redakce | Zprávy / Festivalové | 09.05.2023
Festival hudby dneška Ostravské dny nabídne masivní nálož současných skladeb. V Ostravě posledních deset dní v srpnu dostanou unikátní příležitost i čeští skladatelé, a to v souvislosti s mezinárodně široce koncipovanou hudební scénou. Stane se tak v prostorách duchovních, industriálních, v kulisách moderní architektury městské galerie současného umění PLATO a uměleckého klastru Ostravské univerzity nebo v otevřeném prostoru Masarykova náměstí v samém centru města a nedaleké náplavce řeky Ostravice. Česká soudobá hudba bude prezentována také prostřednictvím nového dokumentárního filmu České televize.
Na Masarykově náměstí (25. srpna) se odehrají dvě flash-mob opery v Brně působících skladatelů: Zásady tvorby pouličního názvosloví Radima Hanouska, který se jako basklarinetista a saxofonista v obou operách sám zařadí mezi účinkující, a Rozlučka se svobodou (opera v rytmu techno-optimismu) Františka Chaloupky. Kromě dvou zpěvaček a čtyř saxofonistů do instrumentace „vložil“ také dvě elektrické koloběžky a čtyři hoverboardy. Další prezentace Františka Chaloupky se uskuteční o dva dny později (neděle 27. srpna) na orchestrálním zahajovacím koncertě v Trojhalí Karolina, kde se setkáme s jeho kusem Allegory of the Cave, dosud nehranou skladbou pro velký orchestr. V místě, kde původně hučely stroje a turbíny funkční koksovny, bude hrát mezinárodní ONO – Ostrava New Orchestra, velký symfonický orchestr mladých interpretů z deseti evropských zemí.
Mezinárodní Ostravská banda, komornější verze dalšího rezidenčního orchestru festivalu, ve kterém hrají i špičkoví sólisté nové hudby, poslouží skladbám Petra Bakly, Petra Cíglera a Miroslava Srnky, z nichž první dvě jmenované zazní ve světové premiéře (Baklův Diptych a nová, přepracovaná verze Cíglerovy Echolocations). Srnkova skladba Overheating vznikla v roce 2018 na objednávku Los Angeles Philharmonic. Skladby všech tří skladatelů uslyšíme v rámci jednoho programu, a to v pondělí 28. srpna na zastřešeném náměstí Trojhalí Karolina, v hlavním „koncertním sále“ Ostravských dnů.
Pro impozantní prostor Katedrály Božského Spasitele v centru Ostravy vznikla skladba Michala Rataje Načálo polunóščnici. Skladatel využívá akustických možností druhé největší církevní stavby na Moravě a napsal ji pro bicí nástroje a hlasy, varhany, elektroniku a další nástroje. Světovou premiéru své kompozice pro varhany a dva improvizující sólisty připravuje rovněž Peter Graham (Jaroslav Šťastný). Poprvé na Ostravských dnech zazní hudba Jana Dobiáše. Jeho nová kompozice Zem pohlcená sesmýkla se po své dráze, která vzniká pro hlasy a perkuse, je inspirována básní Podzimní večer Otokara Březiny a pohybem Země kolem Slunce. Všechny tyto (a mnohé další) skladby naplní obrovskou chrámovou loď Katedrály Božského Spasitele v rámci koncertu Spiritual and Empiric v úterý 29. srpna. Dvojkoncert ukončí Adorace Nejsvětějšího Srdce Ježíšova (Litanie) pro housle a troje perkuse Pavla Zemka Nováka. Světová premiéra celovečerního díla pro bicistu Martina Opršála se uskutečnila vloni na Velikonočním duchovním festivalu v Brně.
Z nejstarší generace současných českých skladatelů uslyšíme novinku v Kanadě působícího skladatele a fagotisty Rudolfa Komorouse (1931) a zakladatele Ostravských dní Petra Kotíka (1942), zakladatelů legendárního souboru Musica Viva Pragensis. Zatímco Komorous dokončuje sólový kus pro fagot, který zazní díky Martinu Petrákovi na nočním koncertě 1. září v městské galerii současného umění PLATO, Kotík pracuje na velké orchestrální kompozici, která bude provedena na jednom ze závěrečných koncertů v Trojhalí Karolina v sobotu 2. září. Novinky naopak nejmladších českých skladatelů a skladatelek, adeptů pro účast na Institutu Ostravských dnů, jsou momentálně ve stadiu výběru (z vysokého počtu přihlášek). Vybrané skladby budou součástí festivalového programu.
Dokumentární film České televize Chci slyšet, co jsem nikdy neslyšel režiséra Petra Zahrádky ukazuje specifika práce českých skladatelů: Miroslav Srnka se zamýšlí nad tím, co je pro něj jako umělce největší satisfakcí a jak pracuje se zvuky, které ještě nikdy nikdo neslyšel. Michal Rataj představuje nastudování svého klavírního koncertu MOVIS na Pražském jaru (světová premiéra se uskutečnila právě na Ostravských dnech), Eliška Cílková provedení Smyčcového kvarteta č. 4 a Duo Palagrachio (Ivan Palacký a Peter Graham) provede posluchače svými „koncerty s volným průběhem“, kde se kromě varhan rozezní i pletací stroj. Na scénáři k filmu se podílel Pavel Klusák. Premiéra celovečerního dokumentu se uskuteční v pátek 25. srpna v ostravském kině Minikino Kavárna.
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
redakce 18.11.2024
Od začátku je také provázely chytré a sociálně kritické texty. Na festivalu Mighty Sounds vždy obstarávali jeden z hudebních vrcholů daného ročníku.
redakce 17.11.2024
James Brandon Lewis, Kamasi Washington, Mammal Hands, Joe Sanders, Adam Ben Ezra a další, celkem třináct koncertů velkých světových jazzových hvězd.
redakce 16.11.2024
Festival propojuje různorodé umělecké formy a prostředí na pomezí umění, pohyblivého obrazu, hudby, teorie i dlouhodobých spoluprací a rezidencí.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.