harmoniky, piána a zpěvu, který odráží radosti i smutky našich životů.
redakce 04.12.2024
Nové objevy v dramaturgii zastoupí Josefína Trantinová s experimentálním projektem Fæ Bestia, která míchá žánry a reflektuje současná témata, či virtuální pophvězda Nivva.